Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 826 ggr
[dynamitella]
2019-01-29 19:16

Bedöm detta foder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med mina möss köptes en påse av medföljande foder.
Jag tyckte att det var en skum blandning och har tagit bort större delen torrfoder och vegetabiliska pellets och bytt mot hel vete, korn, råg och havre + ytterst lite linfrö och ett gäng pumpafrö.
Utöver det får de förstås färskfoder och kan knapra på hirskolv.

**Jag vill gärna ha er åsikt om det sammansatta fodret som köptes från början - dvs det på bilden här. 
**
Tips på saker att tillägga i foderblandningen tar jag gärna.

Annons:
Alwyn
2019-01-29 19:58
#1

Det beror ju helt på vad det är för pellets och vad för torrfoder. Jag har inget emot pellets om det bara har en bra sammansättning, bra analytiska värden. Torrfodret hade säkert syftet att öka proteinhalten. Det skulle kunna vara Crispy musley, blandat med torrfoder utifrån vad jag ser. I så fall bör många av näringsvärdena va helt ok. Dock på tok för hög fetthalt så bort med solrosfröna och jordnötterna.

[dynamitella]
2019-01-29 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så du tycker att mängden säd mot torrfoder är bra i fodret från början?
Du tycker således att jag ska lägga tillbaka torrfodret och de vegetabiliska bitarna (som jag ej vet innehåll i)  men ta bort solrosfrö och jordnötter? 

Såhär ser blandningen ut nu (ärtchips och lite andra sparsamma ingredienser missade jag att få upp med näven, men ni kanske förstår ändå). De får lite annat gott också och får främst protein från lax, kyckling, fisk och ägg, men detta finns alltid i matskålen. 

Jag frågar inte för att vara dryg, utan för att inte behöva handplocka ur grejerna igen om jag blandar ihop det :)

Grodan
2019-01-30 11:44
#3

Jag tycker att det är på tok för lite säd och för mycket helfabrikat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[dynamitella]
2019-01-30 15:09
#4

#3
Det var min tanke också. Vad säger du om blandningen jag gjort? Består 70% av vete, korn, råg, bovete och hirs. runt 10% hund/kattmat give or take. Resterande vegetabiliska pellets, feta frö, nötter, puffat ris osv.

Mössen får protein i form av kyckling, kött eller lax 1-2 gånger i veckan. Enstaka mjölmaskar, syrsor, gräshoppor osv får dem också.

Grodan
2019-01-30 16:38
#5

det låter bra, men kanske en aning för mycket hirs. Skulle minskat hirs lite. Sen skulle jag ev byta ut råg mot havre. Havre är mer uppskattat och råg är ganska hårt, en del möss äter inte råg alltid. Puffat ris är onödigt, bara kolhydrater o ingen näring. Jag skulle ha i vetegroddar, havrekli, linfrö, sesamfrö med skal också, då jag anser att det har högt näringsvärde för djuren. I min blandning har jag även i krossat äggskal och torkade örter.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2019-01-30 17:30
#6

Hirs är ett av de bästa spannmålen så det skulle inte jag minska. Åter igen kan jag inte bedöma fodret om jag inte vet vad som finns i torrfodret och pelletsen. Grodan gillar inte bakat foder, hon föredrar allt obakat 😊 jag har personligen inget emot bakad pellets om den har ett bra innehåll, vilket vi här inte vet. Utifrån hur du har fodret nu sist skulle jag säga att de med största sannolikhet behöver tillskott på vitaminer och mineraler (främst kalcium och vitamin D3). Får du till det på annan väg blir det säkert bra!

Annons:
[dynamitella]
2019-01-30 18:20
#7

Då kör vi på en kombination då.
Vetegroddar, havrekli, sesamfrö med skal, kalcium och D3 ordnas snarast. 

Tack för informationen :)

Alwyn
2019-01-30 18:37
#8

Ja det blir säkert bra 👍😁

Grodan
2019-02-01 15:29
#9

#6 Jag tycker de kan bli så hirs-galna… och strunta i övrig säd som faktiskt också är mycket nyttiga (givetvis varierar det beroende på om det är värmebehandlat på något vis eller ej eller beskuret/skalat el dyl).

Ang helfoder så har jag gett med mig lite nu och kan absolut tolerera lite grann i fodret, men som du säger, något som man har helkoll på har bra innehåll och näringsvärde.

Kalcium får du genom äggskal, så mitt tips är att spara äggskal från matlagningen och krossa dem när de är torra och ha i torrfodret.

#7 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2019-02-01 17:58
#10

Ja exakt, jag vill inte ge sånt man inte har full koll på innehållet heller. Äggskal är toppen, se till att koka det först bara 😊👌👍

[dynamitella]
2019-02-01 18:11
#11

Mängden hirs är mindre än 1/10 av mängden havre, vete, korn och råg, så det ska nog inte vara någon fara.
Jag har en fundering. Kan jag kalka någon mat jag ger dem? Jag har reptil-kalcium med D3 (ev "multivitaminer" i också) hemma nämligen någonstans, och tänkte att man kanske kunde rulla någon matbit i pulvret utöver lite kokt äggskal.

Alwyn
2019-02-01 19:01
#12

Det svåra är att få rätt mängd. Reptilprodukterna har så himla koncentrerat tillskott och förhållandena kalium/vitamin D3 är annorlunda för dem. Överdos av vitamin D3 blir toxiskt. Bättre att köpa D- droppar utan vitamin A på apoteket och ge på fodret då. Dosera per droppe. Jag har en tabell med mössens behov på djurlycka.se

[dynamitella]
2019-02-01 19:43
#13

Att mäta upp 0,025 mg D-vitamin till ett kilo foder tycker jag verkar hemskt komplicerat. Sen säger du att det är farligt med för mycket, men samtidigt står det att hög fiberhalt  gör att man behöver mer än i tabellen.
Hur doserar du? Jag vill inte göra fel och skada de små liven.

Annons:
Alwyn
2019-02-02 13:46
#14

Jag räknar ut hur mycket behovet blir per mus och dag, utifrån att de äter ca 5 gram mat/dag. Gångar det med antal möss i buren. Ger endast tillskottet 2ggr i veckan.

Alwyn
2019-02-02 13:47
#15

Behovet är 1000 IU per kg mat. Det mäts oftast i IU, jag ska ändra det i tabellen.

Upp till toppen
Annons: