Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 540 ggr
R4ttus
2019-06-29 12:09

Behöver hjälp att hitta möss

Hej!

Jag behöver hjälp att hitta möss 😃
Jag bor mellan Enköping och Uppsala, har bil men vill helst inte åka alltför långt bort.
Vore såklart underbart om det går att hitta några inom en en snar framtid, vore ju ett solklart + med all ledig tid semestern ger att lära känna dom ordentligt, ska inte resa bort någonstans utan bara vila och ha det bra.

För många år sedan hade jag taggmöss som var helt underbara. Oerhört keliga och tillgivna. Efter taggmössen har jag haft totalt 22 råttor under en 8årsperiod, men för snart 3 år sedan lämnade den sista av mina råttor mig pga ålderdom och det blev inga fler.

Nu vill jag ha möss igen!🙂 Längtar så otroligt mycket efter små parvlar att skämma bort ☀️

Är enbart intresserad av hanar eftersom jag av någon anledning alltid haft lättare att connecta med hanarna än honorna, haft bägge könen både bland taggmössen och råttorna.

Vill ha småttingar som jag får följa och tämja från ung ålder nu när jag börjar om på ny kula.
Och undrar även om ni rekommenderar 2 eller 3 i en mushanflock? Vill undvika så långt det bara går att behöva sära på dom, även om det förstås inte finns några garantier.

Tacksam för all hjälp jag kan få i mitt sökande! ☀️

Annons:
ajanki
2019-06-30 23:58
#1

Vad roligt att du vill ha möss igen! Tror inte det finns någon som säljer hanar ihop. De flesta uppfödare säljer bara hanar en och en eftersom hanar oftast inte går att ha ihop så lång tid. Tammöss är inte som råttor eller taggmöss som kan gå i flock oftast utan problem.

Littlem
2019-07-01 01:49
#2

Säger som #1. Jag säljer inte flera hanar som ska gå ihop. Det är alldeles för stor risk att det blir bråk när de flyttar.

R4ttus
2019-07-01 16:28
#3

Tack så mycket för den infon ajanki och Littlem! Läst runt lite sedan jag tog beslutet att skaffa möss och blev inte riktigt klok på den infon jag fick, antingen "måste" de bo i flock (även hanar) eller så rekommenderades det absolut inte.
Då blir det en hane! 😃

Littlem
2019-07-01 18:24
#4

#3 Vart läste du att de måste bo i flock? JBV har väl iofs som lag att bl.a möss ska ha sällskap. Men man ska ju samtidigt ge dem ett så bra liv som möjligt. Och att riskera att bli illa skadad eller dödad är inte ok. Så jag hoppas ingen "vanlig" musägare sagt något sånt :)

R4ttus
2019-07-01 20:56
#5

JBV är ett av ställena, men även andra könsneutrala beskrivningar runtom på nätet och i forum och även här om att möss är flockdjur. (Vilket jag ju visste 🙂) Men visste inte att det var SÅ sällan hanar kan gå ihop. Och visste inte att det är helt och fullt accepterat och även rekommenderat att ha en ensam hane utan burkamrat. (Men att en kastrerad hane kan trivas i en honflock.)

Bland annat läst att det kan gå bra för bröder eller hanar som är nära släkt med varandra/pappa och son tex.
Men det var väl just att det så ofta poängteras att de är flockdjur som jag tolkar som att de verkligen måste bo i flock för att må bra.

Kan leta upp exemplen och citat på det jag läst  sen som fick mig att tro det.

Tack och lov att man kan fråga erfarna innan man gör ett dumt misstag 🙂
Vet bättre nu ☀️
Självklart vill jag inte riskera att det uppstår såna allvarliga bråk, så kommer aldrig komma på tanken igen att riskera ha 2 hanar ihop!

Men nu har jag tingat en hanbebis som flyttar hit snart, så letar inte längre 😃❤️

Littlem
2019-07-01 23:29
#6

Jag har då och då söner ihop med pappa utan problem. Och vet andra som har det. Men varje gång jag köpt pappa+son eller 2 söner som gått fredligt ihop hos sin uppfödare så har det rätt snart blivit bråk när de flyttat hit. Jag bor ju i en etta så jag delar rum med mössen vilket gör att jag ju hör rätt fort när det tjaffsas. Men som sagt, det kan gå så himla fort. Vad roligt att du hittat dig en muspojk! ♡

Annons:
Alwyn
2019-07-03 08:12
#7

#6 jag har samma erfarenhet som du där! #5 spännande, vem kommer han ifrån?

R4ttus
2019-07-03 18:02
#8

Tråkigt att det kan bli så =\
Och tack! :D

Han kommer från Häxans :) Ser SÅ fram emot att få hem honom! ❤️

Alwyn
2019-07-05 07:14
#9

#8 kul! Lycka till 😊

Upp till toppen
Annons: