Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 336 ggr
Fridborg
12/15/19, 7:11 PM

Vad har mina tjejer för färger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan svejsan! Nybliven musägare för första gången men har ägt miljoner råttor och gnagare. 

Har införskaffat 2 mushonor från leverantör så ej privatuppfödda och undrar helt enkelt vad deras färger kallas och ifall de är vanliga eller ovanliga :) 

Diskussioner kring huruvida det är bra eller dåligt att inte köpa privat undanbedes vänligt. Jag kommer inte avla på dessa utan de är enbart till sällskap.

Annons:
ariama
12/15/19, 7:41 PM
#1

Du har en tecknad röd (ospecifik teckning, vet inte vad den närmast liknar), och en tricolor.
Den röda kan vara baserad på två olika gener, varav den ena genen är frisk och den andra ger fetma och anlag för tumörer.
Recessive Yellow är sund, Dominant Yellow är problematisk. Sök i forumet om du vill veta mer.

Söta möss! 🙂

Fridborg
12/15/19, 7:47 PM
#2

Tack ariama för bra svar! 

Den tecknade röda har även röd rumpa med en prick på ryggraden om det hjälper :P 
Jag får verkligen hoppas på den friska genen, men det är jättebra att du säger detta så jag kan vara mentalt förberedd och hålla koll på vikten och därmed kanske anpassa kosten. 
Tumörer gissar jag att man inte kan göra så mycket åt? De tumörer jag opererat på råtta har ofta slutat i dödsfall på uppvaket. 

Jag blev väldigt glatt överraskad när dessa dök upp, sade åt leverantören att jag ville ha två väldigt olika och med lite säregna drag. Är väldigt förtjust i tricolor-honan inte bara för färgen utan för att hon är den nyfikne och modige av dem. 

Gud vad jag babblar, men åter igen tack för ett vänligt och bra utformat svar :)

ariama
12/15/19, 10:13 PM
#3

🙂

Alwyn
12/18/19, 6:56 AM
#4

#0 vilket onskefullt öga! 😝 så lustigt det kan bli av blixt haha

Upp till toppen
Annons: