Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 634 ggr
Otis94
1/2/20, 11:42 PM

Burar!

Är de någon gullig människa som kan skriva i cm hur stor minimimått är till möss? Gärna både för ensam, 2st samt för hona med kull. Försöker förstå mig på men att omvandla kvm till cm i min hjärna eller med hjälp av Google funkar inte! Skriv gärna bara 0,09kvm= cm så jag fattar 😅

Annons:
Albmi
1/3/20, 12:20 AM
#1

Om jag har förstått kvadratmeter och sådant rätt så borde 0.09 kvm = 9 kvcm = 3x3 cm (så tre cm bred och 3 cm lång). Kvadratmeter/-centimeter får man ju ut av att ta längden x bredden. Tycker själv att det är svårt att omvandla mått i kvadrat till längd och bredd, mycket lättare åt andra hållet.

Littlem
1/3/20, 1:58 AM
#2

#1 Nu blev det lite tok. 0.09 kvadrat är tex 30x30cm. Och sen måste buren vara minst 20cm hög.

Albmi
1/3/20, 3:18 AM
#3

#2 tyckte väl att det såg himla smått ut! Matte är verkligen inte min grej. 😂

ariama
1/3/20, 8:30 AM
#4

Sedan vill ju jag lägga till, att det lagliga måttet är sorgligt ynkligt för möss att leva i… Inte något att gå efter om man bryr sig om sina djurs välbefinnande. 
Det finns så många andra alternativ att hålla möss, som är mycket mer glädjefullt, för både mus och människa. 😘

Otis94
1/3/20, 12:09 PM
#5

Så en bur på 30x30x20 tex så få man ha en mus? Hur mycket ska man då lägga till för att ha 2st, 3st, osv? Samt hona med kull, hur stor ska hennes bur vara? Som sagt i cm. De här är bara för att jag ska veta minimimått i cm sen är ju tanken att dom ska få större så dom få plats med lite leksaker och kunna röra sig!

Haifa
1/3/20, 8:16 PM
#6

#5 Lagen brukar oftast bara prata om en sida när de tar upp hur stor en bur måste vara, för möss gäller att minsta sidan inte får vara kortare än 20 cm. Detta säger inget om hur många möss du får ha i buren då den längre sidan kan vara hur lång som helst. Det som avgör hur många möss du får ha beror på antalet kvadratmeter (kvm) som måste minst vara 0,018 kvm per mus.

Bästa sättet att räkna ut detta är att ta sida gånger sida (i meter) och dela resultatet på 0,018, då får du fram antalet möss man får ha i just den buren.

Så för en bur på 30x30 cm => 0,3x0,3 m = 0,09 kvm / 0,018 kvm = 5 st möss

Samma bur med hona + ungar blir 0,09 kvm / 0,0275 kvm = 3 st möss

Tänk bara på att djurskyddsföreskrifterna är ganska snåla så även om 5 möss är lagligt så är det inte att rekommendera. Samma med hona + ungar, här får man nog vara extra försiktig med tanke på att stress för mamman inte är bra. Misstänker att ungarna räknas som ett bihang till mamman så länge de är i behov av henne, så antalet möss gäller vuxna individer.

Annons:
Otis94
1/3/20, 8:36 PM
#7

#6 Tackar för att gud lät dig födas! Nu jäklar gick de in i min lilla hjärna hur jag ska fatta 😅😅 Tack 👍

Littlem
1/3/20, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Buren får aldrig vara mindre än 0.09 kvadrat och kortaste sidan 20 cm o 20 cn hög. Men detta är ju som sagt minimimått. Ser gärna att man har större

Haifa
1/3/20, 9:08 PM
#9

#7 Var så lite så, kan vara lite knepigt ibland att förstå sig på, har nyligen brottats med vad som gäller för hållning av slaktsvin och man blir lätt förvirrad.

Som du ser att #8 skriver så tänkte inte jag alls på att de faktiskt även finns minimum storlek i kvadratmeter. Fast 30x30 cm är inte stort och skulle personligen inte må bra själv över att tvinga möss bo på så liten yta även om det bara handla om en. Det är lika stort som 1,5 A4-papper ungefär 😮

Otis94
1/11/20, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ny fråga, har dvd hyllor som jag ville göra bur av där måtten syns på bilden, då ha jag tagit 0,018kvm pga jag vill ha flera möss i samma.. Men är verkligen 13(?)st lagligt? Alla vet ju typiska dvdhyllan, lång och smal med många småfack som i detta fallet är lätt borttagna. Dock är denna varianten lite större då hyllorna är djupare och de finns glasdörr, som ska bytas ut mot något galler isf.

Otis94
1/11/20, 11:54 PM
#11
Haifa
1/12/20, 12:39 AM
#12

#10 Vad som är lagligt och vad som är bäst för djuren är tyvärr två olika saker. Lagarna är skrivna för att djuren ska ha det bra men samtidigt ska det inte försvåra för vissa verksamheter. Vilket gör att lagarna i regel är rena skämten ibland, så som minsta mått på utrymmen (finns riktigt många om man tar sig tid att läsa lagarna). Personligen skulle jag aldrig rekommendera att ha 13 möss på så liten yta, men jag skulle samtidigt inte kunna anmäla någon som har det så då det är fullt lagligt.

Kort svar, det är lagligt (så länge inte någon mus är dräktig)

Otis94
1/12/20, 12:52 AM
#13

#12 oj, ja 13st kommer jag inte trycka ner där.. De är ju smalt och långt så kommer ju kännas lite trångt ändå. Är de inte lagligt så länge Musen är dräktig men inte när hon fått bebisarna?

Annons:
Haifa
1/12/20, 1:36 AM
#14

#13 gäller väl mer när musen har fått sina ungar, då måste den ha minst 0,0275 kvm. Det brukar vara standard att djur med ungar ska ha större yta, mest för att ungarna räknas som ett bihang till mamman. 

Om du tycker 13 möss är mycket, tänk då att du får lagligt ha 9 mushonor med ungar oavsett antal ungar i din tänkta bur. Så om varje hona har 7 ungar var så blir det sammanlagt 63 möss, så länge ungarna diar så är det lagligt.

Otis94
1/12/20, 1:50 AM
#15

#14 de är sjukt många möss.. Nä några st kommer de nog att bli men varesig 13 eller 63 🤔

Upp till toppen
Annons: