Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 477 ggr
evelinaa.
9/4/19, 8:29 PM

Hona attackerar annan hona

Hej jag har ett problem som ni säkert förstår av rubriken. Jag är helt ny på möss har bara läst massa här på iFokus och kollat videor på Youtube i flera år. För lite mer än 1 månad sen flyttade det in 2 mushonor, dom 2 första dagarna var det lite smågnabb och Vilse som den ena heter jagade Blyger lite grann så det blev lite pipande men inget allvarligt tror jag (?) Dom verkar vara bra vänner nu. Men igår så hämtade jag 2 nya mushonor som tanken var skulle bli deras vänner för vad jag har förstått så vill dom oftast vara fler än 2. Jag använde mig av tråkbursmetoden och det blev lite smågnabb mellan Vilse och en av de nya men inte så allvarligt. Nu till det stora problemet. I den riktiga buren som har nytt strö och nya saker och så, blir Vilse aggressiv mot dom nya speciellt den ena. Vilse jagar henne och biter henne vid ryggen/där svansen slutar ungefär. Hon liksom jagar henne och när hon får fatt i henne snurrar dom runt och den nya bara piper. Och nu sista bråket innan Vilse fick åka in i en reservbur ensam blev det ett sår det kom blod från den nya musen :( Kan tillägga att i förmiddags placerade jag henne i reservburen ensam och har suttit där tills för en stund sen när jag testade igen satte in ett helt nytt hus jag köpte idag istället men det hjälpte inte. Vill ju att dom ska kunna vara tillsammans det var ju det som var meningen liksom :( Snälla hjälp vad ska jag göra? Tack på förhand // En orolig ny musmamma

Annons:
ariama
9/5/19, 9:31 AM
#1

Hej Evelinaa!
Möss är så olika. Din hona verkar ju inte alls vara intresserad av nya kompisar.
Själv skulle jag ta den lätta vägen och låta henne fortsätta bo ihop med den kompis hon har, som hon redan den tycktes ha svårt att komma till ro med.

Annars går det nog att med tid och tålamod sakta vänja henne vid de nya. Själv skulle jag ha två flockar i var sin bur, och flytta dem mellan burarna varje dag, så de lever en dag i ena buren och nästa dag i den andra. Då blir de liksom tvungna att leva i varandras dofter. En sorts utmattningsmetod. Har ingen aning om ifall det funkar,

Själv håller jag inte på med tillvänjning och tämjning och så vidare, utan skulle jag få problem med beteende får mössen bestämma själva, och sedan avlar jag vidare på de mössen som har de egenskaper jag önskar. Så jag är inte rätt person att svara dig.

Kanske är det här du beskriver ännu en orsak att köpa (dyra 😉) möss från uppfödare? Gissar på att dina möss inte kommer från registrerad uppfödare.

Egentligen svarar jag bara för att du ska få något svar. Hoppas andra hoppar in och svarar dig bättre.  😘

ajanki
9/5/19, 10:13 AM
#2

Hej Så tråkigt när mössen bråkar! Jag skulle göra precis som Amaira skriver, ha dom i två flockar och byt bur med varandra ofta. Men det kan också vara så att hon inte vill ha nya honor i flocken, det var ju svårt redan med första honan. Så kanske du får fortsätta ha dom i två flockar. Förstår att det inte känns kul men möss kan vara väldigt olika. Sen är det stor skillnad på de möss som föds upp hos seriösa uppfödare och andra. Håller tummarna och lycka till!

evelinaa.
9/6/19, 7:37 AM
#3

Hej igen och tack för era bra svar :) Vilse och Blyger bor nu ensamma tillsammans och de nya mössen bor tillsammans. Igår kväll bytade jag burar så dom får känna varandras lukter utan att träffas så som ni sa. Tror ni det är en bra idé om jag köper en helt ny bur ingen mus någonsin varit i och lägger in helt nya saker i och låter dom träffas igen? Jag städade den gamla buren men det kanske inte räckte för Vilse så tänkte om allt är 100 % nytt kanske det går bättre? Jag är bara så rädd att den nya ska bli biten igen tycker synd om henne :( Hoppas ju att dom ska kunna bo tillsammans fredligt en dag men funkar det inte får jag har 2 olika burar till dom för alltid bara. Mamma tycker jag ska lämna tillbaka dom nya men det har jag inte hjärta till att göra och tycker det känns dumt dom har ju inte gjort något fel

ariama
9/6/19, 8:26 AM
#4

Nej, jag tror inte en ny bur gör någon skillnad faktiskt.
Det är väl inget straff för de nya mössen att få flytta hem igen? Eller hade de det dåligt där?
När jag säljer möss har köparen en månads "prövotid". Allt ska ju funka och ägare och djur ska trivas ihop.

evelinaa.
9/6/19, 2:26 PM
#5

Jag vet inte känns bara stressig för dom liksom dom kanske precis vant sig sen ska dom ut och åka igen tillbaka till samma ställe, nja jag vet inte jag får fundera på det :/

evelinaa.
9/10/19, 3:17 PM
#6

Tänkte bara uppdatera hur det gått. Jag köpte en samlalåda på Ikea (den största) satte in mat, vatten och rivet toalettpapper ingenting annat (givetvis bottenströ) och i med mössen. Varje gång Vilse attackerade den nya stoppades handen mellan dom och någon timme senare låg alla fyra i en hög i det rivna pappret och sov. Lät buren vara tråkig en dag ungefär och sätter nu in saker successivt för att undvika bråk. De sover tillsammans, sitter och tvättar sig bredvid varandra och äter med varandra. Jag har märkt att den nya som blev attackerad verkar ganska dominant av sig, tar bland annat ta mat från de andra mössens tassar när de äter. Så jag tror Vilse sett henne som en konkurrent. Vilse verkar vara väldigt mån om sina saker, sätter jag in en ny sak jagar hon bort alla utom Blyger, men sen sover dom gott tillsammans igen. Så jag tror det börjar bli bättre, håller koll så ofta jag kan och än har jag inte sett några nya sår på den nya :) Såg en tjej på Youtube göra likadant med att successivt sätta in mer saker och hon verkar ganska känd bland hamstrar och möss så jag kände mig trygg med metoden :)

Annons:
ariama
9/10/19, 9:56 PM
#7

Vad bra! 😃

ajanki
9/10/19, 11:27 PM
Upp till toppen
Annons: