Förening, utställning & träff

Lägga ner Svemus?

2020-01-11 21:24 #0 av: Littlem

Ja, de tankarna har faktiskt snurrat. Intresset för föreningen har dalat rejält. Vi har vart ca 3 personer som drivit föreningen och organiserat med utställningar sista tiden. Även vår medlemstidning Husmusen har saknat inlägg från just våra medlemmar. Jag har skrivit och översatt ett gäng artiklar för att vi ska ha nått att fylla ut tidningen med.

Årsmötet som är föreningens viktigaste möte har i stort sett 0 intresse. Det har dykt upp ungefär 7 medlemmar senaste åren. Av dem har hälften bestått av styrelsen.
Vi är ingen stor förening, men hade förra året 60 medlemmar. Det betyder att 1/10 dök upp på årsmötet. Vi har hållt utställning och erbjudit föredrag för att försöka locka medlemmar, men det har inte hjälpt.

Jag vet att vissa bor långt bort, jag förstår att både tid och pengar kan tryta. Men det går alltid höra om några vill samåka!

Det har kommit kommentarer om att alla utställningar hålls "på mitten". Det beror på att vi 3 som varit mest aktiva och fixat bor i Karlskoga, Motala och Stockholm. Det betyder att vi kollar lokaler i staden där vi bor. Jag vet inte hur många vändor jag åkt till bl.a Stockholm för Svemus skull, med bilen full av bord och dylikt för ingen annan kunnat lösa det. Det blir ändå ca 50 mil totalt för mig som jag kör, ensam, för Svemus skull. För att vi ska synas och för att försöka hålla några utställningar för ni medlemmar vill det.

Jag har suttit i Svemus styrelse i 7 år. Varit medlem sen 2010. Det är stor skillnad på föreningen idag mot då.

Så vad ska vi göra? För det första önskar jag att fler medlemmar ville engagera sig. Om så bara dra ihop en träff i staden där ni bor! Ta kontakt med nån som vill hålla ett föredrag kanske? Eller bara ha en musbytar- och snacka-skit träff!

Om ni vill ha utställningar så behövs det folk som hjälper till. Allt från att ställa iordning bord och dylikt innan, sitta sekreterare och vara handler under dagen och plocka undan efter.

Leta efter billiga bra lokaler där vi kan hålla utställning, det är inte lätt idag kan jag säga. Det är också därför vi hållt utställningar på ungefär samma platser.
När vi står på mässor, dyk gärna upp och stå en stund i vår monter. Ni måste inte kunna varenda sjukdom och alla färger möss kan ha. Bara prata gott om mössen som sällskapsdjur!

Om vi vill att föreningen ska finnas kvar, så måste medlemmarna bli mer aktiva. Utan medlemmar finns ingen förening!

Anmäl
2020-01-12 19:01 #1 av: monsi

Fundering.
Sydsveriges smådjurs vänner finns nere i skåne och småland. Ett samarbete med dem kanske🤔.
SRS svenska råttsällskapet har mer bredd över landet så kanske samarbete där.
Tänkte då på utställning 🤔.
Sen vill folk mycket men få ställer tyvärr upp när det väl kommer till kritan något som tyvärr alla föreningar verkar kämpa med idag.😢.
Känns lite som folk inte vill träffas umgås och prata om sina djur längre 😢.

Anmäl
2020-01-12 19:21 #2 av: Alwyn

Jag hade ingen aning om att det va så här det låg till. Synd att ni inte anropar om hjälp tidigare, i ett forum där alla medlemmar nås. Antingen i facebookgruppen eller via mejl. Det finns säkert många som skulle velat hjälpa till, så hade vi kunnat prata om vad som behöver göras för att rädda föreningen och minska bördan på er tre.
När jag va mer aktiv i föreningen, höll träff och gick på utställningar för några år sedan, diskuterade vi tex möjligheten att delta vid mötena via Skype.

Som det låter här nu, känns det ju nästan för sent!? Har ni talat om att lägga ner? Vad händer med registreringssystemet och all info där, då?

Anmäl
2020-01-12 19:35 #3 av: Littlem

#1 Jo jag vet att de finns. Vi har ju samarbetat med marsvin- och hamsterföreningen med att dela lokaler. Men kommer det bara 4-5 utställare med en 30 möss totalt så går det inte runt.

Vi har samma trend i reptilföreningen jag är med i. Vi tapparmedlemnar, folk sitter hekdre hemma vid datorn än ses och gör saker ihop.

#2 Vi har bett om hjälp till mässor och utställningar men med dåligt gensvar. Som monsi säger, folk säger att de vill hjälpa till men sen finns ingen när det väl gäller.
Vi har jagat styrelsemedlemmar men ingen vill vara med. Vi har bytt sekreterare nästan varje år. Tyvärr har det funkat dåligt och vår revisor är inte nöjd. Hon har länge sagt till mig att hon tycker vi borde lägga ner.
Det är inget som pratats om officiellt men jag är trött nu på att kämpa för en förening där ingen verkar vilja hjälpa till.

Regsystemet kommer inte försvinna.

Anmäl
2020-01-12 20:28 #4 av: Alwyn

Jag förstår att det känns tråkigt om ni kämpat länge. Jättetråkigt om föreningen lägger ner. Men känns det inte värt det längre så är det klart jag förstår beslutet.

Jag tror man behöver ha folk från olika delar av landet, som anordnar evenemang om man vill få det att funka. Samt vara öppen för nya metoder som Skypemöten och sådant.

Anmäl
2020-01-12 20:49 #5 av: Littlem

Jo det är ju det att vi saknat engagerade medlemmar i norr och söder.

Just nu håller vi de fkesta styrelsemöten via telefonkonferans eftersom vi bor utspritt. Det skulle ju gå att kika på om det går att hålla medlemsmöte via Skype tex som du säger.

Anmäl
2020-01-12 21:38 #6 av: Alwyn

Ja, om ni fortsätter vill jag gärna engagera mig mer förutsatt att jag inte behöver åka så långt. Jag har knapp ekonomi samt en del personliga skäl till att långa resor blir svårt. Kan dock anordna och samordna saker här nere istället, samt va med på Skypemöten :)

Anmäl
2020-01-12 21:55 #7 av: Littlem

#6 Det är bra.

Jag går sjukskriven och har begränsat med ork och kass ekonomi så därför känns det lite extra tråkigt när jag lagt tid ork och pengar jag egentligen inte har för att försöka driva en förening där intresset är så lågt.
Det är därför jag skrev inlägget nu för att jag inser att jag inte kan fortsätta såhär längre. De andra i styrelsen har det tufft med så.

Anmäl
2020-01-13 07:43 #8 av: ariama

Snart är det årsmöte. Början av mars tror jag.  Då avgörs en hel del, antar jag, så de som vill ha föreningen kvar, och kan och vill bidra på något vis kanske kan försöka engagera sig?

Själv har jag inte orken eller energin att bidra tyvärr.
Det är inte heller första gången föreningen är nedläggningshotad.

Det är ju inte realistiskt att allt ska ligga på ett fåtal eldsjälars axlar, det bränner i slutänden bara ut personerna.

Vad händer egentligen vid en nedläggning? Kan föreningen ligga vilande? (tills någon ny eldsjäl dyker upp) Hur kan registreringen fortsätta? Som vanligt bara? Kostnad?

Blir det några utställningar? Hur då?
Medlemstidningen läggs ju ned förstår jag, särskilt som inga medlemmar skriver något längre. Lisa har en lång tid gjort ett fantastiskt jobb med den!!
Själv tycker jag att jag har skrivit allt jag vet redan, som artiklar här, eller på min hemsida om möss. Allt finns ju redan på nätet liksom. Det är ju inte längre som före internets tid.

Anmäl
2020-01-13 09:15 #9 av: monsi

Tråkigt nog verkar folk inte bry sig.
Finns en fråga i två musgrpper på FB
Knappt några svar.
Efter all otur med mina egna möss så ser jag gärna att svemus finns kvar så om man någon gång i framtiden kan hitta uppfödare om man köper mus igen.

Anmäl
2020-01-13 09:15 #11 av: monsi

2020-01-13 11:42 #12 av: Littlem

#8 Ja jag väntar svar på lokal, det blir isåfall i Motala 7 mars. Så fort det är spikat kommer inbjudan ut.

Även om man inte kan komma fysiskt på mötet får man gärna skicka förslag till styrelsen att ta upp.

Jag vet inye riktigt hur det funkar om den bara kan ligga vilande.

Jag kan tänka mig hålla igång regsystemet ändå .

Utställningar blir ju ev klurigare. Det är ju mycket där vi saknat folk som kan hjälpa till.

Nej visst känns medlemstidning som döende koncept när allt finns på nätet och folk delar bilder och kunskap där. Det är ju en fråga som behöver tas upp med, om vi behöver en medlemstidning?

#9 Nej jag hade hoppats på lite mer gensvar. Men det vis är väl ungefär var intressenivån ligger :/

Anmäl
2020-01-15 11:21 #13 av: Grodan

Inget ovanligt ämne, om än mycket tråkigt. Naturligtvis ska SVEMUS inte läggas ner, det går inte. Hur löser andra föreningar dessa problem? Kan man ta lärdom/hjälp  av dessa? 

Jag har endast jobbat som registrator de senaste åren och fortsätter gärna med det. Att åka flera mil och vara en hel dag i SVEMUS evenemang känns inte aktuellt i dagsläget. 

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2020-01-15 16:13 #14 av: Littlem

Vi står utan ordförande och sekreterare då dessa vill sluta. Det går inte driva föreningen på 2 i styrelsen.

Många vill att föreningen ska finnas men knappt ingen har möjlighet att hjälpa till. Vet inte hur det ska lösas.

Anmäl
2020-01-15 17:24 #15 av: ajanki

Jag kommer till årsmötet och hjälper gärna till där jag behövs!
Jag vill absolut inte att Svemus läggs ner.

http://anettesmousery.weebly.com/

https://anetteajanki.wixsite.com/myferrets

http://kennel-al-shen.weebly.com 

http://minarexkaniner.weebly.com

Medarbetare på mus ifokusHjärta

Anmäl
2020-01-18 09:58 #16 av: Alwyn

Jag håller med Grodan. Jag kan tänka mig att ta över rollen som ordförande, vi får snacka vidare om det här så jag kontaktar er 😊

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.