Annons:
Etikettfotografier
Läst 498 ggr
Albmi
2019-12-21 00:20

Shade och Skaði, introduktion + bildtråd

Så, tänkte intoducera mina småttingar nu när jag haft dem ca 2 veckor och faktiskt lyckast få ett fåtal foton, samt har lärt känna dem lite bättre.

Vi kan börja med Skaði. Hon är minst, ca 6 veckor gammal, och även skyggast. Även om hon nu kommer fram och klättrar på mina händer och nedre delen av min arm så är hon fortfarande lite osäker, specieller i början. Hon har energi som skulle räcka till en hel bataljon plus lite extra. När hon springer omkring i buren så är man glad om man hinner se ett vitt streck, men oftast så hör man bara hur något flyger över bottenströet. Hon är även väldigt hoppig och skuttig av sig, ett av hennes smeknamn är "skuttan" då hon, när hon vågat sig fram till min hand, skuttar mer än hon går eller springer. Skuttar upp på min hand, skuttar ned, skuttar upp igen, skuttar upp på min arm, skuttar ned, osv. Favorit "snacks" är mjölmaskar (torkade), gröna ärtor, solrosfön (får sällan) och gurka (får ytterst sällan). Morot går också ned men  är verkligen inte favoriten.

Namnet Skaði kommer från nordisk mytologi. Skaði var en jättinna som var gudinna över jakten och vintern. Stavningen kommer från Isländskan då jag tycker att det båder ser ut- och låter vackrare än den svenska vertionen, Skade.

Sedan har vi Shade. Hon är ca 11 veckor gammal och synligt större än Skaði. Hon är linte heller lika energisk, även om hon verkligen inte lider brist på varken energi eller fart. Hon har alltid varit mer självsäker och har de senaste dagarna inte sprungit och gömt sig så fort jag går förbi eller kommer upp till buren. Hon tycker även mycket om att klättra runt på mig. Hon har varit upp på min axel, bak i min nacke, fått en liten minipuss, samt hennes absoluta favorit - klättrat runt inne i min tröjärm.

Att ta skarpa bilder på henne verkar dock vara näst intill omöjligt. Hennes mörka färg och konstanta rörelse gör att hon allt som oftast bara blir en blurrig fläck. Hon har samma favorit "snacks" som Skaði och hon verkligen ÄLSKAR att gräva. Hon har gjort ett helt tunnelsystem (med lite hjälp av Skaði) i den änden av buren som har mycket strö och fortsätter att bygga ut på den varje natt. Det är alltid lika kul och spännande att gå upp på morgonen och få se vad som har hänt med tunnlarna.

Tänkte avsluta med två bilder jag lyckades ta av dem sovandes tillsammans. Shade underst och Skaði som vilar sitt huvud åvanpå.

De har även en egen instagram där jag lägger upp bilder när jag har dem samt försöker skriva som om det var dem själva som skrev inläggen. Om man vill kolla in mina och deras knasigheter så heter deras instagram:

albmismousketeers

Det var det jag hade för tillfället, ha en trevlig dag/kväll/natt allihopa!

/Albmi ❤️

Annons:
ajanki
2019-12-21 09:10
#1

Hej och välkommen! Vilken trevlig presentation på dina fina möss 🧡 ska bli kul att följa dom!

ariama
2019-12-21 09:15
#2

De är verkligen jättesöta och fina! Grattis till finingarna. Och välkommen!

Albmi
2020-01-01 23:05
#3

Jag gjorde nyligen klart detta lilla kryp in till mössen. Den är i fleece och det tog mig ett tag att färdigställa den då detta är något jag aldrig gett mig på förut. Till slut fick jag till det med hjälp av min mor och jag är faktiskt riktigt nöjd.

Den är gjord från spilltyg i fleece och har två lager, ett yttre och ett inre. I botten finns ett tillklippt plastlock som ger extra stabilitet. Flärpen den hänger i är fastsydd i både yttre och inre lagret för att den inte ska kunna lossnat i första taget.

Igår storstädade jag deras bur, böt ut deras söndertrasade äggkartong, la till lite fler toapappersrullar, samt hängde in det nya krypinnet. I början var de mycket skeptiska till den flygande saken, men efter en stund började de klättra runt på den och sedan tog det inte lång stund för dem att även krypa in i den.

I morse så låg de ihopkurade inne i den och när jag gick förbi buren på väg emot toan så kikade de ut för att se vad som föresgick.

Under dagen har de även sprungit ut och in ur den en hel del. Varit ute och sprungit, ätit, sammlat mat, utforskat och sedan klättrat in igen för att vila. Sedan efter en liten stund så börjar de om.

Om jag får gissa så tror jag nog att den får godkänt av småttingarna, vilket är bra för hade tänkt att göra många fler, haha. xD

zombivarg75
2020-01-02 10:09
#4

Va duktig du är. Den ser verkligen rolig och mysig ut, smart med något stabilt i botten. Ja huvudsaken är ju att små mössen gillar den. Jag gillar när man får lite färg klickar i burarna.

Albmi
2020-01-02 10:46
#5

#4 tack! Jag tycker också om lite färg, min plan är att bli duktig på att göra dem så att jag kan skapa några med olika teman. Typ vinter, somnar, höst, halloween, osv. Samt att få prova olika sätt att stabilisera botten och se vad som funkar bäst. :)

ajanki
2020-01-02 11:33
#6

Den ser jättefin och mysig ut!

Annons:
Littlem
2020-01-02 14:19
#7

Kreativt! Jag köpte nå liknande från wish. Väldigt uppskattat av mina :)

Albmi
2020-01-26 15:11
#8

Så idag storstädade jag deras bur, det verkar vara uppskattat jag tvivlar inte på att ikväll kommer de ha vänt upp och ned på hela buren. 😂❤️ Har även tänkt att jag ska köpa to glasspinnar och bygga saker åt dem, men får se när det blir och om det funkar som jag tänkt, haha.

Upp till toppen
Annons: