Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 352 ggr
Albmi
2019-11-24 23:29

Fröpinne och FitBits till mus?

Hejsan,

Jag har kollat runt lite här men inte riktigt lyckats hitta svar på den fundering jag har. Jag får hem mina första möss i slutet av veckan och har lite frågor angående saker jag har hemma. Har tidigare haft hamster så har kvar några av Vitakrafts Kräcker fröpinnar som används för gnag och lite gotta och är osäker på om de passar att ge mössen eller om jag bör avstå helt?

Jag har även kvar Vitakrafts FitBits Dental Care Snacks, förpackningen påstår att det är för alla gnagare men vi vet nog alla att det inte nödvändigtvis är sant. Innehållsförteckningen lyder:
Lusern(90%), morot(5%), majsflingor(5%)
Innehållsanalys: 25% råfibrer

Den påstår att daglig dos är 1-3 per individ beroende på storlek men har aldrig behövt ge så mycket till hamstern även om han tyckte om dem.

Min fundering är främs pga lusernen och om det går bra att ge mössen av eller om jag bör låta bli? Vill inte ge dem något som är hälsovådligt för dem eller som de inte har något positivt ut av.
Har såklart andra gnaggrejer men då jag har detta sedan innan vill jag veta om jag kan använde dem eller om jag ska ge bort dem till någon som har ett djur det passar till. :)

Annons:
ariama
2019-11-25 09:50
#1

Jag skulle inte vara orolig att ge dem av dina hamstrars mat/grejer.

Albmi
2019-11-25 14:42
#2

#1 Okej, tack för svar. ^^

Alwyn
2019-11-26 08:21
#3

Jag rådet dig att undvika saker med mycket lucern i. Möss och råttor bryter inte ner det lika effektivt som hamstrar, de har en annan matsmältning. Gräs och lucern innehåller mycket fibrer som hindrar upptag av viktiga ämnen i kroppen. Förlåt ariama, menade inte att nedvärdera din åsikt 😘

ariama
2019-11-26 08:34
#4

Det är okej, du kan sånt där Alwyn.

Albmi
2019-11-26 10:22
#5

#3 tack, då låter vi bli dem. 😊

Upp till toppen
Annons: