Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1175 ggr
Siastassar
4/28/19, 2:10 AM

Jag blir dränkt i urin varje kväll.

Jag har min första hane nu. Han är jätte trevlig förutom att han kissar på mig 4-5 ggr på 30 min & jag tycker det är rätt äckligt faktiskt! Jag måste efter hantering tvätta armar & händer med tvål & byta tröja. Går det att bryta hans beteende? Har bara haft honom i ca 2 v så han är bara 7 v nu. Blir det bättre med åldern? Honorna jag hade innan (4 st.) kissade nån gång ibland bara. Mina guldhamstrar & gerbil kissar ALDRIG på mig! Så här vill jag inte ha det men jag vill ändå ha kvar min lilla mus för jag är redan väldigt fäst vid honom. 💜

Annons:
monsi
4/28/19, 7:04 AM
#1

Inte ovanligt att de kissar i början det brukar bli bättre med tiden.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
4/28/19, 10:53 AM
#2

Det kan vara hanarnas nackdel, att de kissar överallt (markerar revir och/eller lägger ut doftspår för eventuella honor). Och hankiss luktar starkt och kan vara svårt att tvätta bort lukten.
 Olika hanar är olika jobbiga på det viset, uppfödarmöss brukar vara minst benägna till beteendet, och även lukta mindre.
De är också olika kissbenägna i olika åldrar, så det kan ge med sig, som sagt. Mer eller mindre. Möss kan vara så olika i sina beteenden. Och i sina dofter.

Siastassar
4/28/19, 11:12 PM
#3

Tack så hemskt mkt för era svar! Får hoppas det blir lite bättre med tiden åtminstone.

Persilade
4/29/19, 9:01 PM
#4

Mitt tillägg är att det brukar vara bebisofog/unghaneofog. Jag tror det kommer gå över. Tips, ha en "mus t-shirt" som du byter till vid hantering så behöver du inte tvätta ordinarie kläder varje dag. Om jag har en hane som kissar så är jag en elak tant och tillåter bara att han sitter still i handen tills jag ser att det upphör. :) Hoppas tipsen ska hjälpa!

Upp till toppen
Annons: