Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 865 ggr
Siastassar
12/29/19, 10:56 PM

Var hittar man Engelska möss?

Jag har 5 möss varav 3 är engelska som jag tagit över som omplaceringar. De 3 engelska mössen kommer ursprungligen ifrån Imazo & såldes till en djuraffär. Vill gärna få tag på fler engelska möss så jag undrar om nån vet vem/vilka som föder upp dessa? Älskar storleken nämligen!

Annons:
Littlem
12/30/19, 12:50 AM
#1

De flesta uppfödare har engelsktypade. En del korsad typ. Vet inte nån som föder upp "rena" svensktypade numer.

Siastassar
12/30/19, 2:01 AM
#2

Jaha okej för när jag försökt kolla runt lite så verkar det som om de flesta har korsad typ på sina möss. Vill verkligen hitta rena engelska linjer. Mina engelska är ju dubbelt så stora som mina 2 av korsad typ & det gillar jag verkligen! Tar gärna emot tips på uppfödare av engelsk typ.

ariama
12/30/19, 7:50 AM
#3

De flesta uppfödare i SVEMUS har hög andel engelsk typ. En svårighet - som jag ser det i alla fall - är att vid avel förlorar de engelska mössen snabbt i storlek även om själva typen består. Så det kan vara ganska svårt att få tag i de riktigt stora engelska mössen. (Hit räknar jag 70-80 gram)

Vad du menar med stora möss kan vara svårt att uppfatta, eftersom de mindre mössen kan väga runt 30 - 40 gram och de större runt 60 - 80 gram, och på möss gör grammen skillnad.

Min gissning är att våra engelska/korsade typer oftast ligger på 50-60 gram.  Mina ligger oftast mellan 50 och 65 gram (vuxna såklart).

Nej, tyvärr säljer jag inte möss i nuläget, och absolut inte de större som även jag vill ha.

Någon annan får gärna rätta mig om jag anger fel vikt på andras möss…

Siastassar
12/30/19, 7:20 PM
#4

Okej. Mina engelska väger 78, 64 & 58 gram men vikten är inte så viktig utan typen. De ser nästan 3 ggr så stora ut som mina 2 av korsad typ som båda bara väger 32 & 36 gram. Framförallt gillar jag känslan när jag hanterar dom engelska! Känns nästan som nånting mitt emellan mus & råtta… Har tittat en del på några uppfödares möss & de ser små ut. Små ansikten & framförallt små öron. Men jag får nog kontakta dom närmast mig & se om det föds stora engelska möss i nån kull.

Littlem
12/30/19, 7:58 PM
#5

Alla engelsktypade är ju inte "giganter". Vissa kan bli riktigt stora dock. Sen finns det ju många som tyvärr är tjocka. De som oftast blir stora mee stora öron är pew och svartögd creme vad jag sett. Från Eng. typade linjer då såklart. Var bor du nånstans?

Siastassar
12/30/19, 8:32 PM
#6

Jaha okej det visste inte jag! Vad står PEW för? Mina 3 engelska är blå burmese, siames satin & vit rödögd eller albino satin. Jag bor i Örebro.

Annons:
Siastassar
12/30/19, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är dom! Kanske svårt att se på bild hur stora dom är.

ajanki
12/30/19, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har en kull nu med stora föräldrar och engelsk typ. Här är en av ungarna, 3 veckor på fotot.

Littlem
12/30/19, 9:35 PM
#9

#6 pew=pink eyed white. Rödögd vit. Som din tjej till höger :) Ok. Då finns Anettes rätt nära (#8) och Yrrblossets i Karlskoga. Jag bor i Motala och har några kullar på g.

Siastassar
12/30/19, 10:46 PM
#10

#8 Åh va söt hon är! Vart bor du? Har du nån uppfödarsida? #9 Vad heter din uppfödning? Ja jag har haft koll på Yrrblossets men hon har sålt mest hanar. :)

Littlem
12/30/19, 10:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Min uppfödning heter Svartlings :) Här är en tös från en av mina senare kullar. Ingen bamse då hennes mamma är ganska liten (efter 2 satinföräldrar). Men som synes lång svans och öronen växer bra ;) hon är 8 veckor nu.

ajanki
12/30/19, 11:11 PM
#12

Jag bor mellan Mariestad och Töreboda men min äldsta son bor i Örebro och kan ibland ta med möss när han hälsat på här. Här en hemsida men den uppdateras dåligt tyvärr.

Siastassar
12/31/19, 12:36 PM
#13

#11 Hon var väldigt fin! Kan satinet minska ner storleken på mössen? #12 går det att kontakta dig via Facebook? Kan nämligen inte skicka Pm via iFokus. Är väldigt intresserad av att köpa möss av dig framöver.

Annons:
Littlem
12/31/19, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 om man parar satin med satin blir lätt ungarna små. Försökt talite jämförelse bilder. Här är en pew och en splash. Pew:en är 2månader och 3 veckor. Splash 4 månader. Men klart mindre.

Littlem
12/31/19, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är pappa till splash (mamman är nästan lika stor, men har ungar nu så hon fick vara ifred). Jag tror ju ungarna kommer växa till sig sen, men de lär inte få sånna öron som pew tex

Littlem
12/31/19, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Pappa igen

Siastassar
12/31/19, 5:44 PM
#17

#14 intressant! Tack då förstår jag lite bättre! Fina möss oavsett storlek! De är ju väldigt söta när dom är små men stora möss är ju rejälare att ta i & det föredrar jag nog. Fast jag har gärna både &!

Upp till toppen
Annons: