Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 752 ggr
Tistel och Jenny
2019-03-14 07:34

Ny musägare

Hej! I tisdags hämtade jag min första mus och nu undrar jag några saker. Vad menas med flätat bomaterial? Födoberikning i form av att strö ut maten i ströet, behövs ingen matskål? Vilka grenar är ok att ge möss att gnaga på? Tack på förhand!

Annons:
ariama
2019-03-14 08:47
#1

Vad roligt att du skaffat mus, och hittat hit! Välkommen!

Med flätat bomaterial menas att mössen "flätar ihop" bitar och remsor av papper (och vad de hittar) när de bygger sina bon. Det är alltså något som mössen själva gör, naturligt. Fast olika möss har olika "lust" att bygga bon.

Mat som berikning får någon annan svara på. (Tänker Alwyn 😃) Men om du gör så, så måste du kunna hålla koll på att det alltid finns mat tillgängligt även om du inte ser den. Risken är också att mata för mycket och behöva kasta en stor del när du sen gör ren buren. Det kan bli dyrt.
Matskål eller inte väljer du själv. Du kan också ha matskål med det "tråkigaste"  torrfodret (och ha koll) men strö ut "den extra goda maten" som musen får mindre av. Solrosfrön t.ex. (som musen kanske inte ska ha fler än ett par om dagen av)

Grenar: asp, sälg/vide, äpple, lönn - är vad jag ger, fler finns.

Tistel och Jenny
2019-03-14 10:59
#2

Hej! Tack snälla för svar! Behöver jag göra något med grenarna innan jag lägger in dem till mössen för att undvika sjukdom eller ohyra? Det goda i bädden var fiffigt! Så pappersremsor är tillräckligt som bo material?

Alwyn
2019-03-14 14:41
#3

Hejsan 😊 grattis till mössen! Jag har matskål med enbart pellets i. Sen tar jag halva dagsintaget fröblandning och strömatar varje kväll. På så vis vet jag att de äter upp allt och alltid har mat. Jag har en lista med ofarliga grenar bland artiklarna på djurlycka.se Gå gärna in där så kan du läsa mer om foder och olika sorters berikning om du vill!

Tistel och Jenny
2019-03-15 04:33
#4

Hej! Tack snälla för information på djurlycka.se!!!!! 😍

Alwyn
2019-03-15 08:46
#5

#4 💗

IsabellsHamsterhem
2019-03-15 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Är absolut ingen expert som de två som redan svarat dig men såhär har jag satt upp det till mina :D (Två nataler och två möss som bor tsm).
De har inte flyttat in här än men hoppas att de kommer trivas superbra här sen när det är dags!
Har alltid sandbad till dem även om det inte verkar göra någon "nytta" men de möss jag har haft har alltid ändå uppskattat att gräva i dem eller att ligga där på somrarna när det är varmt då sanden är kallare än det andra ströt :)
Har även en större sten för att de ska slipa klorna själva och även för att det, precis som sanden, är kallt på de varma dagarna :) Viktigt med stenar är att de står direkt på botten och inte går att flytta på eller att det är någon chans att de kan klämma sig. Har haft hamstrar som lyckats ta sig under stenar och det är hemskt att hitta, så ha stenar som är platta på undersidan och gärna rätt tunga så de inte kan flytta på dem samt att de står en bit från väggar. Jag tar vanliga stenar jag hittar ute, diskar med diskmedel och sen sätter in!

Bakom den stora bron är det ca 25cm med strö, blandat med hö. Även ett hus nergrävt och har hällt massa mat längst ner före jag satte i ströt så de ska få jobba lite för maten!
Sen självklart lite grenar som de kan klättra på! Mer saker kommer jag lägga in efter hand när de börjat känna sig som hemma!
Grenarna jag använder är från syrenträd :) Men jag använder även från äppelträd och ormhassel fast inte i denna buren just nu :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Annons:
Alwyn
2019-03-16 09:23
#7

#6 du har gjort så fint till dem. Riktigt bra berikningar!

Upp till toppen
Annons: