Annons:
Etikettfilmer
Läst 598 ggr
[dynamitella]
2019-01-22 18:47

Då var det dags för möss igen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag tänkte dela med mig av en liten filmsnutt och några bilder på mustjejerna som flyttade hit för en månad sen. 
Ni som är duktiga på färger får gärna komma med gissningar på den fläckiga. Jag undrar också om Ry-honan är tan eller fox? Magen är ljusare än kroppen.
Fläckiga honan följde bara med som sällskap, så färgen kan kvitta, det är mest för skojs skull det är kul att veta.

Annons:
[dynamitella]
2019-01-22 18:48
#1

Youtube slaktade kvalitén, så det blir lite omständigt att hoppa över till min facebook för videon istället. Jag ber om ursäkt för det.

ariama
2019-01-22 19:09
#2

Är den fläckiga röd- eller svartögd? Det har betydelse.
RY kan inte vara fox. Röd/gul rygg bleks ju lika mycket som röd/gul tanmage.  Så det skulle bli en vit fox  😃. (eventuellt vitgul/ljusgul beroende på blekgenerna) Även om det är olika gener är det samma pigment som bleks likadant.

Tan har jag aldrig lyckats se på RY. Ibland kan det se ut som tanmage utan att vara det, så det är svårt att avgöra. Samma sak där, det är ju olika gener men samma färg/pigment.

Magen blir ofta ljusare än ryggen på icke färgavlade möss, gäller de gula/röda också. Kan vara jättegulligt, men inte standardenligt.

ariama
2019-01-22 19:11
#3

Söta möss! Den gula ser i mina ögon ut att vara en DY? Hon ser bebis-aktig ut, och då är hon för ren i färgen för att vara RY?

[dynamitella]
2019-01-22 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Svartögd. 
Tack för svar. Jag tycker att eftersom mamman hade så tydligt ljus mage, och dottern också har det, så kanske det var exempelvis en dålig tan. 
Jag är bara ute efter sällskapsmöss som faller mig i smaken, så standarden kan kvitta. Uppskattar infon trots det.
Här är mamman, om det hjälper. Hon var rödögd.

[dynamitella]
2019-01-22 19:23
#5

Uppfödaren svor på heder och samvete att hon var Ry, då jag inte är intresserad av Dy.  Mössen var runt 7 veckor vid inköp och är nu 11 veckor.
Oavsett. Om hon nu är Dy, är det då rimligt att hon blivit sotig nu? Hon tappade bebispälsen och är betydligt gråare i pälsen. Det rödaktiga är som bortblåst.

Känner inte alls att hon har färg som de Dy jag haft innan.

[dynamitella]
2019-01-22 19:34
#6

Tycker att hon var bra lik denna, efter att ha kikat på referensbilder. Lite ljusare gul färg bara.  

Annons:
[dynamitella]
2019-01-22 20:23
#7

Här är en bild från nyss! Upptäckte att när jag beskär bilderna i mobilen, så blir de mycket mer mättade i färgen. Jättekorkad funktion. Filmade och tog printscreen, utan att beskära. Bör vara rättvisare skildring av färgen.

[dynamitella]
2019-01-22 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
ariama
2019-01-22 22:44
#9

Då är hon säkert RY. Jag ska inte prata så mycket … ☺️

[dynamitella]
2019-01-22 23:19
#10

Tvärt om uppskattar jag att du har ögonen öppna :) Själv tyckte jag om att hon var väldigt gul vid inköp och blev lite besviken när hon tappade färg. Men hellre en lite sotig frisk Ry än sjukligt fet guldig Dy!

ariama
2019-01-23 09:56
#11

Tack! 😃 När hon är så ung, så vet du ändå inte säkert hur hennes slutgiltiga färg blir förrän hon närmar sig halvåret. Så är det med RY.

Grodan
2019-01-23 11:31
#12

#1 Tyvärr tillåter vi inte länkar till fb.

Jag tycker det ser ut som RY.😃Grattis till söta möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
2019-01-23 16:56
#13

Det hade jag ingen aning om. Då blir det inga videos för min del, då youtube envisas med att komprimera mina 720 till 240.

Annons:
[dynamitella]
2019-01-23 17:04
#14

Det var förstås inte meningen att låta sur btw. Är lite vimsig efter operation idag och glömde smileys :)

Grodan
2019-01-24 00:06
#15

#13 Vad knasigt. Jag har inte märkt något sådant på youtube, men har inte använt den på ett tag. Inte gjort videos på länge- har inte en modern lur så det blir inga bra filmer ändå.

#14 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
2019-01-24 00:36
#16

Nämen! Idag finns samma uppladdning fast i 1080p. Det är nog bara youtube som inte hann med riktigt :) 
Så här kommer en riktigt kort snutt sålänge. Klippet är runt en vecka gammalt.

[dynamitella]
2019-01-24 01:18
#17

Här är karantänlådan som mössen fick flytta ur efter en månad.
Jag inköpte tierwohl-strö då jag hört bra om det, men upptäckte direkt att det stank barrträ. Det var mitt fel som inte läste tillräckligt noga. Alla lokala djuraffärer säljer bara kutterspån och hårt toa-lätt, så musarna får i nuläget gräva tunnlar i hö som stått i några månader och som förvarats i minusgrader just to be safe.

Halmgranulat, hackad halm och diverse annat kul strö är på ingång inom kort.

Grodan
2019-01-24 11:28
#18

#16 Vad skönt att youtube funkade idag.❤️

#17 Så glada i sitt hem.😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: