Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 398 ggr
Paunda
2019-09-24 13:31

Tips från er musägare

Hejsan! Har i flera år varit intresserad av möss. Men det är nu på senaste tiden jag har börjat känt att tiden snart är inne för att faktiskt skaffa detta fashinerade och fina djur! Är fortfarande i research-stadiet. Är nog mest intresserad av att skaffa mig 3st honor :) Har några frågor till er som är musägare! - Vad har ni för bur? Ska jag satsa på akvarium, terrarium eller gallerbur? Eller ett hemmabygge? Vad tycker ni är bäst? Lägg gärna upp bilder på era burar :) -Vad har ni för mat? Upplever ni att det är bäst att blanda egen eller att det finns nån bra färdigblandad? -Hur ofta ger ni färskfoder? Vad är era möss favvofrukt/grönsak/annat? -Något jag ska tänka på? Eller vara extra noga eller uppmärksam med?

Annons:
IsabellsHamsterhem
2019-09-24 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag använder i nuläget gallerburar, terrarium, miniduna och plastlåda.
Personligen föredrar jag plastlådan, helt klart. Även om gallerburen har bäst ventilation, terrariumet ser snyggast ut och minidunan nog är allmänt enklast och billigast om man vill köpa något som är "klart".
(Säger att dunan är billigare än galler och enklare då de flesta gallerburar har för brett avstånd för att mössen inte ska rymma).
Jag har plastlådor i lite olika storlekar, men just nu kör jag på den största modellen hos DollarStore och en leklåda från IKEA på hjul (såklart laglig). Jag har gjort rikligt med lufthål i locken och galler från lekhage på ena långsidan för att ge mer ventilation och enkelt kunna öppna utan att behöva lyfta ner massa när jag staplat dem.
Plastlådorna är även oftast billigast men tar lite tid att fixa och kräver bl.a löddpenna, något att sätta fast det med samt gallret.

Jag blandar eget foder. Basen är crispy musli för hamstrar och gerbiler, kastar i lite spannmål undulatfröblandning,  örter och annat kul :) Har aldrig testat en färdigblandad då jag inte hittat någon jag tycker verkar bra.

Ger dem sällan färskt, undantag för dräktiga honor och om de är sjuka. Ger hellre nötter, fröer eller örter. Ger jag dem färskt så är det främst animalier, broccoli och ärtor.

Läs på ordentligt kring Rossel! Det är något som är väldigt viktigt att vara hyfsat kunnig om för att snabbt kunna se symptomen.
Köp av en sällskapsmus uppfödare, INTE fodermus uppfödare! Du hittar flertalet bra på Svemus hemsida!
Sen rekommenderar jag även att ha naturtema med stenar, pinnar, levande växter osv i buren, mina älskar det :D
Rekommenderar INTE lättströ från granngården som bottenmaterial, det stinker. Jag fick mina till att bli hyfsat luktfria på chipsi super (finns på zooplus) och Easy-Strö (svårt att få tag på).

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Paunda
2019-09-24 23:00
#2

Tack för ditt svar! Du har många bra och hjälpsamma punkter jag tar med mig inför att skaffa möss :)

ariama
2019-09-25 09:33
#3

Sedan finns ju sökfunktionen här på Mus.iFokus. Jag tror inte det finns någonting om möss som inte finns förklarat eller diskuterat här.
Mus.iFokus innehåller en kunskapskälla utan like! 😃

Upp till toppen
Annons: