Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 336 ggr
loppor
2019-12-17 12:56

mössen vill inte äta maten :(

våra små möss äter bara havregryn, frön, och äggskal utav det vi ger dem. vi har provat crispy snacks fibers versele laga gnagar blandning men det var ingen höjdare. provade sedan med lösvikts pellets men det ligger bara kvar i skålen. vi blandade i havregryn och frön och det var allt de åt. har läst att möss kan svälta sig själva så måste ju ge dem något som de kan äta. de är även inte handtama än och vi adopterade ungarna för en vecka sedan. kan man bara mata mössen med havregryn och frön och sedan lite frukt och grönt varannan dag eller så? tips på hur man kan göra de handtama skulle också uppskattas

Annons:
monsi
2019-12-17 17:19
#1

Testat selective? Jag kör efter Groedas recept som du hittar här. Ibland tar det lite tid innan de vågar testa något nytt i matväg om de inte sett den sen knnan. Ha handen i buren utan att försöka fånga eller ta dem lägg gärna lite sorosfrön i handen ha den stilla så kommer de snart att komma smygande och så småningom klättra upp 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2019-12-17 17:51
#2

"Frön" säger egentligen ingenting. Vad för frön? Flera olika sorter?

Lägg till mer säd, t,ex, Saltå Kvarns fyrkornskross, så får du alla sädesslagen som en bra grund.
https://www.apotea.se/salta-kvarn-fyrkornskross-550-g

"Säd och frön" och lite protein (du kan ju prova hundmat, mina får hundtorrfoder) och grönt som tillskott emellanåt, så räcker det ganska bra.  Så kan du prova dig fram med annat och mera sedan.

loppor
2019-12-17 18:51
#3

#2 pumpakärnor och solrosfrön, funkar hård kattmat? Tack så mycket för hjälpen!!

Albmi
2019-12-17 19:04
#4

Vad gäller att få dem handtama så har jag kört med att sätta ned handen i buren, platt och stilla, med något gott vid mina fingerspetsarna (mjölmaskar har varit mycket poppis b.la.). Det tog ett tag de första gångerna innan de vågade sig fram men när de tog ur min hand och satt kvar vid den och åt så började jag flytta gottat länge in så att de var tvungna att kliva på handen för att komma åt. Har haft dem i lite över en vecka nu och de är nu up och klättrar på mig, smakar på fingrarna, och är allmänt sociala. De tycker fortfarande att min närvaro är lite småläskig precis i början men det går över fortare och fortare för var dag. Den ena kan jag nu plocka upp och hon springer in i min tröja och härjar, den andra är fortfarande lite för blyg för det men använder ändå nedre delen av min arm att klättra på. Det jag läst och även erfarat själv är att det tar tid, speciellt i början, så jag skulle föreslå att du gör detta när du inte har något annat som måste göras så att du kan vara lugn och känna att du har all tid i världen. :)

ariama
2019-12-18 10:58
#5

#3. Ja du kan ge hård kattmat.  Solrosfrön ska möss ha ytterst lite av. Så länge de växer är det okej, men sedan blir de lätt feta av för många solrosfrön. Två om dagen högst, skrev Grodan någon gång.

Mina småttingar, och dräktiga/digivande får solrosfrön, och några få som lätt blir för tunna (lite magra), annars ingår inte solrosfrön annat än som sällsynt godis.

Men köp undulatfrö! Och prova med lite majs kanske.

Alwyn
2019-12-20 08:44
#6

Det låter som att de är kräsna och selekterar. Då är det bäst att ge dem ett pellets istället för blandningar. Testa Selective eller liknande och undvik annat ett tag. Bli inte orolig om du inte ser dem äta, de äter när de blir hungriga. Friska möss svälter sig inte. Lycka till.

Annons:
Upp till toppen
Annons: