Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 858 ggr
[dynamitella]
3/5/19, 8:21 PM

Hantverkskunniga personer, se hit! Hjälp? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp med brainstorm!

Jag har ett akvarium som jag skall bygga lock till med nät. 
Akvariet står i en möbel som har reglar som hänger över kanten av akvariet. 
Jag behöver trycka in en färdigbyggd ram med samma mått som innermåttet av akvariedelen. 
Regeln är i vägen.
Hur får jag ramen på plats? Går det ens?

Jag vill inte börja bygga förrän jag löst detta.
Om det inte verkar funka kan jag använda mig direkt utav metallnätet och skippa ramen runtom.

ps. Jag testade nyss att tejpa ihop en ram och försiktigt trycka genom mellan utrymmet mellan glas och regel, för att få extra plats att glida den på plats. Det funkade, men jag måste i så fall lösa hur nät+L-vinklar inte ska öka höjden på listen, som redan är mycket tight i utrymmet. 
Hmm.

Annons:
[dynamitella]
3/5/19, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fick tips om att dela ramen i två triangulära delar, sätta dem på plats, och sen surra ihop dem med ståltråd.
Blått = nätlucka.

Hoppas nu att detta fungerar.

Alwyn
3/6/19, 6:31 PM
#2

Jag undrar varför du ska ha locket innanför? Vanligtvis gör man en träram som hänger på eller utanför akvariet. Nätet fäster du ovanpå en träram som är större än akvariet och därför inte kräver utrymme på höjden, på så vis stör varken glaslisten eller överhänget alls och du behöver bara fokusera på yttermåtten 😊

[dynamitella]
3/6/19, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Akvariet står i en stor möbel som är hemmabyggd och sträcker sig runtom och över hela akvariet. Möbeln har reglar på insidan som hänger innanför akvariets kant, men ändå finns en glipa för mössen att rymma mellan akvariet och träet.

Det enda alternativet jag har för att mussäkra detta akvarium är genom att ha ett lock i mellan reglarna och akvariet :)

Alwyn
3/7/19, 4:54 PM
#4

Jaha, så det finns inget space bakom och bredvid akvariet. I see. Knepigt.

Upp till toppen
Annons: