Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 558 ggr
ariama
2019-04-12 15:08

En tanke, om antal möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många som ska skaffa möss säger att de vill ha tre stycken för att inte få en ensam kvar på slutet.
Men förr eller senare blir det ju ändå bara en kvar. Först har man tre, sen har man två, och så har man en. Vilka som dör när och hur kan man ju inte veta, men i stort gör det ju ingen skillnad. Jag har aldrig riktigt förstått tanken här.

Sedan kan man ju förstås ha många andra orsaker till att vilja skaffa fler möss än två, men oavsett hur många man skaffar, blir det en kvar på slutet, om man inte vill skaffa nya under tiden.

Annons:
Novachan
2019-04-12 16:58
#1

Det är väl dels också om man skulle ha otur med att en dör tidigt så blir det inte lika panik med att hitta en kompis om man skaffar tre från början.

Namiko
2019-04-12 17:03
#2

Den tanken är kanske mer om nån skulle dö tidigt så finns det två kvar, Det råkade jag ut för när jag köpte 3 honor. En hann jag bara ha i två veckor innan det var ilfart till veterinären för att låta henne somna in (dålig linje med mycket tumörer och jag var fullt medveten om att dom inte skulle leva länge). Trots det levde den sista tjejen i drygt ett år efter att den andra dog, som tur var fick hon nya kompisar och behövde bara sitta själv i 2 veckor. 

Men ja, hur man än vrider och vänder på det så blir en alltid sist kvar, men skaffar man 3 eller fler i samma ålder så har man lite större chans att den sista inte blir ensam lika länge på slutet.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Nordanälvens
2019-04-13 12:43
#3

Jag tänker även på att de är högt sociala djur som spenderar mycket tid tillsammans. Två är ju bara ett par medan tre är en grupp, en flock. Det blir en helt annan dynamik enligt mig. Men ja, som Novachan och Namiko säger så är det inte lika bråttom att skaffa en kompis när en av tre dör.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2019-04-13 13:14
#4

#3. Ja, det går under "Sedan kan man ju förstås ha många andra orsaker till  …" 😃
Och är man ute efter att skaffa flera när någon går bort, så är det ju absolut bättre med tre än två.
Tack för svaren alla, nu tänker jag lite annorlunda än jag gjorde innan.

monsi
2019-04-13 13:38
#5

Tre eller fler tycker jag ger dem mer naturlig flock. 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: