Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 677 ggr
Petowner
2019-03-19 13:05

Smitta från fågel till människa tiłl mus

Ja mina möss blev ju avlivade igår som det står i en annan tråd här på forumet. Är förtvivlat ledsen att de fick Rossel. Stackars dem. Bäst var ju att de slapp lida mer . Nu sade en vän som är sjuksköterska att eftersom jag är lungsjuk och min särbo också och han har fåglar. Kan vi smittats och sen fick mössen det? Jag ska ringa en veterinär sen. jag ska iväg till sjukgymnast snart. Vi har varit sjuka länge och fått komplikationer som hjärt infarkt och hjärtsvikt. Han fick knölros i somras Och jag har fått sarkoidos. Jag frågade på sjukhuset i februari och de bara skrattade åt det hela sade åt mig att sluta röka. Jag och särbon har gått ner otroligt mycket i vikt. Har mössen smittats av mig kanske? Och vad kan det vara för smitta? Sarkoidos beror inte på rökning. Fler icke rökare får den sjukdomen som delvis är genetisk och delvis tror en del forskare det beror på smitta men vet inte varför. Tiłl mig har de oförskämt nog sagt att jag troligtvis inte vet hur man lagar mat och inte fattar vad kalorier är. Och sedan antecknade de att jag inte gått ner i vikt. Enligt journalen står det ju 98 kilo från gammal anteckningar och sedan i år 68 kg. Är så orolig för att det kan spridits smitta till andra personer. Och min särbo har ju fåglar. Och nu är jag ju inte frisk fast bättre. Fick super stark antibiotika intravenöst i februari. Om det är smittsamt borde kanske burarna slängas eller? Räcker det med klorin eller hur gör jag? Jag har skickat pm tiłl Isabellashamsterhem och berättat allt. Känns trist att mössen blev sjuka. Finaste mössen någonsin. Lätta att få tama och så underbart vackra allihop. Jag vet ju inte något om sjukdomar på djur. Jag kanske har fel. Men eftersom det verkar vara något skumt med att jag och särbon är så sjuka i både lungor och mage så.

Annons:
Alwyn
2019-03-19 18:29
#1

Jag skulle säga nej. Inga zoonoser finns, så vitt jag vet, som orsakar mössens Rossel och smittar mellan mus och människa. Mössens Rossel orsakas av mycoplasma, i kombination med andra faktorer och agenter. De bär inte samma mycoplasma som vi gör.

Alwyn
2019-03-19 18:31
#2

Burarna skulle jag skura med klorin eller liknande samt spraya med Vircon. Sen förvara i ett förråd där mössen aldrig vistats en period. Rummet bör vara djurfritt ett tag.

Petowner
2019-03-19 18:42
#3

Okej, tack!

ariama
2019-03-19 22:49
#4

Jag säger också nej. Dessutom är "rossel" inget ovanligt hos möss, det är ett elände när de drabbas, dina möss är varken först eller sist.

Petowner
2019-03-20 04:20
#5

Jag pratade med en av mina vänner igår som haft en djuraffär för länge sedan som sade att jag inte ska oroa mig. Och att jag inte ska skaffa fler djur tills mitt immunförsvar fungerar igen . Att min karl har samma sjukdom som jag har som delvis är genetisk är nog en tillfällighet. Har haft en karl innan honom som dog av hjärtinfarkt vid 47 år. Jag fick min första vid 29. Är man reumatiker händer sånt. Knappast våra djur sade vännen som haft en djuraffär. Och lunginflammation och influensa kan orsaka hjärtinfarkt läste jag någonstans. Jag fick ju både och ! Tack för era svar iallafall. Nu slipper jag oroa mig. Ska säga till min andra vän som är sjuksköterska att det inte går att smitta möss. Jag är på bättringsvägen iallafall. Blir så ompysslad av mina vänner nu när jag blev så sjuk att jag nästan dog. Får nog lite för många goda råd av dem ibland som får mig att tänka på smittor av olika slag.

Upp till toppen
Annons: