Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 697 ggr
AnnaWickstrom
2019-09-23 09:45

Mushona gravid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa! Har för några veckor sedan köpt 2 möss (honor), nu visade det sig att ena är en hane, kommer få byta ut honom till en hona…men är lur på att honan är gravid…tar gärna hand om eventuella småttingar men skulle gärna få TIPS på hur jag ska ta hand om honan och eventuella bebisar. Har en massa rolig inredning i terrariet, är det t.ex. bra om jag skalar ner lite inför födseln? Tack i förhand!❤️

Annons:
ariama
2019-09-23 10:32
#1

Ja ungar lär du få. Buren kan du ha som du har, om det inte försvårar för dig att komma åt honans bo, eller om du har svårt att få tag i honan (om hon inte kommer självmant alltså).

En ny hona ska du inte ha!! De kan ändå inte gå tillsammans när hon ska få ungar snart. De hinner inte lära känna varandra ordentligt, och det kan gå illa med ungarna.

Låt henne få ungarna och spar istället en eller ett par honor som sällskap till henne, när de vuxit upp. Då behöver du inte krångla till det med någon extra hona. I samma veva vill jag rekommendera dig att kulla hanungarna (betyder avliva som små bebisar). Annars lär du få problem inom ett par månader, antingen med en massa extraburar (en hane i varje bur för att de inte ska slåss illa), eller med att försöka sälja hanarna vilket är mycket svårt. Det är svårt bara att finna bra köpare till honor.

Vad du ska tänka på när det gäller honan är extra bra och nyttig mat, proteinrik, samt kalk behöver hon.

Använd sökfunktionen här, det finns massor med Artiklar, om både "min mus får ungar", "ungar", "ung mamma", "mat", osv.

Lycka till! 😃

ariama
2019-09-23 10:34
#2

Ja, hon behöver också ett bra bo, om du inte redan har ett sånt i buren. Ocj en massa bomaterial, toapapper går bra, tidningspapper funkar.
Det ska vara heltäckt, dvs skydda henne och ungarna, vara lätt för dig att ta upp och öppna för att kolla. Och när du tar upp boet kan du låta honan vara på lekbord eller annan plats så hon slipper stressas av att du håller på med dem.

Littlem
2019-09-23 11:41
#3

Instämmer med Ariama!

AnnaWickstrom
2019-09-24 15:59
#4

Tack för svar!! 😍 Då får jag göra så…detta med kullningen, är det någon som vill skicka info om hur det kan göras?(privat meddelande)

Soffan123
2019-10-12 22:06
#5

Hur har det gått?

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Upp till toppen
Annons: