Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 532 ggr
zombivarg75
2020-01-09 20:56

Några utställningar under 2020?

Har Svemus planerat in några utställningar detta året?

I så fall när och vart?

Finns det andra än Svemus som ordna utställningar för möss?

Annons:
Littlem
2020-01-09 22:20
#1

Vi brukar ha utställning samtidigt som årsmötet. Sen blir det troligt på Djurens helg på Solvalla i år igen. Och Minnesutställning på hösten. Inga datum bokade än dock. Sydsveriges smådjursvänner (tror de heter så) har en del smådjursutställningar i Skåne.

zombivarg75
2020-01-09 23:04
#2

#1 tack så mycket Littlem.

Vet du eller någon annan om jag får räkna in utställnings resultat från andra utställningar som inte anordnas av Svemus?

Tänker framför allt angående att bli registrerad uppfödare i Svemus.

Littlem
2020-01-10 00:28
#3

Nej det är bara resultat från officiell utställning med domare från svemus som räknas in.

Alwyn
2020-01-10 07:40
#4

Det är lite krångligt det där. Vi har aldrig Svemus-utställningar i södra Sverige och alla som vill bli reggade uppfödare har inte möjlighet att resa långt. Vi får bättra oss och anordna nåt i södra delarna!

zombivarg75
2020-01-10 11:08
#5

Okej, men ändå bättre att veta hur det ligger till. 

Ja det är trist att man måste åka 30-60 mil enkel resa för att kunna tillgodo räkna sig resultaten från utställningar. Då ser jag inget konstigt med att alla registrerade uppfödare bor längre upp och ingen här nere. Inget illa menat men samtidigt kan jag tycka det är konstigt att en förening ställer krav som föreningen själv inte kan leva upp till. Med det menar jag att det är orimligt att kräva att folk ska ta sig 30-60 mil enkel resa för att föreningen inte anordnar utställningar på andra ställen än runt om Stholm.

zombivarg75
2020-01-10 11:22
#6

Bara en fundring;

Skulle det inte vara möjligt för Svemus att gå ihop med tex SydSveriges Smådjursvänner? Kanske vi kunde få ner en Svemus domare här som kan döma möss på deras utställningar? Skulle det vara en okej lösning för Svemus? Vem kan jag kontakta för att eventuellt utveckla detta, hittar bara mail till kassören?

Annons:
Littlem
2020-01-10 12:45
#7

Ett problem är att vi inte har engagerade medlemmar som vill arrangera träffar och utställningar. Nu på.senaste är vi 3 ur styrelsen som gjort allt och man tröttnar tyvärr. Sen är vi flest lokaliserade mer mot mittendelen. Vi behöver även fler utbildade domare. Det har åkt svemusdomare ner till t.ex skåne förr och dömt. Det går såklart att samarrangera med andra. Men som jag tex som bor i Motala har svårt att leta lokal, ev ragga bord och medhjälpare i ex skåne när jag inte har koll på ställen och personer där. En förening är ju inget utan sina medlemmar, så finns det folk som vill så är vi jätteglada. Sen ska tilläggas har vi ingen jättekassa (det är jag slm är kassör) så det går inte hyra en lokal för 4000:-, ta ner en domare som ska ha reseersättning som kanske går på 1500:- och sen rosetter, handskar osv allt som går åt på utställning. Då är nästan 1/3 av kassan borta redan där, då behövs det ca 150 anmälda möss för att inkomsterna ska täcka utgifterna.

zombivarg75
2020-01-10 15:09
#8

Ja, då förstår jag bättre. 3 aktiva kan inte göra allt hela tiden, det begriper vem som helst. Jag kan kolla runt lite med några andra smådjurs förningar/ klubbar som andornar utställningar här nere i söder. Det skadar ju inte att jag frågar om vi kan få använda en Svemus domare på deras utställningar, kan ju bara få jag eller nej.

Nej att ni där upp inte kan kolla lokaler här nere är också helt förstålligt. Jag känner till några och kan kolla upp hur det ser ut. Självklart tänker jag varken hyra eller boka något innan ja pratat mer med er i styrelsen, men titta runt och kolla priser osv det kan jag göra. Kanske vi lyckas ficka i alla fall en utställning här nere dtta året, vem vet 😉.

Hur många utbildade domare har Svemus?

Nej ingen kan göra allt, men alla kan göra lite. Vi måste hjälpas åt om. 

Jag återkommer till dig, troligt vis via mail, när jag vet mer. Du ska ha tack för all info du skrivit här, det är lite svårt att hjälpa till när jag/ man inte vet att hjälpen behövs ❤️.

Littlem
2020-01-10 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nej allt måste ju gå genom styrelsen sen för beslut. Bifigad lista på domare, men alla där är inte aktiva tyvärr. Nej det är inte lätt. Jag tänkte jag skulle skriva ett inlägg om det.

ariama
2020-01-11 10:33
#10

zombivarg. Börja med att försöka höra dig omkring och försöka ta reda på hur många som skulle vara intresserade av att komma. Och hur många möss det skulle röra sig om.

Alwyn
2020-01-11 11:11
#11

Jag kan eventuellt hjälpa till att ordna något här nere. Är även intresserad av att utbilda mig till domare men har aldrig blivit frågad eller erbjuden. Visste inte att ni sökte hjälp 😊 Vi får klura vidare.

Littlem
2020-01-11 15:28
#12

#11 Det är ju jättebra med fler som kan tänka sig hjälpa till. De som tidigare varit intresserade av att bli domare har hört av sig och frågat hur det går till. Ofta är det nån som kommer på utställningar, sitter sekreterare och har intresse. Vi tar även upp det på tex årsmötet, men det har kommit ca 7 medlemmar (av 60-70) senaste åren. Så det har inte verkar vara något intresse.

monsi
2020-01-13 16:27
#13

Ni som är intresserade av att bli dommare kan jag varmt rekommendera att sitta som sekreterare på Sydsveriges smådjurs vänners utställningar och sedan om det blir utsällning i skåne med Svemus sitta som sekreterare då också 🙂. Finns två bra domare på möss i Sydsveriges. Sen ev för att få flera godkända uppfödare här nere ev se om det ev går att godkänna bedömningen från Sydsveriges också . Vet att det behövs godkända domare men kanske något att kolla upp. Sydsveriges har ju en nackdel och det är att djuren inte registreras men alla resultat på utställning regestreras 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: