Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 915 ggr
[dynamitella]
2019-03-24 21:11

Misslyckad parning slutar i bråk

Hur gör ni när honan inte vill släppa till?
Min hona verkar rädd för hanen då han försöker para sig med henne rätt våldsamt. 
Så länge han inte rider på henne så är hon ok med hans närvaro och de nosar och putsar varandra, men hans uppförande är allt annat än gott när han försöker få till det. Det gör att hon blir rädd och skriker, och de tumlar runt i en boll av pip tills jag ingriper och särar på dem.
Jag kan helt enkelt inte höra hennes skrik och låta det fortsätta, det känns fel.
Ps. Inga sår, inget blod. Men dålig stämning.

Jag vet inte om jag ska ge upp eller prova på ett nytt sätt. Jag har provat några gånger i veckan under strikt övervakning för att se om hon fallit i brunst och ändrat attityd - men ingen förändring.

Ni som upplevt att honan är rädd när hanen försöker para sig - hur har ni hanterat situationen?

Jag har haft kullar tidigare, men då har honor kommit hit dräktiga. Detta är min första egna parning, så jag är osäker.
Ps. Båda mössen har bra temperament annars. De har inte blivit hanterade innan de flyttade hit, och trots det piper/bits/svanspiskas/darrar de inte vid hantering eller introduktion i övrigt.

Annons:
Alwyn
2019-03-25 09:17
#1

Jag hade en sådan hona. Jag testade olika hanar. Vissa är lite artigare, då kan man låta dem gå ihop tills hon släpper till. Det är ju inte alla individer som gillar varandra och då får man acceptera det tänker jag 😊

ariama
2019-03-25 11:45
#2

Jag tycker ju det handlar om hanen. De kan vara väldigt olika i sitt bemötande av honan, allt från rent elaka till alltför otåliga. Tycker du har den senare.
Sedan finns de trevliga hanarna, som tolererar ett nej, till det blir ett ja.  De testar och provar, men vänder omedelbart och gör något annat en stund så fort honan sätter upp en tass till nej.

Elaka hanar använder jag ju förstås inte, de avlivas på studs. Otåliga hanar använder jag enbart, sparsamt, om det är någon speciell egenskap som jag inte kan föra vidare på annat vis (som i din situation).  Annars avlar jag inte på såna heller, vill inte ha såna hanar. De är ju rent taskiga mot honorna faktiskt, tills de "fått som de vill", då kan de bli kompisar.

Hur hanarna är mot mig, och vid hantering, har inget att göra med hur de behandlar honor. Enligt min erfarenhet. Ja, det här är min erfarenhet och mina tankar i alla fall.

Tsunamis
2019-03-25 12:31
#3

Möss som inte är bekanta med varandra både hona/hona, och hona/hane kommer bråka en hel del första dygnet. De kommer skrika och pipa, så länge de inte biter varandra så det kommer blod får du bara ignorera dem. Det är bara att bita ihop och acceptera att de måste få sin tid att bekanta sig med varandra det ganska lite du kan göra för att skynda på det hela. Annat än att erbjuda gömställen och se till att inget djur äger territoriet från början.

Hur gammal är hanen?

Jag hade låtit dem sitta ihop 4-6 dagar om det bara är för parning och en kull. Deras konflikter kan du inte lösa genom att sära på dem, de förstår inte ditt språk.

MvH  Tsunamis

ariama
2019-03-25 14:52
#4

Om man absolut ska sätta ihop honor med "taskiga hanar" så sätt dem i en ny bur eller i honans bur. Sätt inte in en hona till hanen i hans eget territorium, om det är en taskig hane, då blir det värre.

[dynamitella]
2019-03-25 15:46
#5

Okej, då var det lite som jag misstänkte.
Introduktionen har varit i en helt ny bur för båda två. 
Båda är runt 6 månader och har inte parats tidigare.

Detta var en besvikelse iom att jag bara har denna hanen. Jag får se hur jag gör. :)
Tack för svaren!

ariama
2019-03-25 17:45
#6

Det är bara fortsätta, tänker jag. Du måste ju börja någonstans. Temperamentet kan du förbättra utmed vägen. Får du bara ungar så lär du få hanar att välja mellan 😉)
Följ Tsunami´s råd, så länge han inte biter blodvite som hon säger. Det kan hända att han "biter i pälsen" och hon inte blir glad precis, men förr eller senare  ger det sig.
Du kan också se när hon brunstar, genom att titta i baken, om hon är öppen liksom.  Eller prova en liten stund varje dag, om du inte vill "tvinga ihop" dem.  Prova på ett lekbord eller något kanske? Varje dag, inte bara ett par gånger i veckan för då kanske du missar hennes brunst.
 Jag tycker inte du ska ge upp.

Annons:
[dynamitella]
2019-03-25 19:04
#7

Tack för de uppmuntrande orden :) 
Då kör vi på det.

Det är alltid uppskattat att ni är så trevliga när man kommer med frågor.

Upp till toppen
Annons: