Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 502 ggr
IsabellsHamsterhem
2019-05-13 13:19

Avelsfrågor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Ska eventuellt ta tre kullar i slutet av sommaren/början av hösten och har lite frågor!

Hur många ur varje kull behåller ni? Och varför det antalet?

Ger ni någon extra/special föda vid dräktigheten?

Hur länge brukar det ta innan honan blir dräktig, alltså efter hur många dagar är det dags att separera hanen? Antar att de kan para sig direkt efter att honan fött igen så vill gärna inte ha "dubbelkull".

Hur stor bur behöver de ha vid dräktigheten och när ungarna är små?
Tanken är att jag sen kommer ha alla honor tillsammans i ett 80x35 eller 94x44cm beroende på hur många det blir.
Sen är tanken att ha kvar 1-2 honor ur varje kull till avel, men läst att vissa behåller betydligt fler och säljer när de bestämt sig för vilka som är lämpliga för avel? Vid vilken ålder brukar ni veta vilka ni vill behålla för vidare avel?

Kullar du? Och varför har du valt att göra som du gör?

Har ni svårt att få ungar sålda? Vart får ni dem lättast sålda? Blocket? Facebook? Här?

Vid vilken ålder separerar ni hanarna från mamman? Och vid vilken ålder separerar ni dem från varandra för att undvika bråk?

Skriv gärna lite mer tips om ni har!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Annons:
ariama
2019-05-16 11:05
#1

Hej! Här var det inte mycket svar du fått. 😃Antagligen för att frågorna är enkla men svaren komplexa.

Jag kan skriva lite om hur just  jag gör och tänker.
För det första kan jag inte i förväg bestämma hur jag gör.  Det beror på olika omständigheter, inte minst hur kullen ser ut och är sammansatt.
Snarare än att i förväg ha "en målbild", har jag "en riktning".
Jag har "en dröm-mus" i bakhuvudet, och så försöker jag följa en väg som leder åt det hållet.

Hur många ungar det blir, och vilken könsfördelning vet jag inte i förväg. Det händer ibland att jag får 14-15 ungar och endast 2 eller 3 är honor.  Då funkar inte "målbilden" att ur just den kullen helst spara 7 honor till urval vid 6-7 månaders ålder.

Inte heller kan jag bestämma nästa generations parning förrän det är dags, dvs ett halvår senare. Den kombination jag tänkt mig i generationen efter, visar sig gång på gång spricka av olika anledningar.

Jag får "jobba/leka/umgås" med det jag får och har, och anpassa tankar och metoder utifrån det. Jag vet ju inte heller i förväg hur deras kondition är, hull, temperament, tillväxt, osv.

I alla fall jag får väldigt olika ungar i de flesta avseenden. En del är större, en del mindre, någon använder tänderna för att säga "låt bli mig", en del är hoppiga och springiga, andra är lugnare, några är o-sociala och vänder sig bort från mig, andra vill vara med mig - och allt däremellan, mm, mm, mm. Och så är det förstås färg, päls, typ, osv, inte bara att det jag önskar finns/inte finns, utan även nyanserna, vilket faktiskt är det viktigaste i de sammanhangen.

Antalet ungar är ofta ärftligt. Överlag får mina möss mellan 12 och 15 ungar, färre är ett undantag. De flesta han-ungar kullar jag faktiskt. Om jag tänker mig ta en avelshane ut någon kull, spar jag däremot hanarna till vuxen ålder.

Ofta spar jag högst 10 ungar eftersom honan har 10 "snuttar", men de klarar fler och jag sparar fler ibland.  Oftast färre.  Allt beror på, som sagt. De SKA klara en stor kull ungar, det är krav från mig som vill ha friska och sunda möss, inte "bortklemade" vilket snabbt kan försämra hälsa och allmäntillstånd på några generationer.

Hur många jag behåller beror på. Föräldrar, tankar om vidare avel, behov av urval vid hög ålder, hur jag tänker mig att gå vidare helt enkelt, och kvalitén hos ungarna.

Jag tänker både utifrån stamtavlor och individer. Det är oerhört många kriterier jag väljer bland, ofta får jag prioritera och välja både "fel" och "rätt", och snirkla mig fram.

Är man för seriös i sin avel, tänker jag, så blir man till slut bara stressad, det funkar inte. Så det är ännu ett viktigt kriterium i mus-avel, HA KUL!

Honan ska ha extra bra foderstat under dräktigheten, jag är speciellt noga med kalk och protein, och extra viktigt är bra mat under digivningsperioden, som är det som kan slita mest på honan.

Jag har hona och hane ihop i 10 dagar. Då hinner hon löpa två gånger - blir hon inte dräktig på den tiden, räknar jag det som "fertilitetsproblem" och tar henne ur avel. (Förutsett att det inte är något fel på hanen förstås, äldre hanar kan bli infertila utan att det syns, osv)

Honan kan bli omparad redan innan hon fött sin kull, så hona och hane måste säras i tid, senast dag 17 tänker jag.

Hanungar får flytta vid mellan 4 - 4 1/2 vecka, beroende på hur väl utvecklade de hunnit bli. När de börjar bråka märker du. Stanna kvar i musrummet en halvtimme varje gång du gjort ren buren. I alla fall mina brukar inom den tiden tala om när de blir sura på burkamrater, just nygjort ren bur triggar dem att jaga bort andra hanar.

Som jag sagt förut, jag kan "skriva en bok" om mina tankar omkring avel, och det tänker jag inte göra. Så jag slutar här.

IsabellsHamsterhem
2019-05-16 16:09
#2

#1
Tack för alla tankar :D Har tänkt väldigt likt dig tycker jag och ska se efter första kullen om det är något jag ev vill fortsätta med eller om jag kommer sluta efter dessa kullar. Isåfall kommer jag ju bara behålla de jag faktiskt vill ha till sällskap. Men annars behåller jag nog honorna rättså länge och gör ett val senare :D 
Tack!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: