Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 750 ggr
evelinabelle
2019-03-19 02:34

Sjuk mus?

Förlåt för långt inlägg!

 Ni som är erfarna och kan sånthär, ser ni nått fel med denna mus? ( En mer odetaljerad sammanfattning finns under den långa texten. )

 Hon har suttit så som hon gör i början av videon ett ganska bra tag nu, ända sen hon kom ut ur boet efter att ha vaknat efter en hel dags sömn. Så som ni ser hur systern beter sig när hon kommer är normalt för båda av dem, så brukar Lillie som sitter stilla annars bete sig, liksom vara alert, röra sig normalt & reagera på min hand. Lillie är 6 månader gammal och har aldrig betett sig såhär förut. Hon betedde sig helt normalt igår natt / imorse då hon sprang i hjulet och verkade inte må dåligt alls, (skriver detta 02.00 19 mars) När hon väl rör på sig och inte bara sitter stilla och bara ”glor” så liksom vaggar hon sig nästan fram och det går väldigt mycket saktare än vanligt. Ser verkligen en stor skillnad i beteendet på henne då hon inte är alert över huvud taget nu som hon brukar vara. Förutom att ha lite svårt att gå så har hon problem med höjdskillnader, hon rör sig väldigt stelt och obekvämt, liksom gör små skutt på platser där hon annars bara skulle sprungit över det som ingenting. Jag har tagit upp henne och försökt känna och klämma lite på kroppen och även försiktigt dragit hennes ben lite lätt fram och tillbaka för att se om hon har ont någonstans men hon reagerade inte alls på det. Annars brukar hon pipa till såfort hennes syster putsar henne lite förhårt, så ont verkar hon inte ha, vilket om det vart så skulle förklara varför hon har svårt att röra på sig. Hon äter, dricker och tvättar sig, men gör allting saktare och inte likadant som hon brukar. När hon inte rör på sig, äter eller tvättar sig så sitter hon alltså bara och glor och ser allmänt typ ledsen ut. Hon har ingen direkt anledning till att vara deprimerad om så var fallet då hon har en kompis(syster), stor bur, får komma ut och springa på golvet ungefär varje dag osv. Vad kan felet vara? Kan möss få dippar i humöret och bete sig såhär eller är hon sjuk? Ser väl även ut som att hon andas lite tyngre än normalt? Iallafall om jag jämför med systern. 

 Förstår om ni inte orkar läsa igenom hela denna texten, men sammanfattningsvis så verkar det vara något fel på en av mina möss (Lillie), hon sitter stilla och bara ”glor” eller vad man ska säga (som ni ser i början av videon) , rör sig konstigt & verkar bara allmänt ha svårare att röra på sig och beter sig hur som helst inte som hon brukar. 

På videon rör hon sig men mestadels av tiden nu under ca 2+ timmar kanske så har hon bara suttit helt still o kanske gnagit på en matbit lite då & då. 

Just nu sitter hon inne i ett av husen och bara tittar (hon har suttit där i typ 30 eller mer min nu), vanligtvis om hon bara är inne i huset tvättar hon sig, eller blundar - alltså sover/vilar, att bara sitta helt stilla på detta sättet är inte alls likt henne. 

Jag kanske överanalyserar detta jättemycket men blir bara orolig då det aldrig hänt förut och för att jag är en hyfsat ny musägare, så vill bara säkra mig med er som förmodligen kan mer än mig. 

Känner någon av er igen detta & vet eller kan gissa på vad felet kan vara så får ni gärna skriva det. Väldigt tacksam för något typ av svar! & om ni behöver mer information om något för att kanske säga vad som kan vara fel, så fråga på!

Annons:
ariama
2019-03-19 08:07
#1

Hon är tyvärr definitivt sjuk och det ser illa ut, beklagar.
Kommer hon åt vattnet ordentligt?

Alwyn
2019-03-19 08:52
#2

Här har vi dessvärre en mycket sjuk mus, som ariama säger. Hon mår inte alls bra, det visar hon många tecken på så som hållning, beteende, andning, uppburrad päls, öronhållning etc. Vad felet är kan vi omöjligt veta men hon bör få somna in så fort som möjligt. Beklagar verkligen.

evelinabelle
2019-03-19 13:17
#3

antog att det var illa, hon kommer åt vattnet ja, men fattar inte vad som kan ha kommit såhär fort då hon mådde jättebra igår, fast har ju läst att de typ kan gömma det för att inte visa sig svaga..

91Marran
2019-03-20 20:58
#4

Hur har det gått?

Mvh
Mig

evelinabelle
2019-03-20 23:32
#5

#4, vi avlivade henne idag… - se gärna inlägget ”ensam mus?”

Upp till toppen
Annons: