Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1047 ggr
monsi
3/22/19, 7:04 AM

Klåda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar få slut på idéer. Musen har fått stronghold. Har testat ett ge ett foder i taget. Vetrinär har tittat på den men kunde inte hjälpa. Den blir bättre ett litet tag för att sen bli sämmre igen😢 Just nu tvättas området med kamomilltea och smörjs med honug och det verkar lindra. Strö är thirivol ( felstavat) Tipps på ev mat eller annat som kan hjälpa honom?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
Fokusarad
3/22/19, 8:34 AM
#1

Förslag på annat - om han är lätt att hantera och du bra på pilligt jobb så skulle jag trimma bakklorna på honom. Det är alltså isåfall den yttersta delen som ska trimmas bort, man får vara väldigt försiktig så man inte når pulpan. Jag skulle själv inte tvätta med kamomillté eller smörja på honung, men fråga veterinär om det är bäst att hålla det torrt eller om det behöver fukt.

monsi
3/22/19, 10:04 AM
#2

Kamomilltea är anteseptisk . Honung är mjukgörande och anteseptisk det också. Det blir bättre av det. Tyvärr går det inte bort men minskar det.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
3/22/19, 10:58 AM
#3

Hej Monsi! Nu är jag ledsen att behöva säga det här, med det är dags att du avlivar honom. Det är synd om honom, och möjligheten att han blir bättre är minimal. Du har gjort vad du kan, och kanske till och med "provat för mycket". Låt honom slippa nu.

Det han lider av är troligtvis något som kallas för "staff-sår". Någon annan får förklara bättre vad det är, eller så använder du sökfunktionen här.

Som sagt, beklagar, men låt honom slippa mer nu.

Littlem
3/22/19, 12:15 PM
#4

Jag säger som Ariama. Det där ser inte bra ut. Det måste göra ont och har det inte blivit bättre nu trots besök hos vet (gjorde de skrapprov?) så är det snällast mot honom att få somna in. Även om det är tråkigt :(

monsi
3/22/19, 3:32 PM
#5

Arina vad är syaff sår?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
3/22/19, 3:35 PM
#6

Kollade snabbt och symtomen stämmer inte in på staff sår. Han har bara i nacken hadde lite vid ögat men det är borta såren är inte gula mm Detta är mer som exem 🤔

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
monsi
3/22/19, 3:43 PM
#7

Vår dpggo argentino hadde stafylckoker exem och detta liknar inte det. Staffe går att behandla och till och med få bort med långvarig behandling av pencelin. 🤔

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

IsabellsHamsterhem
3/22/19, 4:19 PM
#8

Har ni gjort skrapprov?

Har du testat att byta strö till carefresh? Bytt mat?

Jag hade inte smörjt in med honung eller så utan köpt något på apoteket. Jag tycker att Aptus Derma Gel är guld värd vid sår eller torr hud.

Och testa att ge rapsolja i maten för att försöka hjälpa inifrån (häll det på t.ex barnmat du ger honom).

Jag hade bytt allt i hans inredning. Gett honom typ en låda med tjockare lager carefresh utan någon direkt inredning (tråkbur) och kanske någon klättermöjlighet men framförallt mjuk inredning. Sen smörjt in honom en gång dagligen med derma gel, samt före torkat av honom med t.ex en antiskeptisk våtservett för att rengöra honom från allt från förra buren. Sen hoppats på att det blir bättre.

Blir det inte bättre så hade jag avlivat :/

Lycka till!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Alwyn
3/22/19, 6:48 PM
#9

Jag håller med ariama och Littelem. Oavsett om det är Staffsår eller ej. Eftersom du provat så mycket och inget funkar känns det som att han borde få somna in och slippa lida mer. Beklagar detta. Om du absolut inte vill det, utan istället vill fortsätta kämpa, skulle jag föreslå att du byter honungen mot virgin cocosolja. Sätter honom på Care Fresh och rivet fint toapapper. Inredning tycker jag visst han kan ha men vilka foder-ingredienser har du testat samt uteslutit?

monsi
3/22/19, 7:31 PM
#10

Mat har jag testat olika . Men cocosolja kan vara värt ett försök. 🤔. Han är så djädra snäll och suverän på agillity så värd att lägga mer pengar och tid på. En gång fick han pris som finaste mus på utsällnig. Det lär han inte få igen.😢 Tack för alla tips. Det svåra med maten är att problemet minskat en tid för att sen komma tillbaka ovavsett vad han fått. Testade först uppfödares mat . Sen selective sen complet för att gå ner till en sak i taget som korn , havre mm. Just nu får han enbart complet som han håller sig finast på plus lite sallad . Har köpt b vitamin. Han får förutom vatten även kamoilltea med lite honug i att dricka. Det senaste har han fått några dagar. Sen även lite laktosfri mjölk fall han har någon form av kalkbrist eller något 🤔. Känns som sista rycket försöket. Just det att det försvinner men inte helt. Hojta om jag ska ta bort något eller ge något annat.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Fokusarad
3/22/19, 9:35 PM
#11

En anledning att testa kloklippning är för att försöka bryta "itch-scratch"-cykeln (vad kan vi kalla det på svenska, klåda-kli?), som alltså ser ut ungefär såhär:

  • Det klias

  • Musen kliar sig

  • Hudbarriären blir skadad

  • Huden är irriterad, och inflammation kan uppstå om t ex mikrober tar sig in

  • Vilket gör att det klias…

  • Musen kliar sig

…och cykeln fortsätter.

Genom att klippa klorna motverkar vi då att huden skadas när musen kliar sig. På människor med eksem/klåda rekommenderar man ibland att använda vantar för att kunna bryta klåda-kli-cykeln. Det kan ju vara lite svårt på möss :)

Om vi tjuvkikar på vad som görs i labbmus-världen så kan vi hitta t ex en studie där man kunnat bota 90% av djuren med dermatit, med hjälp av just kloklippning. Tänker mig att det definitivt är värt att prova!

Fokusarad
3/22/19, 9:52 PM
#12

En kort svensk sammanfattning av en artikel angående studien jag nämner ovan, hoppas att det blir läsbart trots att jag snabböversatt - tänkte att det kunde vara intressant:

"I en ny studie så har forskare från Stanford University School of Medicine hittat en enkel metod att bota laboratoriemöss från en vanlig, livshotande hudsjukdom: Genom en pedikyr.

[…]

Ungefär 93 procent av mössen som fick sina tånaglar klippta blev permanent botade från sjukdomen, eftersom de inte längre kunde orsaka skada på det drabbade området, trots att de fortsatte klia sig.

Adams (veterinären som utförde studien) säger att orsaken till ulcerativ dermatit hos möss är okänd. Forskare spekulerar att det är relaterat till genetik, diet, miljön, beteende eller en kombination av dessa faktorer. Sjukdomen visar sig oftast i djurets nacke som ett rött, inflammerat område. Eftersom klåda uppstår i sårområdet så börjar djuren klia sig med sina vassa bakklor upp till 20-25 gånger per minut. Med upprepad irritation så sprider sig åkomman, ofta till ansiktet, flanken och ryggen.

[…]

Veterinärer har testat många tillvägagångssätt för behandling, oftast med en topikal antiinflammatorisk salva. Det har gett varierade resultat, men studier har aldrig visat att de är mer än 65% effektiva, enligt forskare."

I artikeln finns även en bild: https://med.stanford.edu/news/all-news/2016/01/toenail-trim-saves-lab-mice-from-life-threatening-skin-condition.html

monsi
3/22/19, 10:22 PM
#13

Å tack ❤

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
monsi
3/24/19, 1:48 PM
#14

Klor klippta. Har klippt många djur klor i mitt liv men dessa pytte klor var knepiga. Insmord i kockos olja och toapapper rivet i små bitar i hela buren. Kände mig taskig som tog ut alla hans saker men han ska inte ha något som går att klia sig på. Håll tummarna nu är ni snälla.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tsunamis
3/25/19, 12:36 PM
#15

Staffsår är just det som ovan skriver, mikrober (stafylokocker)som lever på huden har tagit sig in i öppna såret och skapar inflammationen. Det är just kring nacke och öron som de sitter.  Beteendet att klia sönder sig blir väldigt lätt psykosomatiskt på möss vilket är därför de öppna såren aldrig får vila och aldrig läka ut helt. Klippta klor kan lindra men beteendet blir du inte av med så fort det satt sig i skallen på dem.

Det är därför flera uppfödare ovan rekommenderar dig att avliva musen för vi vet med erfarenhet att sånna möss aldrig blir bra igen.

MvH  Tsunamis

ariama
3/25/19, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det här är en del av Hästens bön, inte musens, men någon hade även skrivit Musens bön, men jag hittar den inte nu. Tycker den är tankvärd.
När man har ett djur som bästa vän, är det svårt att ta det slutliga steget. Det blir lätt att ens egna känslor blir för svåra, man gör allt för att inte förlora. Men det är inte alltid det som är bäst för djuret.
Din mus plågas. Jag är ledsen för bådas er skull. 😕

monsi
3/26/19, 9:52 AM
#17

Om han inte blir bättre denna gång får han somna in. Dock sett förbättringar. Staffe sår kan försvinna med långvarig penceliring ev i kombination med kortison salva. Tyvärr är inte kortison salva så bra för möss att slicka i sig. Annars hadde man kunnat bryta betendet direkt med hjälp av det.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
5/23/19, 10:42 AM
#18

Han blev helt bra med hjälp av pencelin och salva och var helt symtom och klådfri. Han fick fortsatt pencelin efter symtom försvunnit någon vecka. Tyvärr fick han somna in idag pga tumörer under hakan 😢.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: