Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 542 ggr
alidaolsson
2019-12-14 23:41

Avliva möss som inte blir sålda?

Jag undrar om det är vanligt bland "seriösa" musuppfödare att man avlivar de möss som inte blir sålda? T.ex. hanar - som kan vara svåra att få sålda och dessutom så gott som alltid behöver bo själva, vilket resulterar i många burar, mer plats osv.. Hur tänker ni? Vart står svemus i det? Hur gör uppfödare inom svemus? Jag har förstått att det är vanligt att man kullar bort hanar som små (Jag gjorde det förr, men gör det inte längre) men blev lite chockad när jag hörde att det var vanligt att uppfödare också avlivade vuxna hanar som inte blir sålda? Stämmer det? Det var en "ny" uppfödare som skrev till mig och frågade om jag ville ha en hane för annars skulle han avlivas. Jag frågade varför han skulle avlivas och det var för att hon inte hade plats för honom längre. Jag sa att jag inte kunde ta in fler hanar men kunde göra plats för hanen hon köpt ifrån mig och ta hem honom igen om hon hade platsbrist, men det ville hon inte. Jag ifrågasatte väl lite varför hon tar fler kullar om hon inte har plats för alla, då svarade hon att hon hade kontakt med flera uppfödare och att de "avlar för att få fler avelsdjur, behåller de intressanta, säljer de som går och avlivar resten". Det som känns lite skumt är att hon köpte en hane av mig som jag sa att det inte skulle avlas på (vilket hon tyvärr gjorde ändå.. men har pratat med henne nu och hon ska inte avla mer på honom har hon sagt) men om hon då har platsbrist så borde hon ju inte ha plats för någon som inte ska avlas på tänker jag? Iallafall, hur tänker ni mer "seriösa" uppfödare? Och är man en seriös uppfödare om man avlivar friska djur för att man inte har plats? Eller är man mer av en "stor" uppfödare? Sen en fråga som jag själv undrat över är hur många möss som är vanligt att uppfödare har? Så till er som föder upp, hur många möss har ni just nu?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Littlem
2019-12-15 00:34
#1

Jag avlivar inte friska välmående möss bara för att jag inte har plats. Det är ju mitt ansvar som djurägare och uppfödare att inte ta fram fler djur än jag kan ta hand om. Jag kan kulla hanar när de är nyfödda, speciellt om det är en stor kull. Jag har just nu ca 50 möss varav en del är ungar där några ska säljas. Då känner jag mig inte som stör uppfödare. Jag föder upp främst för att få nya djur till mig själv. De djur med färger tex som jag inte vill ha säljs. Eller om jag får 5-6 likvärdiga i en kull känns det inte nödvändigt att behålla alla. Jag tar inte kullar regelbundet bara för att ha djur ifall nån vill köpa.

Dionz
2019-12-15 00:51
#2

Jag tycker det är fel att avliva nyfödda djur bara för att dem är hanar ("kulla" bort som ni kallar det)

Som uppfödare borde man se till att ha plats för dem djur man avlar fram ifall dem inte blir sålda.

alidaolsson
2019-12-15 02:17
#3

#1 Precis så jag också känner.. Tar man en kull så planerar man ju så man har plats för alla ungar. 50st möss låter ändå rimligt som uppfödare, bara ungar kan ju lätt vara 10st i en kull. #2 Så tycker jag också numera, därför kullar jag inte längre. (Tar dock troligen kullar väldigt mer sällan än vad andra uppfödare gör så har inte så många möss)

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Alwyn
2019-12-15 04:48
#4

Nej jag avlivar aldrig pga platsbrist, jag avlar inte om det inte finns plats.

monsi
2019-12-15 17:46
#5

Om man kullar kan det vara lätt att man missar ev sjukdomar mm 🤔.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ajanki
2019-12-15 19:17
#6

Kan inte tänka mig att det finns en enda seriös uppfödare som avlivar friska möss! Man får se till att ha plats när man föder upp. Jag tar aldrig en kull om jag inte har plats för flera osålda hanar! Jag varken kullar eller avlivar friska möss.

Annons:
ariama
2019-12-15 19:46
#7

Jag kullar bebishanar, det funkar inte för mig annars. Vuxna friska och sunda möss avlivar jag inte. Som uppfödare får man (eller jag i alla fall) noga tänka igenom vilka kullar jag tar och vill ha, syfte, mål, och vidare avel.
Det är mycket lätt att få för många möss, det kan gå snabbt om man inte planerar noga framåt.

Upp till toppen
Annons: