Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 707 ggr
Fusionbean2000
5/17/19, 10:59 PM

Lyfta ur huset?

Var någon som sa att det var elakt, men vad gör man annars med en mus som INTE kommer fram av sej själv, som är SVÅR att lyfta och TRYCKER i huset, vad tycker ni?
Det här är sånna möss som hellre trycker än att komma fram och nosa, och gå upp i handen själv? Nej, absolut inte, därför har jag plockat upp huset och tagit ut de därifrån, men nu så är jag tydligen elak för det?
Jag vet inte, och orkar inte snart…
Annars kan de sitta och trycka eller springa bort så fort man rör sig, och då får jag ALDRIG upp de, men de blir tydligen mindre tama för att man plockar upp huset?
Jag vet inte…
Vet inte hur ni gör eller hur rädda era möss är men mina hanar är ofta så att plockar man inte upp huset ja då får man inte upp de alls om man inte vill jaga, och det är ennu värre.

Annons:
Fusionbean2000
5/17/19, 11:08 PM
#1

Samtidigt som vissa säger nej så säger en del uppfödare ja, lyft ur hela huset för annars får man ju inte upp den som inte kommer upp själv, eller måste jaga vilket garanterat skrämmer livet ur dom, jag föredrar att inte behöva jaga.
Och nej, alla möss kommer INTE själv som vissa tror.

ariama
5/18/19, 8:56 AM
#2

Det är ingen (vettig människa) som påstår att alla möss kommer av sig själva. Bry dig inte om "tyckande" människor som tycker mycket och vet lite! 😃

Det handlar om både uppväxt/miljö/hantering och avel/gener om din mus är tam, och vilka möjligheter den har att bli det.

Det finns möss som du inte har en möjlighet att få tama, och det är därför det är så noga att köpa möss från en bra uppfödare, som har goda vitsord, stor erfarenhet och som du kan ha bra kommunikation med. Annars är risken stor att både bli djupt besviken, och avskräckt från att skaffa möss igen.
Det här är synd, för möss kan bli otroligt tama och tillitsfulla med bra avel och bra hantering från början.

En seriös uppfödare låter dessutom köpet gå tillbaka om det skulle uppstå en sådan här situation.

Vad du ska göra? Var mycket varsam och lugn med honom, men fortsätt hantera honom.  Och ja, ta upp honom i huset.
Om du ger upp så får du ha honom som "titt-djur" i någon sluten bur (akvarium? väl ventilerat), där han upplever sig som skyddad, eller helt enkelt ta bort honom.

Att avliva honom låter kanske grymt, men är han lycklig? Är du? Kan han få ett lyckligt liv? En del möss är tyvärr inte till glädje för vare sig sig själva eller andra. De mår helt enkelt inte bra med de liv som kan erbjudas dem i fångenskap. Och att släppa ut dem går inte heller, det klarar de inte.
Att sälja eller ge bort är ingen lösning heller som jag ser det. varken köpare eller mus blir lyckligare av det.

Det finns så många möss som inte vill något hellre än att ha en bra människa som sköter om dem och vill hitta på skoj med dem. Skaffa hellre en sådan än att kämpa med någon som inte alls vill utan bara tycker människor är pest.
Det är synd om såna möss.

Men prova först att med tålamod och varsamhet att ge honom en chans. han kanske klarar det?

ariama
5/18/19, 9:00 AM
#3

Du har flera möss, läser jag nu. Är det en egen kull du har tagit? kan du inte få dem tama, trots hantering från unga dagar, så visar det på genernas påverkan. 
Det kräver inte enbart hantering för att få tama möss, det kräver även genetiska förutsättningar och en avel som främjar tamhet och oräddhet. Så vad du än gör, använd inte dessa i vidare avel.
Lycka till med dina möss.

ariama
5/18/19, 9:22 AM
#4

… och nu har jag läst ditt inlägg i fb-gruppen.

Antingen tar jag bort mina tidigare svar, eller så försöker jag "rätta mig". Det jag skrivit ovan gäller inte riktigt här.
Hon som svarat dig är duktig, och har en hel del poänger.

Du skriver inte här hur gammal din mus är, att han inte ens är könsmogen = "bebis", att han precis flyttat från sin mamma och syskon, och precis blivit ensam.

Ha tålamod, empati och inlevelse i dina möss! Och läs på lite mer om möss.

Fusionbean2000
5/18/19, 5:49 PM
#5

Ursäkta stöket jag var på allmänt dåligt humör igår (dålig dag, helt enkelt)
Men nej, han är inte avlad av mig, utan han var en mus som fick flytta tidigare än vanligt då han ändå skulle ha separerats.
Kan pröva att ha handen i buren, dock, men får jag flytta på buren så att den är nära mig när jag vill sitta länge eller blir det för läskigt?
Annars har jag den bara på ett bord som är typ så där 2 meter från mig.
Dom som är födda här är mycket gosiga, däremot så är de ju vana vid att det luktar olika djur här inne, här i mitt rum som också är djur rum så har vi marsvin, råtta och två olika arter hamstrar.
När jag flyttar så får de ett separat rum.

ariama
5/18/19, 8:06 PM
#6

Jag tycker du kan flytta buren så du har den nära dig. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: