Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 624 ggr
Park Charlie
2019-07-15 09:58

Skygga möss?

Hej! Jag har 18 möss (2 vuxna och 16 små liv) hemma just nu. Problemet är att dem är super skygga. Dom kan vara uppe och springa, klättra runt, äta osv. Men direkt när jag går mot buren så springer alla iväg och gömmer sig. Jag har 2 vuxna möss och dom är också skygga men dem kan iaf komma fram och sätta sig i handen när jag har den i buren. Jag ger alla mössen daglig hantering och tid utanför buren för att försöka träna dem mot att bli mindre skygga. Dem bits aldrig och är inte aggressiva, bara rädda. Många säger till mig att göra av med dem och skaffa en mus från uppfödare istället. Men jag har ju skapat ett sånt band med dem och dem är verkligen det bästa jag har. Vad jag försöker komma fram till är ifall dem brukar vara skygga/bete sig så? Och hur kan jag träna dem? Det jag gör just nu är att jag har dem i handen och ger dem lite godis så dom ska förstå att det inte är något farligt.

Annons:
ariama
2019-07-15 13:14
#1

Många möss kan vara sådär och det kan vara mycket svårt att ändra på. De behöver avlas många generationer på tamhet och trygghet

Möss finns på mångas matsedel, och det sitter hårt i generna att inte bli uppätna. De vilda möss genom årmiljonerna som inte varit tillräckligt försiktiga (skygga) blev uppätna, och kunde inte föra sina gener vidare.

De behöver inte vara rädda för dig, för att vara rädda för rörelse som de inte är 100% säkra på vad det är. Som till exempel när du går mot buren, eller kanske till och med bara kommer in i rummet. Fortsätt hantera dem med varsamhet, så kommer de förhoppningsvis inte vara rädda för dig. när de väl är uppe.

Det finns vissa saker som kanske kan fungera. Rävar och ugglor dyker ner, uppifrån, "från intet".  I vissa fall kan val av bur göra stor skillnad.  Har du en bur där du kommer uppifrån kan de tycka det är obehagligt, medan en bur öppen på sidan  och i jämnhöjd med dig, kan fungera bättre.
Katter smyger och ligger tyst på lur, prata alltid mjukt när du kommer, och rör dig varsamt. Så de hinner förstå att du varken är katt, uggla eller räv. 😉

Men vissa möss gömmer sig alltid, vad man än gör.  De kan liksom inte rå för det. Se till att platsen de gömmer sig på, är lätt för dig att ta upp och öppna, och fortsätt hantera dem som du gör.

Det här var bara några allmänna tankar, du kanske redan gör/har det så, eller så gör det ingen skillnad. Men kanske har du ändå fått något att fundera vidare ifrån.

ariama
2019-07-15 13:16
#2

Tillägg: Bebisar och unga möss kan vara mycket skygga under en period, och det kan bli bättre när de blir lite äldre! Särskilt när du hanterar dem. Bara du inte "jagar dem" i buren.

IsabellsHamsterhem
2019-07-15 13:30
#3

Jag har en hane som är rättså skygg när man är utanför buren, samt kan vara lite osäker när man fångar honom men när han väl är uppe så är han väldigt trygg och säker.
Tror det har att göra med att han helt enkelt inte är van vid att det är mycket rörelse runt omkring, han har blivit mycket bättre när jag ställt hans bur på ett ställe där jag rör mig mycket mer och där han i lugn och ro, i sin egna takt få komma fram.
Han har gått från att sticka så fort man är i närheten till att sitta helt synligt och iaktta en nästan hela dagen. Han sover även i en liten korg som sitter på hans galler som är helt synlig för mig där jag är för det mesta.
Så det gör skillnad vart buren står och hur mycket du är i deras närhet utan att faktiskt hantera dem. Att bara vänja dem vid mycket rörelse och att du inte alltid går in i buren eller rummet för att hantera dem, gör mycket för deras trygghet har jag märkt :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: