Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 756 ggr
Ellbeng
2019-03-24 21:32

Musmamma bits eller vad?!

Har upplevs nu att min mus hona (som blivit mamma, för två veckor sedan) börjat bitas, eller kanske snarare nafsa de senaste två dagarna. Detta började i samband med att hon flyttade ungarna, förmodligen för att jag kollade till dem för ofta samma dag. Tänker att jag låter henne vara i någon dag eller så. Men kan det vara att hon ”skyddar” sina ungar. Eller för att hon bara är så, nu när hon inte är gravid längre? Och kommer det att försvinna när ungarna vuxit upp och flyttar ut?

Annons:
Alwyn
2019-03-25 09:14
#1

Ja det är säkert en reaktion orsakad ov stress/oro. Låt dem vara tills ungarna kommer fram själva bara.

ariama
2019-03-25 11:47
#2

Hon skyddar sina ungar.  Har hon aldrig bitits/nafsat tidigare så lär det gå över igen om högst ett par veckor, vare sig ungarna är kvar i buren eller är utflyttade.

Ellbeng
2019-03-25 16:40
#3

Man tackar för svar. Båda mina möss är ute och rör på sig i buren mer och mer. Så tänker att det inte är så farligt läge. Men jag ska låta de vara ett tag nu

ariama
2019-03-25 17:55
#4

Samtidigt är det bra om du kan hantera ungarna litegrann varje dag. Själv brukar jag ta ut honan/mamman på ett lekbord eller något (annan reservbur kanske) så hon inte vet att jag tar upp ungarna.
Är hon svår att ta upp, för hon kanske nafsar eller springer undan? Jag har ett extra-bo i buren som jag kan  lyfta ut med henne inuti.
Extra-bo har jag för att mamman ska kunna vila i lugn och ro utan tiggande/snuttande ungar som är på henne hela tiden.
Givetvis märker hon efteråt att du har varit i boet, men då är du "långt borta" så hon stressar ner snabbare. En gång om dagen räcker.

Ellbeng
2019-04-07 10:46
#5

Jag har hanterar de nästan dagen efter igen och mamman var lugn som hon brukar vara. Alla ungar är nu jätte snälla och goa när man håller dem. Mamman och min andra mus är riktigt snälla runt och med både ungarna och mig. Humör ändrandet kan varit pga att vi hade gäster och det var många nya dofter som hon inte kände vid. Ett sovställe har de vuxna nu när ungarna börjar röra på sig hela tiden och hon inte är lika hönsmammig över de. De ligger och slappar medan ungarna leker.

ariama
2019-04-07 13:24
#6

Det låter som om du har riktigt trevliga möss. 😃
Ibland händer det att mina nyblivna mushonor kan ta tag i mitt finger med tänderna, när jag kollar försiktigt i deras bo första gången efter att de har fött. De bara "håller" mittfinger en kort stund, biter absolut inte, och släpper sedan, och gör inte om det. Det är som för att säga: "Var försiktig, jag har ungar", eller hur man nu översätter musiska till svenska.
När de gör så behöver jag inte kolla mer, jag vet att hon har ungar nu, och låter henne vara ifred.

Annons:
Upp till toppen
Annons: