Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 350 ggr
evelinaa.
10/30/19, 7:59 PM

Alfalfagroddar fråga

Jag ska blanda eget foder till mössen och följer det från Svemus hemsida. Där står det att man ska ha i alfalfafrön men jag hittade inte det någonstans så jag köpte alfalfagroddar istället och tänkte om jag ger det I färskmaten varje dag istället. Men nu till min fråga, hur mycket Alfalfagroddar ska man då ge per dag då om det ska motsvara fröna? Här är blandningen: 2 dl havre 2 dl vete 2 dl korn 2 dl råg 1/2 dl hirs 1/2 dl bovete 1/2 dl torrfoder för hund 2 msk solrosfrö 1 msk linfrö* 1 msk sesamfrö 1 tsk alfalfafrö 1 tsk quinoafrö

Annons:
Alwyn
10/31/19, 7:51 AM
#1

Det är inget måste, att ha varje ingrediens 😊 Groddar är jättebra att ge ihop med annan nyttig färskmat. Paprika, spenat, ärtor, broccoli är andra nyttiga grönsaker att blanda med. Ge så mycket som de äter upp, det är jättebra. Ge även vitamintillskott ca två gånger i veckan och se till att de alltid har sepiaskal eller äggskal. Lycka till.

ariama
10/31/19, 10:19 AM
#2

Alwyn. Vad för vitamintillskott ger du? Var köper du det?
Jag har aldrig gett extra vitaminer, tänker att de får bra mat och bra råvaror, och - precis som människor - då får i sig det som de behöver?

Alwyn
10/31/19, 9:19 PM
#3

Jag har skrivit om det här förut. I en artikel om foder. Att egenblandade frömixar har brist på bland annat kalcium och D vitamin. Detta får de inte i sig tillräckligt, oavsett hur du blandar och vilket blötfoder du ger. Jag ger Dr squiggles vitaminpulver för smådjur, på färskfodret.

ariama
11/1/19, 1:57 PM
#4

Tack Alwyn.
Ja, jag har läst artikeln förut. Din "Djurlycka" är en riktigt bra sajt! ❤️

Fast, när det gäller möss och D-vitamin kan jag inte låta bli att undra hur möss har klarat sig i miljoner år under evolutionen, utan solljus och utan vitamintillskott.
De senaste 10 000 åren har de dessutom  följt människan i en skuggtillvaro, de måste ju på något vis vara anpassade till det och klara sig bra.
Jag vet inte hur.

Nu har jag en hög andel lax, äggula,  d-vitaminberikad havremjölk, mm i mössens foder. Det är sånt jag äter mycket av själv.  Och kalktabletter till dräktiga och digivande (de andra äter inte av det). Det går ju lika bra med äggskal också, men för mig är det praktiskt.

Ibland undrar jag, om de som millimeter-räknar sina djurs foderstat, är lika noga med sin egen "foderstat", eller sina barns…  😎  Vad vi stoppar i oss är ju otroligt viktigt, det vi stoppar i oss bygger upp vår kropp och vår hjärna, och vårt immunsystem inte minst.

Alwyn
11/4/19, 7:42 AM
#5

Tack ariama 😊 Jag har undrat samma som du och undersökte då saken. Det finns, som jag förstått det, D vitamin i vissa kroppsdelar hos animalisk föda (som vi inte äter) samt en del växter som de vilda djuren får i sig. Det de sett är ju att brist på D vitamin främst blir skadlig när de inte får tillräckligt med kalcium, därför är bristen på dessa två ihop en olycklig kombo. Jag tänker som så, att våra möss och råttor behöver allt stöd vi kan ge dem för att stärka immunförsvaret ☺ därför är jag noga med att mina får i sig allt de ska. Med min egen föda är jag mediumnoga, djurens välbefinnande går oftast före mitt eget. De kan ju inte välja själv, utan är helt beroende av det jag ger dem.

ariama
11/4/19, 12:23 PM
#6

🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: