Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 443 ggr
Fusionbean2000
9/9/19, 1:45 AM

Bitande möss? (Blodvite)

Tog hem en mus för två veckor sedan ungefär, sitter just nu i en karantän, det gick delvis bra att hantera honom tidigare bara man fick upp honom, då han hatade att bli upplockad, idag däremot, så högg han såpass att det blev lite svullet runt när man skulle ta upp honom, typ som en cirkel, något jag aldrig varit med om förut med någon mus.

Han är en "rassel mus" som inte ens visar sig om man så lite som är i samma rum, så han stökar på nätterna.

Så frågan är, hur hanterar man en sådan här mus som är så rasslig att den hugger?

Annons:
ariama
9/9/19, 10:50 AM
#1

Mitt svar blir: Lämna tillbaka honom.

Jag kommer faktiskt inte på något annat att säga… Sorry. 😕

(Enda andra alternativet jag själv skulle välja är avlivning, eftersom  jag önskar behålla mina fingrar levande, och det INTE är en lycklig mus du har att göra med)

IsabellsHamsterhem
9/10/19, 2:32 AM
#2

Hade möss om högg och attackerade mig, såg utifrån bra ut. Var uppfödda för foder så inte avlade för sällskap.
Efter ett halvår av ett helvete när det skulle städas osv, så avlivades dem då de var sönderstressade. Hittade då tumörer på båda två :(

Men kan ju också bero lite på hur du hanterar den. Jag tar aldrig mina i svansen utan skopar upp dem, har märkt att de gärna blir väldigt rädda för en när man tar dem i svansen :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Tsunamis
9/10/19, 8:10 AM
#3

#2 Hantering spelar inte det minsta roll när det gäller möss till skillnad från många andra smådjur. 

En bitande mus är en som absolut inte mår bra och är antingen sjuk eller ostabil. Jag har haft bara 1 som har bitit mig på 8 års uppfödning med många hundra kullar och inköpta avelsdjur från alla tänkbara håll i Europa. Den var också en fodermus hane som köptes in på prov men där ser man också hur mycket temperament spelar roll vid urval. 

#0 Tyvärr kommer jag också med samma tips att du får nog tyvärr lämna tillbaka hanen. Sorry!

MvH  Tsunamis

monsi
9/10/19, 12:34 PM
#4

Lämna tillbaka. Har erfarenhet av bitande möss och de kräver en hel del arbte. Har till skillnad från de ovan valt två honor som bet mig när de var ca tre veckor men de bet i försvar inte av rädsla stor skillnad. Om du trotts allt väljer att behålla så rekommenderar jag en bur där du kommer från sidan med handen som ex galler bur och sätt den där du är mest. Håll på i buren med handen utan att bry dig om musen. Gör en hängmatta av en väl andvänd t-shirt som verkligen stinker du och häng in.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: