Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 366 ggr
ariama
2019-11-25 12:54

RY-sable

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Salt och Super på bilden, snart 6 veckor. (Edit: exakt 5 veckor är han, tydligen fått hjärnsläpp…)  Agouti och agouti-RY-sable (eller på väg mot sable, för tidigt att säga resultat)

Jag håller ju på med ett "experiment" att få fram RY-sable (istället för DY-sable).
Vet inte om det går eftersom RY har en egen RY-grå-sotning som man behöver avla bort för att få bra RY-färg, så sotningen antingen försvinner, eller får fel färg, typ. Ingen aning hur det funkar.

Av naturliga anledningar tar det ju lite tid.  Både att avelsdjuren ska bli minst ett halvår före avel, men även att jag inte vill "förstöra" alla mina RY genom att få in en kanske ful sotning som är svår att avla bort. Och för att se om en RY är bra eller inte i färgen, kan man behöva vänta flera månader för att få facit . Med (det jag hoppas blir sable) behöver jag nog vänta tills de blir minst ett halvår innan jag har ett något så när bra facit. Så jag vill ju inte ha in ful-sable, eller extrasotning, på för många möss .

Annons:
ariama
2019-11-25 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

.

Lona
2019-11-25 14:22
#2

Så fina! 😍 Jag blandar alltid ihop dem, är det DY eller RY (i så fall homozygot, antar jag?) som har en del negativ påverkan på tex vikt och levnadslängd?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ariama
2019-11-25 16:57
#3

Tack!
DY såklart, eftersom det är den jag inte har. 😃DY som har genetiska problem alltså. RY, recessive yellow (ja, homozygot) har inga genetiska problem.

Nordanälvens
2019-12-04 01:57
#4

Hittills tycker jag de ser superläckra ut. Riktigt godis!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Upp till toppen
Annons: