Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 385 ggr
zombivarg75
12/27/19, 11:53 PM

Vilka linjer kan jag kombinera?

Skulle vilja ha lite förslag på olika linjer jag kan kombinera med Splash och Tricolor?Med linjer menar jag färg/ tecken osv.     Jag kan tex kombinera Splash och Tricolor med PEW, men vill ha fler förslag för jag har hjärnsläpp 🤪

Annons:
Littlem
12/28/19, 12:28 AM
#1

Du kan ju blanda allt. Frågan är vad du vill få fram?

zombivarg75
12/28/19, 10:31 AM
#2

Jag vill först och främst få fram Splash och tricolor i olika hårlag.     Men då allt kan gå fel på vägen vill jag ha ha flera linjer, som passar med varandra som man då kan korsa in utan att förstöra ännu mer.    Vet inte om du förstår.    Jag har läst om detta i trådar om genetik och avel.    Kanske är det annorlunda med splash och tricoler, men det jag läst och det jag själv vet gör ju att jag tycker inte jag kan blanda in vad som helst, alla färger/ kombinationer passar inte med alla.    Men som sagt jag vet inte om splash och tricoler skiljer sig från andra färger/ teckningar osv.    Hoppas verkligen att ni förstår annars får jag lyfta fram artikeln där det skrivs/ ratas om just detta att ha flera linjer som kan gå ihop med varandra.

ariama
12/28/19, 2:38 PM
#3

Ja, "allt" går att blanda, men allt ger inte lika bra resultat.
Som blekgen rekommenderas extreme dilution, som teckningsgen till tricolor: broken.  Och grundfärg väljer du själv.

Eftersom vi redan pratat om det här tror jag att du menar vilka grundfärger som passar att avla ihop, eller vilka som saboterar för varandra.  Och kanske vilka hårlag som funkar att kombinera?  Jag tror nog att du kan blanda som du vill, OM du inte siktar till att vinna priser på utställningar.

I så fall : Blå och svart fungerar bra att avla ihop. Chocolate kan få bättre färg av att paras med svart, men tvärtom blir inte lika bra då svart lätt får in en svag oönskad brunton. 
Men tillsammans med splashgenen tror jag det här är mindre viktigt, då färgerna ändå mixas ihop.

Svart är en färg du snabbt får i kullarna medan blått eller chocolate kräver ett par generationer.

Sedan finns lilac som är en blandning av blått och chocolate - tar några generationer att få fram och kan vara svårt att sedan få bort. Lilac är nog inte så snyggt med splash eftersom kontrasterna inte blir så synliga/effektfulla. (tror jag)

Gula/röda färger lämpar sig inte ihop med splash, eftersom färgerna i stort sett blir gul/röd - vit - vit. Den gula/röda färgen bleks nämligen till vitt, inte tydlig ljust gul som är en färg som är mycket svår att få fram.

En tricolor har ju färgerna (om baserad på extreme dilution):
Grundfärg, t.ex. svart 
Blekt grundfärg, t.ex. beige eller chocolatefärgad,  om svart
Och vit, från teckningsgenen

En blå tricolor har färgerna blå, blekt blå, och vitt.

En chocolate tricolor har inte så stora kontraster, det blir lätt lite som chocolate, chocolate, vitt. (eller nåt)

Den vackraste tricoloren/splashen är den baserad på svart, eftersom kontrasterna kan bli tydligast. Tätt efter kommer blått.

Ungefär så, teoretiskt sett. Det blir lätt färgblandningar och stickelhår, som man försöker avla bort om man avlar utställningsdjur.

Väljer du annan blekgen och/eller teckningsgen får du ett annat (och mindre tydligt) resultat, och musen är inte heller "äkta tricolor".

Någon får gärna hoppa in och rätta mig eller komplementera om det behövs, jag är ingen splash-"expert" precis.

(hoppas jag skrivit rätt, orkar inte kontroll-läsa…)

ariama
12/28/19, 2:41 PM
#4

Fler färger än svart, blått, chocolate och lilac har du inte att välja på.😃 Som grundfärg alltså.

zombivarg75
12/28/19, 4:33 PM
#5

Ja, det är så jag menar, tack ariama, jag är verkligen inte bra på att förklara.

Nej, just nu siktar jag på att lära mig mer om mössens gener och vad allt det innebär, på gott och ont.

Först, förstår inte vad du menar "Chocolate kan få bättre färg av att paras med svart, men tvärtom blir inte lika bra då svart lätt får in en svag oönskad brunton."- Är inte det samma sak? Spelar det någon roll om det är honan eller hanen som är Chocolate eller Svart? Eller menar du att jag tex har Chocolate och ibland parar in svart för att få en bättre färg?    Ursäkta jag är inte så klipsk.   

Nu ska jag leta upp Artiklar om extreme dilution, så jag lär mig om detta också.

Tack för all info du så villigt delar med dig av och att du orkar. Jag vet att du inte är någon expert på Splash men du har sååååå mycket mer kunskap än vad jag har.    Kommer nog köpa in lite olika djur och helt enkelt testa mig fram till vad som funkar för mig och mina möss.  Kanske börjar jag avla någon helt annan färg/ teckning i slut ändan, vem vet det får framtiden utvisa, men jag tror inte det.

ariama
12/28/19, 4:56 PM
#6

Avlar man chocolate kan man utavla på svart. Chocolatefärgen blir gärna lite mörkare då, och det ska den vara enligt standarden.

Avlar man svart med chocolate, får den svarta musen lätt en brunton i det svarta, dvs den får dålig svärta, vilket man inte vill ha.
😃
Vilken tur att jag svarade på rätt frågor. Ibland svarar jag bara vad jag tänker och missar vad som frågades.

Annons:
zombivarg75
12/28/19, 5:01 PM
#7

Okej då hänger jag med, tror jag hihi

Det är tur att någon begriper vad jag försöker få svar på 🤪

Grodan
12/28/19, 5:10 PM
#8

I min värld finns det en del "ajabaja" eller "avla helst inte detta ihop". Pga att jag hållt på länge och lever kvar i det förgågna.

- avla inte in pinkeyed genen i siamese, himalayan och extreme dilution linjer (anledning, man får fram pp varianter av dessa och de blir bara till synes PEW)

- avla inte tecknat med siamese (alltså gör tricolor av annat, då siamese kräver mycket arbete på pigmentering osv och tecknat bara förstör gediget arbete)

- avla inte in aby i pälslinjer (anledning: gynnar inte aveln  av aby alls  då den kräver hårt arbete på rosetter, samt att anlaget lätt kan missas och tappas bort när mössen också är lh el tx)

- kan fylla på mer sen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
12/28/19, 5:26 PM
#9

Heja Grodan! 😃Läser med nöje allt av dig!!

zombivarg75
12/28/19, 6:20 PM
#10

Hej Grodan och tack för din in putt. Hade ingen aning om det med pinkeyed så det ska jag skriva upp så jag inte glömmer. 

Är inte så förtjust i siamese så det kommer jag inte att göra, men bra ändå att jag får den infon också. 

Jag är inte så insatt i olika hårlag, vill gärna ha lh och texel, mina tankar kring det blir att rådfråga om dom hårlagen när jag kommer så långt. Aby skulle jag gärna vilja ha, tycker dom ser roliga ut, men där är det samma att jag rådfrågar när jag kommer så långt. Uppskattar verkligen att du tar dig tid och informerar om just sådana här saker, det är mycket viktigt, (tycker jag)

Upp till toppen
Annons: