Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 382 ggr
monsi
2019-11-25 10:53

Avel

Hittade detta när jag läste runt. Reagerade på att de rekommenderar att skilja mamma och ungar vid 3 v 😱. Ingen som jag vet skiljer innan 4 v. Reagerade på lite till 😊. https://www.agria.se/smadjur/artiklar/avel-och-uppfodning/avel-med-moss-och-rattor/

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
ariama
2019-11-25 12:25
#1

Jo, inte anpassad efter sällskapsmöss utan snarare för "industi-möss" av skilda slag. (foder, försöksdjur). Sorgligt att en sajt för sällskapsdjur har en sådan text.
Titta på bilden bara, alldeles för många möss hopträngda på liten yta (antagligen lagligt, vilket tyvärr inte säger något om deras välmående).
Kolla in öronen, varenda en har trasiga/fransiga öron, sådär ska man inte hålla djur!!! Inte ens "industridjur" enligt mig. 😕

monsi
2019-11-25 12:31
#2

Dåligt av ett försäkringsbolag. Reagerade på flera saker i inlägget. De skrev trevligare om råttorna 🤔

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2019-11-25 12:43
#3

Instämmer. Ska kanske skriva till dem, ge förslag på ny text - eller låta svemus göra, eller göra i deras namn (om de ger mig uppdraget) samt visa en flock VÄLMÅENDE och glada möss istället!!

Lona
2019-11-25 14:38
#4

Ja, det där var inga glada möss! 😢 Nu vet jag förstås inte varför de sitter så många på just den bilden men det är INTE lagligt att ha dem så tätt, möjligen i samband med någon form av hantering. Jag försvarar inte djurförsök men så där ser de flesta inte ut, de brukar vara betydligt mer välmående med hela öron och fina pälsar. Pälskvalitén skiljer lite mellan olika stammar, fin färg etc är förstås ingen prio vid avel, men matt och dassig ska den definitivt inte vara. De bor som sagt heller inte så många ihop, beroende på vad man har dem till så brukar de vara ungefär 2-5 som sitter tillsammans (beror givetvis även på burstorlek men de är ju ofta standardiserade). Avelshanar bor oftast själva när de inte används i avel. Det gäller då svenska förhållanden. Klantigt av Agria i vilket fall att komma med dålig information och bilder på möss som uppenbarligen inte mår särskilt bra. 👎😐


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

91Marran
2019-11-25 14:46
#5

Med försöksdjur så räknar man veckor som den veckan de är i. Till exempel så är 3v och fem dagar =3v. Det kan bli missvisande.

Mvh
Mig

monsi
2019-11-25 16:47
#6

#3 Bra idé 🙂 Kolla vad de mer skriver om möss så det också blir rätt 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
monsi
2019-11-25 16:50
#7

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2019-12-03 10:48
#8

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: