Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 556 ggr
Mkej88
2019-01-08 15:14

Möss kanske vore djuret för oss?

Hej!

Känner att det saknas nått i mitt liv, pälsbeklätt och mysigt. Har fött upp kaniner, haft marsvin, råttor, guldhamster, dvärghamstrar och ett gäng olika fåglar. Akvarium med för den delen. Nu har vi hund och katt men känner att ett (flera) mindre djur saknas. Hjärtat säger råttor, sambon säger att han flyttar då. Möss däremot gick an. Har barn (4 och 6 år) som gärna är med men inte ska ha nått eget ansvar.

Skulle möss kunna vara djuret för oss? Tänker oss ett terrarium, ska stå i vardagsrummet och vill gärna ha estetiskt snyggt så gallerbur/plastigt går bort. Gick djurvård på gymnasiet 04-07 men där var möss av varianten vita "labbmöss" som inte alls var rara och gick att hantera.

Hoppas nån vill dividera lite med mig :)

Annons:
ariama
2019-01-08 16:52
#1

Ja det tycker jag. 😃Det viktiga är bara att hitta rätt möss!  De ska vara tama , snälla och gilla att umgås med människor.  Rätt sorts möss är de allra näpnaste husdjur som går att finna.  Så mycket tillit och glädje i en så liten kropp.

Jag förstår att du alltid är med när barnen handskas med mössen, och då är möss utmärkta för dem. De ramlar inte ur händerna, du kan i stort sett hålla handen upp-och-ner och de klamrar sig fast. De springer inte heller rakt fram och över bordskanten och ramlar i golvet som t.ex. hamstrar kan göra .

De är roliga att bygga saker åt, hus och labyrinter och allt möjligt, av kartonger, toarullar, ja allt man hittar, och de undersöker tacksamt allt de får. Möss är nyfikna och framåt och glada och roliga. Mjuka, lena, rara. Roliga att handskas med, och roliga att bara titta på allt hyss de hittar på i buren - eller med dig.

Möss är i grunden skygga djur, de är ju bytesdjur som står på mångas matsedel, man kan behöva vara varsam med dem. Men när de litar helt på er, och är vana vid bus och stoj, kan de bli helt underbart trygga.

Var bor ni nånstans?

Grodan
2019-01-15 14:19
#2

HÅller med ariama fullständigt. Jag tror absolut möss kan passa er familj.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2019-01-26 18:04
#3

Hur har det gått? Har ni skaffat några möss eller står ni på vänt hos någon som har en kull?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2019-01-26 18:16
#4

Jag har börjat tänka tvärtom, att det kanske inte alls passar familjen. 😛

Om man ställer en fråga och vill "dividera lite" och sedan "tappar intresset" (? i alla fall försvinner från tråden) så anser jag nog att intresset inte räcker till för djurslaget i fråga. Intresse, eller tid, eller… inte vet jag, det kanske har hänt en olycka, eller sjukdom som kommit i vägen eller nåt, vad vet jag. Det verkade ju seriöst från början i alla fall.

Elvy2015
2019-01-26 19:14
#5

Ett nyare skrivet inlägg av mig. Idag är min dotter 3 år och jag märker väldigt tydligt vilka djur som lämpar sig bäst hemma för min dotter Som ni alla vet så är jag väldigt aktiv inom gnagar/smådjursvärlden. Vill här dela med mig av mina tankar. Detta riktar sig främst till föräldrar som funderar på att ge med sig och skaffa husdjur till sina barn. Till att börja med så finns det rätt många olika sorters gulliga gnagare. Marsvin, guldhamster, dvärghamster (vintervita och campbells), kinesisk hamster, råttor, möss, gerbiler (ökenråttor), degus och chinchillor. Men vilket djur lämpar sig bäst för barn? Mycket beror ju så klart på ålder och mognad. Men här kommer jag att rekommendera det djur som jag personligen tycker lämpar sig bäst för barn. Jag själv har i dagsläget marsvin, chinchilla, guldhamster och möss. Som ni vet har jag också en dotter som precis har fyllt 3 år. Hennes djurintresse är lika stort som sin mammas och hon älskar när vi pysslar med djuren, och genom detta har jag uppmärksammat vilka djur som har varit enklast att låta dottern få pyssla och gosa med. Det har faktiskt varit mina möss. Möss är väldigt enkla djur att ta hand om. För det första kräver dom inte det stora utrymme som msrsvin/kanin/chinchilla gör. En gallerbur med tätt galler och utrymme på höjden är enligt mitt tycke det bästa. Möss älskar att klättra. Möss är enkla i utfodring. Fri tillgång till en bra balanserad smådjursblandning, och sedan som färskmat går det bra med rester från familjens middag så länge det inte är för starkt kryddat eller lök i. Annars fungerar också barnmat bra. När det gäller inredning i buren så är det väldigt tacksamt att ha möss. Möss uppskattar äggkartonger, pappersrullar, strimlat tidningspapper/toapapper, pappkartonger, grenar utifrån naturen (rengjort från ohyra) stenar från naturen (kokade så du får bort ohyra) det mesta ifrån naturen som inte är giftigt. Möss uppskattar alltid något nytt i buren om det så är bara en liten äggkartong. Möss är till sin natur väldigt nyfikna av sig. Även att de är lite skygga till en början så brukar nyfikenheten övervinna och dom kommer fram och hälsar. Det som är så bra också med möss är att dom hoppar inte handlöst ut ifrån handen om dom blir rädda (som hamstrar kan göra) dom klättrar hellre undan och gömmer sig tex uppe vid nacken under håret eller i någon tröjärm. Dock finns det självklart enstaka fall där en mus kan hoppa iväg i panik, men det är sällan det händer om musen kommer ifrån en seriös avel/uppfödare. Likaså är det sällan möss går till attack och hugger om dom blir rädda. Åter igen flyr dom hellre än hugger. Sen som sagt kan det finnas fall där det förekommer, men det är i så fall en mycket otroligt stressad mus (djuraffär möss eller oseriös avel). Det roliga med möss är också att dom finns i så otroligt många färger, teckningar och hårlag. Nackdelen med hanmöss är att dom kan lukta rätt starkt. Men har du en regelbunden städning av bur så är inte det något större bekymmer. Nackdelen med möss är också att de har inte så lång livstid. Det är sällan en mus idag passerar 3 år. Tyvärr är det också vanligt med tumörer på möss när dom börjar bli gamla. Men annars är möss bland de trevligaste djur du kan ge till ditt barn. Möss kan bli precis lika tama och trofasta som en hund. Möss är också otroligt smarta djur och älskar mental aktivering. Göra olika sorters gömmor med godis i är något som möss verkligen uppskattar. Vi alla vet ju att det finns agiliti inom hundvärlden. Men detta är även något du kan träna dina möss med om du har intresse för det. En rolig aktivering för både mus och ägare. Du kan även träna olika trick med dom, till och med apport och snurra runt. En bra aktivering är också att bara låta din mus klättra på er. Då stärks bandet er emellan och musen får både motion och aktivering på samma gång. Sedan finns det så klart regler och lagar man måste följa. Sök i Jordbruksverket på möss om vad som gäller för att ha möss som husdjur. Dock vill jag tillägga att i lagen står det att man ska möss i minst ett par om det inte av någon speciell anledning inte går att ha minst två. Möss är flockdjur. Detta är ett väldigt hett och infekterat ämne idag i musvärlden. Vi med erfarenhet rekommenderar att inte ha två hanar ihop om du är nybörjare. Det är ofta det händer att hanarna börjar slåss på liv och död om revir. I naturen lever inte mushanar ihop, och om en mushane inkräktar på en annan mushanes revir så slåss dom till den ene vinner, antingen till en av dom dör/allvarligt skadad eller att en av dom ger sig frivilligt och smiter iväg. Men i en bur kan dom inte smita undan. Så därför om du är nybörjare och inte har erfarenhet av vad du ska hålla utkik efter så rekommenderar jag starkt att bara ha en hane. Men när det kommer till honor så kan du i stort ha en hur stor flock som helst så länge du har gott om utrymme. Så här var mina tankar angående varför jag personligen anser att möss lämpar sig bäst och enklast över lag för barn. Sen självklart passar andra djur också bra beroende på situationer, individer, och mognad.

Upp till toppen
Annons: