Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 413 ggr
Melden
2019-04-15 12:49

Ha möss som en hobby??

Är det värt att ha möss? Jag läser och räknar upp hur mycket allt kommet att kosta. Och vill så himla gärna ha ett par möss. Har många kompisar som tycker jag är konstig och att det är onödigt att slösa pengar på möss. Framför allt nu när jag är tonåring. Men är det verkligen onödigt när jag anser att djur för mig är en hobby. Om jag ska ha ett par mös så kommer jag vänta ett tag innan jag skaffar dom. Bara för att vi flyttat och vill få färdigt alla nationella prov. Då jag har det extremt svårt i skolan. Vad är posetift och vad är negativt med möss. Tycker ni att jag ska köra på iden med möss eller inte? Ännu en fråga är om jag kan skaffa möss då jag är ganska extrovert och gillar att vara ute med kompisar. Får bara 400kr i månadspeng och vill att lite ska va över till mig och inte bara mössen.

Annons:
IsabellsHamsterhem
2019-04-15 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har möss som hobby. Har en ensam hane, två honor samt två nataler som bor med honorna.
Jag betalar nog ungefär 50kr i månaden på dem, om inte eventuella veterinärbesök behövs :)

Ströt jag använder just nu är toa-lätt, det blir rätt dyrt men ca 20kr påsen och den räcker till en städning, jag städar ca 2 gånger i månaden men brukar städa ur där de bor en gång i veckan.
Men kommer nog köra på Lättströ från granngården i framtiden, där kostar en 20kgs bal 160kr ungefär, den bör räcka för mössen i ca 3-4 månader, kanske längre. Men jag har rätt stora burar om man jämför med mössens vanliga då jag har två nataler hos mina med som kräver större utrymme :) Men så stort som möjligt är ju bra för alla djur!

Sedan maten har jag crispy musli för hamstrar, som jag sedan lägger till lite extra. Jag köper en 20kgs men blandar inte allt till mössen utan tar kanske lite mindre än 5kg till mössen ur den. Tror en sådan kostar ca 300kr. Lägger sedan till lite annat i maten såsom linser, hirs osv. Sammanlagt blir det kanske 100kr för ca 10kg mat. Det bör räcka i ca 6 månader för mina möss.

Så har du två honor eller en ensam hane så kommer du undan med ca 50kr i månaden men att du istället för att köpa det varje månad så köper du storpack och har det i flera månader :) 

Jag tycker absolut möss är "värda" att ha som husdjur. De är otroligt sociala och trevliga! Jag brukar ha min ena hona sittandes på min axel medan jag sitter vid datorn, även väldigt roligt att behöva komma på olika berikningar till dem och se hur smarta de faktiskt är! De förvånar mig varje dag med hur de tänker och hur de väljer att utnyttja olika resurser för att kunna komma åt t.ex godis som är placerat högt upp :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: