Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 745 ggr
ariama
2/12/19, 9:49 AM

Tumörerna

Som väl de flesta vet har jag problem med tumörer på mina möss. Har ju skrivit om det förut, och om att jag givetvis försöker bli av med dem på olika vis.
Jag har försökt (och försöker) avla på resistens, dvs avla vidare på de möss (honor) som får sina tumörer så sent som möjligt. Fast jag började ge upp.

Och jag har köpt in nya möss som jag avlat på, som inte har blandats med mina gamla tumörmöss.
Jag har hållit på i flera år! Och det slutar ändå alltid med tumörer.

Och det märkligaste är, att även inköpta möss får tumörer på samma vis som mina gamla. Även fast jag de senaste två åren inte ens låter dem (eller deras burar/saker) komma i direkt kontakt med varandra. Däremot har faktiskt samma hane parat båda grupperna, fast jag ändrade på det med, men troligtvis för sent.

Jag har inte "fullständig karantän" eller isolering, men jag har smittotanken i bakhuvudet hela tiden.
På samma vis funderar jag ju över om det är något i miljön, eller fodret, men kan inte komma på något som skulle kunna vara misstänkt.
Som mina tumörer beter sig hos ALLA mina möss (honorna) blir min slutsats (rätt eller fel, vet ej) att det är högst smittsamt!

MMTV är en kandidat, men jag undrar… Jag undrar över tillräckligt mycket för att nu till slut ta kontakt med SVA och se om jag kan få en tumör analyserad, och fråga om jag kan få något svar på det viset.

Ålder när tumörerna bryter ut, ligger mellan 7 och 18 månader, med vanligaste ålder mellan 9 - 11 månader.

Annons:
Littlem
2/12/19, 10:22 AM
#1

Ja det är ju jättekonstigt att du drabbas så hårt av tumörer. Jag vet ju hur du kämpat och sållat! Jag har väldigt sällan tumörer. Senaste nu var en hona som kom från linjer med importföräldrar. Låter ju inte helt fel att låta SVA ta en koll. Vet inte vad som skulle kunna vara boven heller…

ariama
2/12/19, 10:57 AM
#2

Har pratat med SVA nu. Med Ricardo (som jag känner igen från Grodan). Otroligt trevlig, vettig och kunnig, och jag har svar på alla frågor utom en (som jag glömde).

Det allra troligaste är MMTV (som jag misstänkt), och smittograden kan stämma. Det kan vara omöjligt för mig att få bort tumörerna, om jag inte byter möss helt och hållet och, sanerar musrummet och burar, och köper in möss från garanterat tumörfria stammar.

Så PASSA ER FÖR TUMÖRER!!! Det är egentligen vad jag vill få ut av det här inlägget.
Och: Köp inte möss av mig - om det inte är enbart som sällskapsmöss, om inga andra möss finns i hushållet.

ariama
2/12/19, 11:09 AM
#3

Det allra viktigaste för mig, är att mina barnbarn, till 100% enligt Ricardo, INTE kan bli smittade av bröstcancer. Det är en lättnad.

Risken har väl knappast varit stor, men vissa källor har talat med en viss osäkerhet.

Jag kommer inte skicka in någon mus eller tumör för analys, det behövs inte. Viruset MMTV kan de ändå inte påvisa, det enda de kan avgöra är vilken av två möjliga cancerformer det är, juvertumörer eller lymfomtumörer (som kan vara mycket lika). Och vi kom fram till juvertumörer, pga dess olika lägen.

På hamster t ex finns ju vissa smittsamma virus som de kan påvisa, men tydligen har de ingen metod för möss, som jag förstod det. Det finns ingen direkt motsvarighet hos möss. Här förstår jag lite luddigt märker jag.

Själv är jag så luttrad vid det här laget, känner mig varken nedslagen eller ledsen. Det är som det är. Jag fortsätter på det vis jag håller på nu.
Ricardo sa att jag kan förvänta mig att varenda mus får tumörer, det är det troligaste.

Men det finns ju också genetiska faktorer, som jag vet om, som motverkar uppkomsten av tumörer, det är ju därför det finns olika stammar.

Lustigt nog tycker jag det är okej, lite spännande till och med, och jag ÄLSKAR mina möss, och håller mig till dem. Kanske får jag för mig att byta stam/linje någon gång i framtiden, men inte i nuläget. Trivs alldeles för bra med dem jag har.

Grodan
2/12/19, 5:21 PM
#4

#0 Ang första stycket: GE INTE UPP! 

Du har sagt till mig så många gånger att jag inte ska ge upp, så du ska ge fasiken i att ge upp du!

.

Pga att du är drabbad och ingen annan i så stor utsträckning som du, tror jag att det kan vara något i miljön. Något du tar in eller hm… 

Själv fattar jag inte varför varenda inköpt musa får juvertumör. På importer är det nästan regel.  Men jag uppfattar inte att det är ett problem, jag "avlar bort det".  Skillnaden mellan dig och mig är att alla mina inköpta sitter minst 6 veckor avskilt från övriga möss. Jag hanterar dem sist och ser till att inte sprida något med händer eller kläder eller rastplats.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/12/19, 5:40 PM
#5

😘Jag har inte en tanke på att ge upp! 😃

Tänker mest att det är tur att det drabbar mig, och inte er. För, för mig blir det en utmaning att se om jag kan avla fram motståndskraft och få det hela hanterligt.  Och jag blir inte så himla ledsen, mina möss har ett bra liv, även om det blir kortare.

När det gäller miljön så har jag också funderat starkt över det under lång tid.  Men förstår inte vad det skulle kunna vara.  Inget jag gör eller ger i alla fall, det är jag säker på, av flera olika anledningar. Jag har tänkt och kollat och ändrat och … ja, det skulle vara radon då, i berggrunden under huset - vattnet är bra (egen brunn,  kollad när barnen var små). Byggnadsmaterialet gamla stockar från 1700- 1800- och 1900-talet, bör inte vara cancerogena.

När jag pratade med Ricardo så var han inte förvånad! För honom var MMTV (eller eventuellt något annat cancer-virus) självklart.  Och ingen större konstighet. Inte smittsamheten heller. Och jag har berättat allt! Även inköp och metoder.

Om jag ska köpa in nya möss igen, så är det livstids karantän som gäller. Vi talade också om smittspridning och smittvägar.

Grodan
2/12/19, 5:43 PM
#6

Bra. Då skrev du att du ger upp snart utan att mena det. 😃

Jag har tagit möss från dig vid flera tillfällen och är ändå inte drabbad, såååå….


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Fokusarad
2/12/19, 6:31 PM
#7

Vad ”spännande” (fel ordval!) att få lite svar på vad det är som ev härjar hos dig. Fick för mig att MMTV kan smitta via mjölken, stämmer det? Skulle det (iallafall i teorin) gå att ta in en frisk amma till ungar i dina smittade linjer och flytta dem dit direkt efter födseln? Berätta gärna mer om vad Ricardo sa ang smittvägar och smittspridning, vore intressant att höra. Tack för att du delar med dig!

Littlem
2/12/19, 6:50 PM
#8

Funderar på. Har du inte några gamla akvarium som bur"bottnar"? Tänker om det är nått onyttigt i det gamla silikonet? Spånar bara. Men som sagt väldigt konstigt att det kommer i så stor utsträckning

ariama
2/12/19, 9:25 PM
#9

#8. Konstigt, ja det tycker jag också. Tackar för allt spåneri. Visst har jag akvarier, men även plastbackar och vissa har aldrig gått i akvarierna.
Det är det som är så svårt. Alla har inte haft samma premisser, det har varit olika, särskilt genom åren, vad de har "utsatts för".  Det finns ingen gemensam nämnare som jag kommer på, inte ens havren! (eftersom jag köpt från olika håll)

#7. Idén är inte dum. Jag har använt idén på annat sätt, genom att använda ickesmittade honor som mammor, dvs parat hanar från tumörlinjen. Kallar det för "han-avel", och det hjälper inte. Och ungarna bär viruset redan innan de börjar dia.

MMTV smittar framför allt via bröstmjölken, det stämmer.
Det Ricardo sa, vet jag redan. Viruset finns i cellerna (retrovirus, finns i DNA:t)överförs via bröstmjölk, men också via könscellerna, dvs via honans ägg och hanens spermier.
Viruset är inte luftburet, det finns ju i cellerna. Men kan kontaktsmitta via saliv och urin (där det kan finnas celler). Inavel ackumulerar viruset, dvs ger större koncentration (visste jag inte, och visste inte att det gör skillnad), och ju mer inavel desto mer virus.
Men jag har även kört medveten utavel just med tanke på viruset, och ser ingen skillnad på mina möss hälsa och tumörutbrott beroende på om de är inavlade eller utavlade!
Och det som är mysko är ju att även inköpta möss får tumörer. De har INTE varit isolerade till 100%, men till sådär 75%.  De delar inte bur, tar inte över burar från varandra, delar inte inredning eller leksaker utan jag har haft det åtskilt. Men jag handskas med dem alla utan handtvätt emellan.

Eftersom jag fortsätter avla på motståndskraft, vill jag inte ha nya möss 100% isolerade från smitta, utan jag vill att de ska utsättas en liten liten smula.  Både för att ha chansen kanske att bygga upp en motståndskraft - vet inte om det funkar så med MMTV. Och för att jag vill veta att de inte är hyperkänsliga för tumörviruset. Olika individer är olika känsliga, därav deras olika ålder för utbrotten.

ariama
2/12/19, 9:30 PM
#10

#6. Jag var på väg att ge upp min tumörlinje, och bara ha de "nya" jag har. Men då fick mina "nya" (som inte alls är släkt med tumörmössen, och inte har träffat dem) tumörer nu för ett par veckor sedan. De var 9 och 9 1/2 månad, vilket är yngre än mina "gamla tumörmöss", och då släpper jag inte dem, utan aveln fortsätter med tanken på ökad resistens.

Haha, vilka många fina ord jag kan. Skulle vara kul om de speglade någon sorts verklighet också. 😛

Jo, det är konstigt att bara jag drabbas så hårt av detta. Samtidigt är jag GLAD att det bara är jag som drabbas!! Skönt att veta att det funkar för er!! ❤️

Upp till toppen
Annons: