Annons:
Etiketterleksakeraktivering
Läst 517 ggr
Mirriz
11/23/19, 7:47 PM

Aktivering

Hejsan!

Hur ofta tar ni ut era möss utanför buren för att låta de upptäcka m.m.? Och hur länge brukar ni ha ute de då?

Annons:
Alwyn
11/26/19, 8:28 AM
#1

När jsg hade möss enbart till sällskap rastades de på en lekhylla var kväll, i timmar medans jag kollade på TV. Nu som uppfödare har jag satsat på stora och välberikade burar istället då jag inte hinner rasta alla så ofta.

Mirriz
11/27/19, 7:51 AM
#2

#1 Tack! Så om man har en stor och berikad bur är det inte lika viktigt att de får komma ut varje dag? Vad räknar du som en stor bur beroende på hur många det bor i de?

Alwyn
11/28/19, 9:13 AM
#3

Exakt. Buren är trots allt den viktigaste miljön eftersom de vistas där dygnet runt. Utforskning är viktigt att erbjuda dem och det görs lätt genom att variera inredningen med jämna mellanrum. Jag bygger burar själv. Det gör det enkelt att ge stor yta. Stor bra "bur" är för mig ca 1m x40cm till en liten grupp honor på 3-5st.

Alwyn
11/28/19, 9:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Exempel på en av mina stora "burar"

ariama
11/28/19, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#5

Ja, de måste ha möjlighet att röra på sig, vare sig de är många eller få i buren! Springa, klättra, klänga, balansera. Det betyder, enligt mig, INTE en mindre bur för att de är färre möss.

Själv har jag öppna burar vilket ger ännu några aktiverings-aspekter. Balansering (på kanten), kolla in musrummet och de andra mössen (till stor del lukterna), "vara med" (mig, få en snabb puss eller klapp i förbifarten).
(Nej, de ramlar inte ut)
Ibland sätter jag ihop flera burar (med innevånare) för större yta och mer kul.
Foto: De två hopsatta (med öppen back ovanpå  ena) innehåller 9 möss (5+4 från början)

Det som intresserar mina möss mer än allt annat, är … andra möss! Möss älskar att "skvallra" om andra möss och sina grann-möss, lika mycket som vi älskar att diskutera andra människors varande och göranden. De vill se, lukta, får de undersöka någon annans bur blir de överlyckliga.

Hanmössen däremot, som går ensamma mesta tiden, har jag i mindre burar med lock. Dock har burarna galler att både klättra på och lukta igenom (som extra aktivering), och eftersom de har så pass liten bur har de oftast även springhjul.

Jag har aldrig möss instängda på så vis att de inte kan ha kontakt med sin omvärld. Öppna burar eller gallerväggar gäller här.

ariama
11/28/19, 10:14 AM
#6

Som aktivering, förutom när de är med mig och blir pussade på, har de ett stort bord fullt med saker (deras och mina) som de får turas om att vara på. Men alla kommer inte dit dagligen, utan har någon burs innevånare där i taget medan jag sköter om dem alla. De lever mestadels i sina burar.

Annons:
Alwyn
11/28/19, 6:06 PM
#7

Jag håller helt med ariama att även få möss behöver yta och aktivering, samt att kompisarna är en bra berikning i sig. Jag föredrar också att hålla dem i öppna burar. Mina hanar går faktiskt också i öppna burar.

Mirriz
11/28/19, 10:10 PM
#8

Härligt! Och tack för all inspiration😍 Det jag har planerat är att skaffa ett litet antal honor (typ 2-3 st till en början iaf) Jag håller helt med om att det är bra med stor yta, till detta antal möss är en bur på drygt 50x70 lagom i yta? Tror den är rätt så hög också så kan bygga en del på höjden. Eller borde jag satsa på en ännu större nu när jag ändå är i planeringsstadiet? Vet inte riktigt vad föräldrarna går med på men är den buren för liten för att mössen ska må bra om de inte kommer ut varje dag är det ju ingen idé att fixa den.

Alwyn
11/28/19, 10:24 PM
#9

Det går absolut att göra en aktiverande miljö i en bur av den storleken. Men kan du så kör på ännu större. Första veckorna är det dock bra att ha dem på en mindre yta medans man lär känna dem. Annars försvinner de lätt i buren och blir skygga :)

Mirriz
11/29/19, 6:17 AM
#10

Okej, det ska jag tänka på :)

ariama
11/29/19, 9:19 AM
#11

Storleken funkar bra. I övrigt håller jag med Alwyn. Stora burar, och öppna burar, funkar bara för tama och sociala möss! (Sociala med dig)
#7. Mina hanar har ibland öppna burar, men gallret är där för aktivering i första hand! Något att klättra på. 😃I övrigt kan de ju "sniffa" och kolla lika bra genom gallret, men inte få en snabb klapp av mig förstås.
Locket finns däremot där pga platsbrist. Öppna burar kräver ju en viss distans till andra burar och annat att klättra vidare på., och som jag har dem funkar det inte riktigt.

Upp till toppen
Annons: