Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1152 ggr
Alwyn
2/18/19, 7:13 PM

D-kullen med det lilla extra

Kolla!!! DET HÄR är vad jag menar när jag försöker förklara vad jag selekterar för i min natalavel. Inte bara trevliga nataler som inte bits (vilket stämmer in på alla nataler jag har idag) utan även: "jag vill inte skutta ifrån dig rakt ut i rymden, jag är tryggare i din hand". Se hur den här 2,5 veckor gamla ungen klänger sig fast vid min hand efter att ha halkat över kant 30 sek in. Jag vet att det inte är något särskilt för en musuppfödare. Möss gör såhär automatiskt. Men inte nataler! De flesta natalungar skulle skutta iväg som ett popcorn rakt ut i luften. Även de flesta vuxna nataler gör så när man hanterar dem, men inte föräldrarna till denna kull. Det gick i arv 😊💗 Tjohooo Den här egenskapen känns så viktig för att få nataler som är trevliga och lätthanterade. Man kan ha dem i famnen, på axeln eller på ett bord utan att de skuttar iväg. Det gör det lättare att bonda. Love my bebbs 😍

Annons:
ariama
2/19/19, 9:27 AM
#1

Grattis! Vad härligt! ❤️

Är alla ungarna i kullen sådär, eller är det spridning på beteendet?

Alwyn
2/19/19, 7:01 PM
#2

#1 tack! Just nu är alla så här. Blir spännande att se variationen som bör komma snart 😊

Novachan
2/19/19, 7:29 PM
#3

Härliga sötnosar 😍

Alwyn
2/19/19, 9:14 PM
#4

#3 ja jag kan inte låta bli dem 😍😁

ajanki
2/19/19, 9:26 PM
#5

Åh, vad härligt att se! 💜 Vad är dom för färg?

Alwyn
2/20/19, 9:28 AM
#6

#5 det är solida argente, headspots argente och headspots cinnamons. Nu har de börjat utforska buren på kvällen. Leker, klättrar, busar och smakar mat. Jag satte ner handen igårkväll och väntade mig av ren vana att de skulle gömma sig… men icke! De kom springandes och klättrade på mig, putsade mig, mös under handen och lät mig klia 😍😍😍

Annons:
ariama
2/21/19, 8:05 AM
#7

Jösses! Grattis igen! Vad oerhört roligt!

Alwyn
2/22/19, 8:14 AM
#8

#7 Tack Ariama, jag slås var dag av hur ovanliga de är 💗 Igårkväll plockade jag upp och höll dem en stund som vanligt och de la sig verkligen till rätta i handen och kikade på omvärlden med nyfikna öron. Väldigt lugna och handtrygga. Hoppas det varar upp i vuxen ålder. Så nu har jag myntat uttrycket jag länge sökt: Handtrygga nataler!

Alwyn
2/23/19, 4:27 PM
#9

Idag 💗

Nordanälvens
2/23/19, 6:25 PM
#10

Alltså wow!! De är ju helt fantastiska ❤️❤️

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2/23/19, 6:51 PM
#11

#9 Gaaaaahh dom är så söta! 😍

ajanki
2/23/19, 7:09 PM
#12

Härligt att se! Dom är underbara 💜💙

Alwyn
2/23/19, 8:44 PM
#13

Tack ska ni ha! Jag får lite panik över att fyra av fem honor ska flytta faktiskt, vill ju behålla alla. Men skönt att de flyttar till bra hem som man litar på 💗 Nordanälvens har du någon färgpreferens? Vet du gillar pannfläckar 😂

Annons:
Nordanälvens
2/23/19, 11:08 PM
#14

#13 Pannfläckat och argente är ju stora favoriter, men jag ser hellre att jag får med mig två av dom du tror kommer funka bäst i aveln utifrån vad du kan se. Även om de är väldigt lika i temperamentet allihopa så finns det ju alltid lite små variationer.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2/24/19, 10:26 AM
#15

#14 jo absolut 😊 Anledningen till att jag frågar är att de är så förbannat lika allihopa, i temperamentet nu. Det kanske visar sig skillnader närmaste tiden vi får se. Jag tycker nataler går om varandra jättemycket under uppväxten dock, på ett sätt som inte möss gör. Så det är svårt att avgöra vem som är bäst i ung ålder. Vilket gör det skitsvårt att välja vem som stannar. Kan hända att du eller Isabella får de bästa 😂 det märker vi sen.

ariama
2/24/19, 1:09 PM
#16

Framför allt är det ju svårt att välja ut avelsdjuren i en kull,  vid så ung ålder, om man även vill avla på hälsa och livslängd. Det förlorar man kontrollen över då.
Det är sällsynt att ungdjur är annat än friska och vackra med bra hälsa och hull. Ungdom är ju så, ung och vacker! 😃
"Skavankerna" visar sig först senare.  Och åldershälsan vet man bara när åldern sätter in.

Alwyn
2/24/19, 1:15 PM
#17

#16 självklart men hälsa och livslängd är ändå inget vi kan selektera för vid val mellan honorna i en kull. Det hinner inte visa sig innan de används i avel. Nordanälvens syftade på små skillnader i temeramentet när hon skrev de mest lämpade för avel 😊

ajanki
2/24/19, 1:16 PM
#18

Varför säljer du alla honor utom en? Det skulle jag aldrig våga. Särskilt inte när det är en kull du tror så mycket på och längtat efter. Tänk om den du behåller inte blir lika bra i temperamentet?

Alwyn
2/24/19, 1:25 PM
#19

#18 för att jag sedan länge har lovat båda köparna att de skulle få natalhonor tillsammans med mushanarna som de tingat. Två mushanar kräver fyra natalhonor. Och jag vill att mushanarna ska få sällskap. Det viktigaste för mig är ändå att alla djur mår bra och lever lyckliga. Det kommer de att göra i sina nya hem. Köparna är inte vilka som helst, det är vänner jag kan ha ett fint avelsrelaterat samarbete med. Så om jag inte känner att honan jag behåller håller måttet (vilket jag tvivlar på idag)… ja då går det att lösa på andra sätt. Jag funderar även på att ta en kull till på denna kombination i sommar, vi får se.

Annons:
Nordanälvens
2/24/19, 6:16 PM
#21

#15 Jaa de tar ju gärna lång tid på sig att ”landa” i sina temperament haha. Men jag tror nog allt att alla blir toppen iomed ditt fantastiska arbete med dem! Så du får fria händer att välja ut åt mig 😘

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2/24/19, 6:17 PM
#22

😊💕

ariama
2/24/19, 7:54 PM
#23

#17. Nu har ju ni gjort upp sinsemellan, och har samarbete.  Men ändå.

Själv vill/törs jag ändå inte (längre) resonera såhär. (Jag har gjort det, och det straffade sig efter ett antal generationer).
Att säga att man avlar för hälsa och långt liv, är en sak. Att göra det, är en helt annan.
Fundera över hur du vill avla för bra hälsa och långt liv? Jag menar inte att du ska redogöra för det på något vis. Bara att det som uppfödare är en viktig fråga att fundera över, hur man gör det i praktiken. Så det fungerar.
Det är en viktig fråga, och svårare än man vanligtvis tänker sig. 😃😘

ariama
2/25/19, 6:21 AM
#24

Jag hoppas jag inte förstört tråden och/eller tagit bort glädjen för dig (er). Det var inte syftet…

Alwyn
2/25/19, 7:49 AM
#25

#23 som jag skrev när jag började med nataler är livslängd och hälsa något jag måste vänta ut först och selektera för senare när det visar sig. Temperamentet MÅSTE komma i första hand om vi ska få fram de här härliga individerna. Nataler är kända för att ha bättre hälsa än möss. Nu har jag redan avslutat en linje som visade sig ha dålig hälsa. Så jag gör som andra uppfödare, det får ta lite tid. Även de jag säljer följs så klart upp resten av sitt liv. Är man inte nöjd med hälsan när det är dags att ta kullar så låter man ju bli så klart, men oftast visar sånt sig senare.

ariama
2/25/19, 9:49 AM
#26

"livslängd och hälsa något jag måste vänta ut först och selektera för senare när det visar sig"  Det är ju just det jag menar. Väljer du ut en redan som bebis, så kanske du måste avsluta en hel linje därför att den inte håller måttet när det är dags att avla. Och en del annat jag menar.
Men jag vill inte argumentera emot dig. Du vet vad du gör! Kram! 😘

Alwyn
2/25/19, 9:35 PM
#27

Jadå, jag är väl medveten om vad jag gör och tänker mycket och länge innan jag väljer någon att avla på. Nu råkade jag ha den extrema turen att jag får behålla tre istället för en hon, då Isabella kunde tänka sig byta till hanar 💕

Annons:
IsabellsHamsterhem
3/12/19, 7:43 PM
#28

Precis kommit hem med mina små sötnosar! :D Kunde plocka över dem från transportburen till deras nya bur utan problem, de bara följde med och var väldigt lugna och goa även om det var i en helt ny miljö efter en lång transportsträcka! :D
Ska bli kul att få hälsa ordentligt på dem om någon dag!
Är lika glad även om det blev två hanar istället för två honor som jag egentligen skulle ha! :D

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Nordanälvens
3/12/19, 8:47 PM
#29

#28 Samma grej blev det här! Helt underbara att lyfta och pussa på ❤️

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
3/13/19, 7:50 AM
#30

Så himla spännande det ska bli att få följa dem! Jag är jätteglad att de kom till just er 💕

Magda
3/13/19, 8:04 AM
#31

Men åh så underbara de ser ut 😍

Alwyn
3/13/19, 10:46 AM
#32

#31 🌹

Nordanälvens
3/13/19, 2:53 PM
#33

#30 😁💕

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

IsabellsHamsterhem
3/15/19, 3:52 AM
#34

Underbar liten pojke från kullen :D

Så nöjd med allihop!

Inte ens mina hamstrar brukar vara såhär lugna när de bara varit här någon dag!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Annons:
Alwyn
3/15/19, 8:45 AM
#35

#34 härligt! Jag kan varmt rekommendera kindkli också, så vrider de oftast upp kinden och njuter 💗

Upp till toppen
Annons: