Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 955 ggr
Alexw
2/14/19, 3:18 PM

Ringorm

Hej! Lyckats få ringorm, och en av mina möss har blivit smittad. Har fyra hemma och antar att alla måste behandlas då de bor tillsammans. Den smittade musen är nu åtskiljd. Vad för slags behandling behövs? Hur mycket kostar det på ett ungefär?

Annons:
Alwyn
2/14/19, 3:22 PM
#1

Jag skulle vända mig till veterinär i detta fall, helt klart. På First Vet finns duktiga smådjursveterinärer, om du inte har möjlighet att ta dem till en.

[dynamitella]
2/14/19, 3:38 PM
#2

Kan rekommendera Jonna Johansson på First Vet. Hon var duktig på smådjur och hjälpte mig när mössen fick löss.

Alexw
2/14/19, 8:46 PM
#3

Pratat med en veterinär vid min hemort och han säger att jag ska använda ivamerol 1 gång i veckan i 5 veckor. Detta ska jag tydligen bada mössen i. Ni som kan, låter detta bra? Kliniken är mest inriktad på hund och katt, så vet inte hur mycket de kan om små gnagare

Alwyn
2/15/19, 9:24 AM
#4

Nej det låter inte alls bra tycker jag. De ska inte behöva badas, att bada dem nu utsätter dem för onödiga risker. Det finns läkemedel att ge både i munnen och på huden istället, så prata med en duktig smådjursveterinär istället. Marianne Thornvall på First Vet är också jätteduktig!

Alexw
2/17/19, 10:37 PM
#5

Hej! Ja, har ringt till FirstVet och de sa att lilla Nox såklart behövde behandling. Vad är det för läkemedel som ges i munnen eller huden? Kan ta det vidare till min veterinär

Alwyn
2/18/19, 4:06 PM
#6

Vad konstigt. Det där med vilket läkemedel som behövs ska smådjusveterinären kunna. Det va länge sedan jag hade ringorm så jag minns inte vad vi använde. En salva tror jag det va.

Annons:
[dynamitella]
2/18/19, 4:37 PM
#7

Frågade du inte veterinären på FirstVet vilket läkemedel du behövde åt mössen? Känns som slöseri med första gratis samtal att bara få information du redan hade.

Upp till toppen
Annons: