Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1102 ggr
alidaolsson
2019-09-28 20:58

Ina's kull ♡

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ungefär 1 månad sen så hämtade jag hem 3 st mustjejer som skulle vara ca 4 - 5 veckor, fick inget exakt datum då de var födda. Ganska snart så började jag misstänka att en utav tjejerna, Ina, var dräktig då hon snabbt blev väldigt stor och gick upp i vikt. Jag vet inte vem hanen är men de gick fortfarande tillsammans med sina bröder så antar att de hade hunnit bli könsmogna och parat sig alldeles innan jag köpte dem. Så för 1 vecka sen så föddes 6 stycken små bebisar. ❣ Hon har klarat det bra trotts allt och det var tur att det blev en relativt liten kull ändå. Tänkte att jag gör en tråd här där man kan följa ungarna om man vill. 🙂

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
alidaolsson
2019-09-28 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

1 vecka. ♡

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Lussan20
2019-09-28 22:01
#2

Fina små babysar! Mvh/WL🌺

monsi
2019-09-30 05:19
#3

Små tjocka fina korvar 🥰❤

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

alidaolsson
2019-10-02 01:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Skruttarna idag. ❤ Ser ut att bli 2 honor och 4 hanar.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-02 01:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
alidaolsson
2019-10-04 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

2 veckor idag och alla ögon öppna! Små juveler ❤🐭

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
alidaolsson
2019-10-04 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
alidaolsson
2019-10-04 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
alidaolsson
2019-10-04 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
alidaolsson
2019-10-04 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
alidaolsson
2019-10-04 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
alidaolsson
2019-10-04 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
alidaolsson
2019-10-04 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13
Annons:
alidaolsson
2019-10-04 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
alidaolsson
2019-10-04 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15
alidaolsson
2019-10-04 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16
alidaolsson
2019-10-04 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17
alidaolsson
2019-10-04 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18
alidaolsson
2019-10-04 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19
ariama
2019-10-05 09:59
#20

Söta möss! ❤️ Ja vackra också, så som de dominanta röda ofta är.

Att det blev en liten kull beror troligtvis på att även pappan är DY, eftersom "dubbel-DY" (dvs med två gener för DY) dör redan på sjätte dagen i livmodern.
För mamman är honan på första bilden, eller hur? Hon är DY.

Om du ska sälja dessa sedan, så glöm inte att informera om att de är Dominant Yellow  (ja sannolikt även flera av de blekta) och att de är svåra att ha på grund av sin fetma-gen. Också att de ofta/oftast utvecklar tidiga tumörer är ju sorgligt. Samt en del andra genetiska följdsjukdomar som kan följa i dess spår.

Otroligt vackra och söta möss, men tyvärr sorgliga att ha. Tycker det är synd att de sprids utan kunskap och information om genen de bär. Antar att du inte fick någon information heller.
Läs gärna här:
https://mus.ifokus.se/articles/4d71702ab9cb462221080f6a-de-vackra-roda-mossen

Annons:
alidaolsson
2019-10-05 14:56
#21

#20 Tack för informationen! Jag har ju läst om DY förut men har inte haft en tanke på det med den här kullen.. Men nu när du säger det så blir jag ju lite orolig.. Fick ingen information när jag hämtade dem tyvärr.. Mamman är hon på första bilden ja. Jag är tveksam till om det faktiskt var någon mer gul som var hane av de hon gick med.. 🤔 Kan pappan vara DY även fast han inte är gul? Är det risk för att alla ungarna nu är dödsdömda..? Tänker de som inte är gula..?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ariama
2019-10-05 16:50
#22

Dödsdömda är de inte.  Så illa är det inte.
Men de blir troligtvis inte så gamla som möss bör kunna bli, dvs 2 år och äldre.

Beroende på stam och bakgrund kan de börja bli tjocka/feta från ca  2-3 månaders ålder om det vill sig illa, eller kanske först uppåt 6-7 månaders ålder.   Att hålla dem på sträng diet är bara "taskigt", det hjälper ändå  inte.

Men att inte "göda dem" och vara noga med foder och undvika fettbildande mat bör man däremot försöka göra, för även om det inte kan bli bättre, så kan det bli värre…

Det är inte säkert att de får tumörer, det beror också på stam och bakgrund, men de har en genetisk fallenhet för att få tumörer. Tumörerna kan komma runt ett-års-åldern. Både tidigare och senare.

Blekgener tar bort den gula färgen, och du har flera ljusa som skulle kunna vara DY, men jag kan inte säga om de är det eller inte. De som ser "mest vita" ut är troligtvis DY. De fläckiga rödögda med mörkare beiga fläckar tror jag inte är DY.
Men som sagt, jag törs inte uttala mig säkert om de blekta.

Pappan behöver inte vara gul, om han är blekt (men fortfarande vara DY alltså).

Nu är det ju som det är, så passa på och NJUT av dina vackra möss!  😘De är verkligen jättefina och jättesöta! Och låt oss gärna följa dem, och se hur det går för dem i längden.

alidaolsson
2019-10-08 18:46
#23

#22 Okej. Det är 3 st som är helvita, är det dessa och den gula ungen du tror kan vara DY? Inte de två med beiga/ljusa fläckar? Har en som eventuellt vill ha någon av de fläckiga så vill kunna informera så väl jag kan. Den gula är det alltså iallafall störst risk för att är DY? Mest honom som hon var intresserad utav nämligen. Jag har läst att RY kan se ut som DY fast då utan de "dåliga" generna. Finns det en möjlighet att dessa kanske är RY?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ariama
2019-10-09 11:35
#24

Ja precis. De helvita och den gula ungen.
Tyvärr, jag har aldrig sett RY-ungar som varit så klargula i färgen som dessa, de ser typiskt ut som DY, som det säger jag med 99% säkerhet.
Och då föder jag upp RY och har genom åren haft en del DY (plus ungar) också.

Däremot klarar sig hanar oftast bättre än honor, så, så länge köparen inte tänkt sig honom till avel utan som sällskap, och hon vet att inte skämma bort honom med mat (utan sällskap och roliga grejer istället) så kan det vara okej.

Avel är väl ifs upp till var och en, men jag tycker inte man avlar på DY om man inte är oerhört seriös och har bra avelskunskaper och en seriös avelsplan. De flesta som jobbat med DY lägger av efter ett tag när de märker att "det inte går".

alidaolsson
2019-10-12 11:44
#25

#24 Okej, tack. Nej avel är de inte tänkta till. Ska försöka fota lite idag! De blev 3 veckor igår och nu är det full fart i buren. 🙈

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-12 18:18
#26

Inte hunnit fota ännu. Men tre av grabbarna, de tecknade, har fått väldigt ordentliga pungar, funderar på om de redan blivit könsmogna, är det möjligt? Vad tror ni erfarna uppfödare? 😬 Vill inte gärna ha en till kull snart.. De tre vita är lite klena, får se hur det blir med dem..

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-12 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

De är så nyfikna och vill utforska allt så det är svårt att få bra bilder, men här är några iaf. Denna killen var enklast att fota hahah ♡

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
alidaolsson
2019-10-12 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28
alidaolsson
2019-10-12 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29
alidaolsson
2019-10-12 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30
alidaolsson
2019-10-12 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31
alidaolsson
2019-10-12 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32
alidaolsson
2019-10-12 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33
alidaolsson
2019-10-12 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34
Annons:
alidaolsson
2019-10-12 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35
Soffan123
2019-10-12 22:04
#36

Vad fina möss!❤️

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Littlem
2019-10-12 22:22
#37

De är snart 4 veckor eller? Jag hade en hane som parade vid 3 veckor och 4 dagar. Aldrig vart med om nån som varit så tidig förut.

alidaolsson
2019-10-13 11:15
#38

#37 De är 3 veckor och 2 dagar. Ingen hane ur mina tidigare kullar har haft så tydlig pung vid den här åldern som dessa har. Borde jag kanske sätta de tre i en egen bur redan nu för säkerhets skull? De är ju utanför boet och smakar lite på maten men det är ju ganska nyligen de börjat kika ut..

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ariama
2019-10-13 11:20
#39

Jag särar aldrig före 4 veckor (28 dagar) och det tycker jag är lite tidigt. Brukar vänta några dagar till men aldrig till 5 veckor.  Och jag har aldrig fått någon oönskad parning av någon småhane.
Men, som sagt, det har sällsynt hänt andra.

Om du särar på hanarna före 28 dagar (26 eller 27, tidigare skulle jag aldrig gå), så låt dem bo kvar i hemmaburen och flytta mamman och systrarna. (Mindre stress för att säras så oerhört tidigt) Musungar växer oerhört fort,  och varje dag gör skillnad, och jag skulle nog vänta till fyra veckor i alla fall, om de inte visar ett påfallande intresse för de andra mössens bak, nosar och så.

Även om någon hane skulle vara ovanligt tidigt kapabel, måste ju även någon syster vara det! Mamma mus låter sig knappast paras av någon liten bebishane.

alidaolsson
2019-10-13 13:50
#40

#39 Aa okej. Då låter jag nog de gå kvar till iaf 4 veckor om de inte visar intresse för de andra.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-13 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Skillnaden på de tecknade och de vita är stor.. De är så små och klena.. Varför kan det ha blivit så? Med just Alla vita också? Något genetiskt? Någon som vet? Alla tre vita låter/rosslar dessutom, de tecknade är knäpptysta. Jag funderar på om jag ska ta bort de vita så inte de andra också börjar rossla.. Men borde de inte redan blivit "smittade" isåfall..? 🤔

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
alidaolsson
2019-10-13 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42
alidaolsson
2019-10-13 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43
ariama
2019-10-14 09:09
#44

Nämen oj. Vad trist.
Ja, ta bort dem, de är sjuka!
Rosslet behöver inte vara det primära utan komma för att de är sjuka. Varför, eller vad, kan jag förstås inte svara på, men ta bort dem så de slipper lida mer.

Det är min spontana tanke, de kanske inte lider, men det här är inte bra. En annan spontan tanke är megacolon, men det kan vara en vild fundering som inte är det minsta sann, eller ens i närheten av sanningen.

alidaolsson
2019-10-14 14:41
#45

#44 Okej. Vill såklart inte att de ska lida och även om jag hoppats på att de skulle piggat på sig och blivit bra så är nog ändå det bästa för dem att somna in.. känns som att så unga möss (i en så liten kull dessutom) borde ha klarat sig bättre om de var friska.. att det är just alla de som är vita också och ingen av de andra i kullen får mig ju att undra om det är något genetiskt.. Låter så hemskt, usch.. Men är det någon som kan hjälpa med hur jag kan ta bort dem själv hemma? Jag har så gott som alltid åkt till vet. när jag haft möss som behövt avlivas (förutom vid akuta fall, då har någon närstående fått ha ihjäl dem..) men dessa är så små så känns "mesigt" att komma till veterinären med så små möss.. dessutom så undviker jag gärna den stressen för dem att behöva åka dit om jag kan göra det på ett bra sätt hemma. Jag vill dock kunna garantera att de dör direkt och inte känner någonting. Skicka jättegärna pm om det är någon som kan hjälpa! I värsta fall får jag åka till vet. ändå. Megacolon, hm.. läste lite snabbt om det, kan det drabba rödögda vita också? Hittade bara om svartögda vita.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-14 14:51
#46

Såg nu att rödögda vita också kan få megacolon. Vilket som så mår de ju inte bra och något är det ju så de får somna in hur det än är..

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-16 14:44
#47

Ska till veterinären imorgon med vita hanen, han mår inte alls bra.. men de två vita honorna är liksom piggare och fina i pälsen men fortfarande mindre än de tecknade (men större än vita hanen) dock så rosslar de.. ska jag låta de leva eller tyder rosslet på att det är något fel ändå? Egentligen vet jag nog själv svaret på det.. men vill väl mer få bekräftat att det är rätt beslut..

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-16 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Hanen högst upp, sen de två vita honorna och längst ner en av de tecknade hanarna.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
ariama
2019-10-16 17:06
#49

Ja, jag tycker det är rätt beslut. Inte roligt, men rätt.

alidaolsson
2019-10-16 23:35
#50

#49 Tack.. tar nog även med Kellie.. en vuxen som rosslar, syster till mamma Ina. Det är så jobbigt när de liksom "ser" friska ut men ändå låter.. vill inte riskera att de lider, men samtidigt så jobbigt när man inte Vet, jag vill ju inte avsluta hela deras liv om det är så att de mår bra.. men det ska heller inte få gå för långt så att de är döende innan de får somna in, hellre då att man avlivar innan smärtan kommer, man får inte vara egoistisk.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

monsi
2019-10-17 09:27
#51

Betryl och vibranor ( felstavat) i längre tid än 10 dagar tar bort Rossel.. Har behandlat en hane med det och han rosslade inte efter en sån kur. Tyvärr fick han canser senare men inget Rossel.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2019-10-17 11:27
#52

Det händer ibland att det funkar med medicinering mot Rossel. Men de övergripande erfarenheterna är tyvärr mycket dåliga…

alidaolsson
2019-10-18 00:28
#53

Nu har de tre vita iallafall fått somna in. ❤ Känner mig taskig mot mammamus som förlorat sina två enda döttrar och imorgon måste jag flytta ut hennes tre söner då de blir 4 veckor, det kommer bli så tomt åt henne.. :( Valde ju även att ta bort Kellie (syster till mamma Ina) som rosslade. Så hennes enda sällskap nu kommer vara hennes syster Scarlet. Från att varit 9 st (6 barn och 3 systrar) tillsammans till bara 2 st.. känns lite sorgligt.. hm..

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-18 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Sörja är bra, det ska man göra. Det visar på att man bryr sig och att deras liv betydde något och inte bara kastas bort och glöms. Men nu får jag fortsätta fokusera på de som är kvar i livet. ♡ De fick namn igår, Rhaegal, Viserion och Drogon - efter drakarna i games of thrones. På bilden är Rhaegal och Viserion, Drogon var upptagen med annat så fick ingen bra bild på honom.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-18 08:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Viserion. ♡

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
alidaolsson
2019-10-18 08:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56
alidaolsson
2019-10-18 08:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57
alidaolsson
2019-10-18 08:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58
alidaolsson
2019-10-18 08:59
#59

På bilden i #56 så ser man förresten hur tydligt Rhaegals pung syns, så är det på alla tre grabbarna, därför jag varit lite orolig ifall de redan blivit könsmogna.. Men de har inte jagat honorna (vad jag sett då) så tror inte jag behöver oroa mig över någon mer oväntad kull. De ska iaf flyttas från honorna idag.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-19 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Drogon. ♡

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-21 14:55
#61

Drogon flyttade i lördags. Viserion och Rhaegal är kvar och är till salu om rätt hem hittas. ♡

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ariama
2019-10-21 16:28
#62
Annons:
alidaolsson
2019-10-31 21:42
#63

#62 Jag kan inte se vad du skrivit, är bara vitt. :/

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-31 21:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Viserion och Rhaegal, 6 veckor imorgon. ❤

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-31 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Viserion har blivit mörkare kring nosen de här senaste veckorna, kan han vara någon typ av siames kanske? Han är även lite mörkare vid svansroten.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

alidaolsson
2019-10-31 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66
ariama
2019-11-01 14:00
#67

Tecknad siames ser han mycket riktigt ut att vara.  😃

Upp till toppen
Annons: