Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 546 ggr
zombivarg75
1/2/20, 7:27 PM

Piebald, S- generna, tecknings gener

Så nu har jag sökt och sökt och sökt men hittar ingen BRA information om TECKNINGS generna. Allt det jag hittar är gammal info från typ 2010 eller liknande, alltså jag hittar ingen ny information. Eller så är infon knapphändig och förklarar liksom inget om själva genen/ generna. Sen så har det hänt väldigt mycket dom senaste 10 åren inom mus aveln här i Sverige. Färger och teckningar är i dag vanliga men fanns inte änns i Sverige för typ 5-10 år sedan.

Jag är framför allt intresserad av tecknings genen på splash, tricolor, broken och brindel, men all info om just tecknings genen/ generna är det jag söker. Finns det flera olika tecknings gener? Jag vet bara s och att den även kallas piebald, om jag har förstått det rätt. Vissa teckningar verkar vara dödliga i dubbel uppsättning medans andra inte är det. Hur funkar det om det är samma gen på alla teckningarna, vilket låter helt orimligt för då skulle alla me s-gen få alla dom teckningarna. Eller är det s- genen i kombination med någon/ några andra gener som sedan väljer ut vilken teckning musen får? S- genen är den fortfarande förknippad med megacolon? Finns det andra saker/ info om tecknings genen/ generna som är bra att känna till för mig som avlar på splash och tricoler?

Som ni säkert merker är jag väldigt förvirrad när det kommer till tecknings generna. Men jag behöver den infon för att kunna gå vidare och utveckla mig själv i mus aveln.

Annons:
Littlem
1/2/20, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan inte svara på så mönga av dina frågor. Detta hittade jag för nått år sen dock.

Littlem
1/2/20, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tyvärr är inte all text med

zombivarg75
1/2/20, 9:12 PM
#3

#1-2, Tack så jätte mycket för den infon, det är bättre än inget 😉. Kommer av akta med brindele och fortsätta med mina splash och tricoler. Hoppas dock fortfarande att någon ska veta mer om alla tecknings generna.

Littlem
1/2/20, 9:27 PM
#4
Littlem
1/2/20, 9:29 PM
Annons:
ariama
1/2/20, 10:35 PM
#7

Teckningsgenen på tricolor är ss. De andra teckningsgenerna behöver du inte bry dig om, de är bara "besvärliga", och ger inte heller någon vettig tricolor.

ss (eller s/s, sak samma) ger teckningarna broken och even, och en massa varianter däremellan.  Standard-teckningar är skitsvåra att avla! Det krävs generationer av urval för att få en linje med något sånär rätt teckning.

Vad jag vet så ger inte ss några genetiska problem med megacolon nu för tiden. Jag har aldrig upplevt det, och vet inte heller någon som gjort det. 

Vad behöver man veta om s-genen? Att det är recessiv, dvs den behövs i dubbel upplaga, att den kan ge många varianter av hur det vita och fläckarna kan uppträda, att fläckarnas position inte är så starkt nedärvbara, och att de minsta detaljerna i fläckarnas utseende mest beror på slumpen.

När man avlar tricolor är det väldigt många gener man måste ha koll på. Man har färg (A-B-D) och blekning c(e)/c(e), och Spl och tecknat s/s.  Köper man in "färdiga" så är det lättare än att börja försöka producera själv av olika varianter.

Denna kommentar har tagits bort.
zombivarg75
1/2/20, 10:48 PM
#9

#4 - Har bara hunnit läsa den första om splash, dom andra två får vänta till imorgon när ögon och huvud är klarare. Är inte bra på att söka info på Eng, så enormt tack Littlem för att du länka till dessa sidorna. Splash infon är riktigt intressant och jag kan nu mer om hur den teckningen fungerar och hur jag bör tänka och göra i min fortsatta avel. Ska bli så roligt att läsa dom andra två imorgon.

zombivarg75
1/3/20, 2:41 PM
#10

#7 Såg inte ditt svar förrän nu idag, konstigt. Ja, men det är ändå roligt att läsa om även dom andra tecknings generna. Och nu vet jag att jag kommer hålla mig till splash och tricolor när det gäller teckning, kanske broken men det får tiden utvisa. Jag kan ju faktiskt ha vilken mus som helst behöver ju inte ha alla i avel 😉.

Upp till toppen
Annons: