Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 861 ggr
Mines
2019-02-24 21:37

Hjälp sjuk mus!

Hej! Min kompis fick 2 st möss av mig för några månader sedan, då min ena mus kom gravid från djuraffären. Hennes ena mus har dock tappat pälsen på nacken. Hennes pappa vill inte betala för veterinär eller så. Vad ska man göra?

Annons:
[dynamitella]
2019-02-24 21:45
#1

Det kan röra sig om allt från kvalster eller löss, till näringsbrist eller barbering (att den andra musen rycker hårstrån).  Mest troligt kvalster eller löss om orsakar klåda, som gör att musen tappar päls.
Om jag ska vara helt ärlig så är det inte ok att neka djur veterinärvård. Kan du ta tillbaka mössen och gå till veterinär vore det optimalt.
Det kan behövas stronghold, ett medel för att ta bort de vanligaste interna och externa parasiterna.

Om inget annat kan du rekommendera en förälder att höra av sig till FirstVet - en online-service där första samtalet är gratis. De kommer troligt inte skriva ut recept hur som helst, men kan säkert förklara för föräldern att det är deras ansvar att ta hand om husdjur de tagit emot.

Mines
2019-02-24 21:52
#2

Jag håller med om att djuret helt klart måste få hjälp. Jag sa till henne om firstvet så jag hoppas de hör av sig till dem. Menar du att jag ska rekommenderar min förälder eller hennes? Jag ska se om de gör något åt det annars så får jag se hur det får bli. Är lite svårt för mig att ha fler möss. Vi har redan 6 stycken hemma och har inte riktigt plats för fler.

[dynamitella]
2019-02-24 22:21
#3

Då det är hennes föräldrar som behöver "vakna upp" lite och inse att även möss förtjänar en dräglig livskvalité, så rekommenderar jag att de tar samtalet :) Har de bilder/film på musens problem, och veterinären kan säga problemet, så finns en chans att de kan skriva ut stronghold utan vidare kostnad (180;-).
En liten chans är bättre än ingen alls, tycker jag. 
Jag kan rekommendera Jonna Johansson, då hon hjälpte mig då mina möss fick löss.

Hoppas det löser sig!

Mines
2019-02-25 07:59
#4

Okej tack så mycket:)

IsabellsHamsterhem
2019-02-27 22:40
#5

Tror inte att First Vet skriver ut mediciner tyvärr :/
Men om de inte tar den till veterinär tycker jag att du ska upplysa föräldern om att det är mot djurskyddslagen att inte ge ett sjukt djur veterinärvård, det klassas alltså som djurplågeri och är straffbart.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

ariama
2019-02-28 09:07
#6

Det är ju lite (läs "mycket") svårt för ett barn/ungdom att säga åt andras vuxna föräldrar vad de ska göra och inte göra.  :-/ 
Föräldrar lyder väldigt sällan andras barn. 😮De lyder ju inte ens sina egna…

Tyvärr är det bara veterinär som kan åtgärda problemet. Kvalster eller andra parasiter är inte ovanligt, och inte heller något att skämmas för (om man inte låter bli att åtgärda det förstås, tyvärr).

Veterinär får inte skriva ut receptbelagd medicin utan att ha sett djuret live! Och veterinärbesök kostar ju, även för en liten mus. Sedan kostar medicinen, som är Stronghold.  Men sedan är medicineringen väldigt lätt och effektiv.

Om det nu är parasiter som är problemet, det går inte att säga  osett. Och så gäller det förstås att finna en veterinär som kan möss…

Annons:
Upp till toppen
Annons: