Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 387 ggr
Albmi
2020-01-05 20:06

Introducera nya möss.

Då jag har planer på att skaffa åtminstone två till möss för att minska risken att någon blir ensam av någon orsak så undrar jag nu vad ni har för erfarenheter av att introducera nya möss till en befintlig grupp? Vilka taktiker har ni använt er av och, om ni använt flera stycken, vilken jag ni tyckt funkat bäst? Läser såklart på andra ställen också men är intresserad av att höra hur ni har gjort. Jag har sett att vissa introducerar dem på "neutral mark", sedan låter dem vara tillsammans i en typ resbursstor "bur" och sedan haft fem i en annan bur än huvudburen i 7-10 dagar med att långsamt i troducera mer saker i buren. Är det någon som testat detta med huvudburen istället? Har tekniskt sett en extrabur men det är en Ferplast Duna Fun Large och tycker att den är så himla lite, speciellt då jag är van vid min detolf som de bor i. xD

Annons:
zombivarg75
2020-01-05 23:41
#1

Vet inte om jag gjort rätt eller fel, kanske har jag bara haft en jäkla tur med alla jag introducerat. Jag har helt enkelt släppt in den/ dom mössen jag kommit hem med till den flock som jag vill ha dom i. Självklart har jag spenderat resten av dagen med att ha koll på mus gruppen, aldrig något blod vite, lite pip och följa john men det har snabbt lugnat ner sig. Sen har dom gott och lagt sig eller suttit oh puttsat si eller kompisen.

Men som sagt jag kan ha haft en jäkla tur, har gjort det ett tiotal gånger eller mer under dessa år jag har haft möss.

Hoppas allt går bra och lycka till.

Alwyn
2020-01-10 07:54
#2

När man introducerar möss är det en fördel med liten yta. Tråklådemetoden är den som funkar bäst. En Transportbur funkar första dygnet tom, så byter du upp dig sen.

ariama
2020-01-10 09:43
#3

Metod beror ju också på hur mössen själva är och reagerar.  Dvs hur revirhävdande de är, och vad de säger om nya kompisar. Möss kan vara så olika!

 Låt dem först träffas på neutral mark, och prova dig sedan fram till hur mycket tillvänjning som behövs. Det finns många metoder att ta till, allt beroende på svårighetsgrad för mössen att anpassa sig till nya flockmedlemmar.

Kanske behöver du även tänka på karantän och smittor? Vara säker på att du inte får in Rossel t.ex. Grodan brukar ju dessutom rekommendera att man skyfflar spån mellan burarna om de kommer från helt olika uppfödare, allt för att tillvänja immunförsvaret.

Mines
2020-01-10 09:57
#4

Jag skulle introducera möss men jag vet inte om jag gjorde rätt. Jag placerade de på neutral plats och de gick bra. Nosade på varandra och verkade komma bra överens. Sedan placerade jag först de nya och sedan de gamla. Jag höll koll på de och de tvättade varandra och blev vänner. Funkade bra och gick snabbt. Jag kanske hade tur för jag vet som sagt inte ifall det är rätt.

ariama
2020-01-10 11:52
#5

Det som funkar är rätt för de mössen.  😃

Albmi
2020-01-10 13:06
#6

Tack för svar alla! #2 om yta är bra så kör jag nog på detolfen då den är det största jag har och där de ska bo tillsammans. #3 jag ska använda den mindre buren för karantän, var mer en tänkte om hur jag ska göra senare när de ska introduceras till varandra. Håller även på att planera var jag ska ställa den buren men tänkte att det är bra att kolla upp så mycket som möjligt i god tid. ☺️

Annons:
Alwyn
2020-01-11 11:15
#7

#6 nu misstolkade du mitt svar. LITEN yta är bäst. Inte stor.

Albmi
2020-01-11 12:04
#8

#7 Ah! Min hjärna hoppade helt över n:et. 😅

Upp till toppen
Annons: