Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 1561 ggr
Littlem
1/11/20, 9:24 PM

Lägga ner Svemus?

Ja, de tankarna har faktiskt snurrat. Intresset för föreningen har dalat rejält. Vi har vart ca 3 personer som drivit föreningen och organiserat med utställningar sista tiden. Även vår medlemstidning Husmusen har saknat inlägg från just våra medlemmar. Jag har skrivit och översatt ett gäng Artiklar för att vi ska ha nått att fylla ut tidningen med. Årsmötet som är föreningens viktigaste möte har i stort sett 0 intresse. Det har dykt upp ungefär 7 medlemmar senaste åren. Av dem har hälften bestått av styrelsen. Vi är ingen stor förening, men hade förra året 60 medlemmar. Det betyder att 1/10 dök upp på årsmötet. Vi har hållt utställning och erbjudit föredrag för att försöka locka medlemmar, men det har inte hjälpt. Jag vet att vissa bor långt bort, jag förstår att både tid och pengar kan tryta. Men det går alltid höra om några vill samåka! Det har kommit kommentarer om att alla utställningar hålls "på mitten". Det beror på att vi 3 som varit mest aktiva och fixat bor i Karlskoga, Motala och Stockholm. Det betyder att vi kollar lokaler i staden där vi bor. Jag vet inte hur många vändor jag åkt till bl.a Stockholm för Svemus skull, med bilen full av bord och dylikt för ingen annan kunnat lösa det. Det blir ändå ca 50 mil totalt för mig som jag kör, ensam, för Svemus skull. För att vi ska synas och för att försöka hålla några utställningar för ni medlemmar vill det. Jag har suttit i Svemus styrelse i 7 år. Varit medlem sen 2010. Det är stor skillnad på föreningen idag mot då. Så vad ska vi göra? För det första önskar jag att fler medlemmar ville engagera sig. Om så bara dra ihop en träff i staden där ni bor! Ta kontakt med nån som vill hålla ett föredrag kanske? Eller bara ha en musbytar- och snacka-skit träff! Om ni vill ha utställningar så behövs det folk som hjälper till. Allt från att ställa iordning bord och dylikt innan, sitta sekreterare och vara handler under dagen och plocka undan efter. Leta efter billiga bra lokaler där vi kan hålla utställning, det är inte lätt idag kan jag säga. Det är också därför vi hållt utställningar på ungefär samma platser. När vi står på mässor, dyk gärna upp och stå en stund i vår monter. Ni måste inte kunna varenda sjukdom och alla färger möss kan ha. Bara prata gott om mössen som sällskapsdjur! Om vi vill att föreningen ska finnas kvar, så måste medlemmarna bli mer aktiva. Utan medlemmar finns ingen förening!

Annons:
monsi
1/12/20, 7:01 PM
#1

Fundering. Sydsveriges smådjurs vänner finns nere i skåne och småland. Ett samarbete med dem kanske🤔. SRS svenska råttsällskapet har mer bredd över landet så kanske samarbete där. Tänkte då på utställning 🤔. Sen vill folk mycket men få ställer tyvärr upp när det väl kommer till kritan något som tyvärr alla föreningar verkar kämpa med idag.😢. Känns lite som folk inte vill träffas umgås och prata om sina djur längre 😢.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Alwyn
1/12/20, 7:21 PM
#2

Jag hade ingen aning om att det va så här det låg till. Synd att ni inte anropar om hjälp tidigare, i ett forum där alla medlemmar nås. Antingen i facebookgruppen eller via mejl. Det finns säkert många som skulle velat hjälpa till, så hade vi kunnat prata om vad som behöver göras för att rädda föreningen och minska bördan på er tre. När jag va mer aktiv i föreningen, höll träff och gick på utställningar för några år sedan, diskuterade vi tex möjligheten att delta vid mötena via Skype. Som det låter här nu, känns det ju nästan för sent!? Har ni talat om att lägga ner? Vad händer med registreringssystemet och all info där, då?

Littlem
1/12/20, 7:35 PM
#3

#1 Jo jag vet att de finns. Vi har ju samarbetat med marsvin- och hamsterföreningen med att dela lokaler. Men kommer det bara 4-5 utställare med en 30 möss totalt så går det inte runt. Vi har samma trend i reptilföreningen jag är med i. Vi tapparmedlemnar, folk sitter hekdre hemma vid datorn än ses och gör saker ihop. #2 Vi har bett om hjälp till mässor och utställningar men med dåligt gensvar. Som monsi säger, folk säger att de vill hjälpa till men sen finns ingen när det väl gäller. Vi har jagat styrelsemedlemmar men ingen vill vara med. Vi har bytt sekreterare nästan varje år. Tyvärr har det funkat dåligt och vår revisor är inte nöjd. Hon har länge sagt till mig att hon tycker vi borde lägga ner. Det är inget som pratats om officiellt men jag är trött nu på att kämpa för en förening där ingen verkar vilja hjälpa till. Regsystemet kommer inte försvinna.

Alwyn
1/12/20, 8:28 PM
#4

Jag förstår att det känns tråkigt om ni kämpat länge. Jättetråkigt om föreningen lägger ner. Men känns det inte värt det längre så är det klart jag förstår beslutet. Jag tror man behöver ha folk från olika delar av landet, som anordnar evenemang om man vill få det att funka. Samt vara öppen för nya metoder som Skypemöten och sådant.

Littlem
1/12/20, 8:49 PM
#5

Jo det är ju det att vi saknat engagerade medlemmar i norr och söder. Just nu håller vi de fkesta styrelsemöten via telefonkonferans eftersom vi bor utspritt. Det skulle ju gå att kika på om det går att hålla medlemsmöte via Skype tex som du säger.

Alwyn
1/12/20, 9:38 PM
#6

Ja, om ni fortsätter vill jag gärna engagera mig mer förutsatt att jag inte behöver åka så långt. Jag har knapp ekonomi samt en del personliga skäl till att långa resor blir svårt. Kan dock anordna och samordna saker här nere istället, samt va med på Skypemöten :)

Annons:
Littlem
1/12/20, 9:55 PM
#7

#6 Det är bra. Jag går sjukskriven och har begränsat med ork och kass ekonomi så därför känns det lite extra tråkigt när jag lagt tid ork och pengar jag egentligen inte har för att försöka driva en förening där intresset är så lågt. Det är därför jag skrev inlägget nu för att jag inser att jag inte kan fortsätta såhär längre. De andra i styrelsen har det tufft med så.

ariama
1/13/20, 7:43 AM
#8

Snart är det årsmöte. Början av mars tror jag.  Då avgörs en hel del, antar jag, så de som vill ha föreningen kvar, och kan och vill bidra på något vis kanske kan försöka engagera sig?

Själv har jag inte orken eller energin att bidra tyvärr.
Det är inte heller första gången föreningen är nedläggningshotad.

Det är ju inte realistiskt att allt ska ligga på ett fåtal eldsjälars axlar, det bränner i slutänden bara ut personerna.

Vad händer egentligen vid en nedläggning? Kan föreningen ligga vilande? (tills någon ny eldsjäl dyker upp) Hur kan registreringen fortsätta? Som vanligt bara? Kostnad?

Blir det några utställningar? Hur då?
Medlemstidningen läggs ju ned förstår jag, särskilt som inga medlemmar skriver något längre. Lisa har en lång tid gjort ett fantastiskt jobb med den!!
Själv tycker jag att jag har skrivit allt jag vet redan, som Artiklar här, eller på min hemsida om möss. Allt finns ju redan på nätet liksom. Det är ju inte längre som före internets tid.

monsi
1/13/20, 9:15 AM
#9

Tråkigt nog verkar folk inte bry sig. Finns en fråga i två musgrpper på FB Knappt några svar. Efter all otur med mina egna möss så ser jag gärna att svemus finns kvar så om man någon gång i framtiden kan hitta uppfödare om man köper mus igen.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Denna kommentar har tagits bort.
monsi
1/13/20, 9:15 AM
#11
Littlem
1/13/20, 11:42 AM
#12

#8 Ja jag väntar svar på lokal, det blir isåfall i Motala 7 mars. Så fort det är spikat kommer inbjudan ut. Även om man inte kan komma fysiskt på mötet får man gärna skicka förslag till styrelsen att ta upp. Jag vet inye riktigt hur det funkar om den bara kan ligga vilande. Jag kan tänka mig hålla igång regsystemet ändå . Utställningar blir ju ev klurigare. Det är ju mycket där vi saknat folk som kan hjälpa till. Nej visst känns medlemstidning som döende koncept när allt finns på nätet och folk delar bilder och kunskap där. Det är ju en fråga som behöver tas upp med, om vi behöver en medlemstidning? #9 Nej jag hade hoppats på lite mer gensvar. Men det vis är väl ungefär var intressenivån ligger :/

Grodan
1/15/20, 11:21 AM
#13

Inget ovanligt ämne, om än mycket tråkigt. Naturligtvis ska SVEMUS inte läggas ner, det går inte. Hur löser andra föreningar dessa problem? Kan man ta lärdom/hjälp  av dessa? 

Jag har endast jobbat som registrator de senaste åren och fortsätter gärna med det. Att åka flera mil och vara en hel dag i SVEMUS evenemang känns inte aktuellt i dagsläget.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Littlem
1/15/20, 4:13 PM
#14

Vi står utan ordförande och sekreterare då dessa vill sluta. Det går inte driva föreningen på 2 i styrelsen. Många vill att föreningen ska finnas men knappt ingen har möjlighet att hjälpa till. Vet inte hur det ska lösas.

ajanki
1/15/20, 5:24 PM
#15

Jag kommer till årsmötet och hjälper gärna till där jag behövs! Jag vill absolut inte att Svemus läggs ner.

Alwyn
1/18/20, 9:58 AM
#16

Jag håller med Grodan. Jag kan tänka mig att ta över rollen som ordförande, vi får snacka vidare om det här så jag kontaktar er 😊

monsi
1/19/20, 7:10 PM
#17

Finns några inlägg på tammöss och möss på fb Såg några svarat där att de vill hjälpa till 🤔

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Grodan
1/22/20, 1:11 PM
#18

Härligt. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
1/22/20, 7:05 PM
#19

#17 Vad som skrivs i gruppen möss ser jag tyvärr7nte då hela svemus styrelse blev utkastade därifrån. Men det verkar som vi blir några på mötet iaf!

Siastassar
1/22/20, 10:01 PM
#20

VA??? Varför blev ni utkastade? Trodde man bara kunde bli det OM man bröt mot reglerna?! Konstigt & trist!!!

Annons:
Littlem
1/22/20, 10:59 PM
#21

Det var tyvärr oenigheter mellan några medlemmar och styrelsen.

Siastassar
1/22/20, 11:15 PM
#22

Okej. Jätte tråkigt!

zombivarg75
2/14/20, 11:20 AM
#23

Vem i styrelsen mailar jag frågor till? 

Vill gärna veta om ett samarbete med tex SSV vid utställningar skulle gå att införa? Så att vi får räkna resultatet från deras utställningar.

Littlem
2/14/20, 12:22 PM
#24

#23 du kan maila till mig maya(at)reptilelair.se Kan ju säga att jag inte tror det går igenom. Jag vet inte vad de dömer efter för standard t.ex. Jag vet förr att de gett möss 99-100poäng (vilket nästan aldrig händer i svemus) som man ser är långt från "perfekta" vår standard. Det kan ju vara annat nu. Lät kanske hårt lurigt. Men det är nästan aldrig nån mus har 100% på allt päls, färg, strl osv. Det är ju vad man strävar mot som uppfödare, men eftersom man har många parametrar att ta hänsyn till så är det svårt att få allt topp. Men självklart kan man lyfta frågan!

zombivarg75
2/14/20, 12:31 PM
#25

Nej, så enkelt ska det verkligen inte vara. Jag skriver till dig med lite mer ideer osv, så får vi se.

monsi
2/14/20, 12:55 PM
#26

#24 De går efter engelska standard. Sen kan ju alltid samarbete innebära att en SVEMUS utbildad dommare dömmer. SSV utställning går mer ut på att alla ska ha kul och trivas så de är generösa med poängen. Men ex mina barn tycker det var jättekul och det är de som är framtiden.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2/14/20, 1:00 PM
#27

När jag var aktiv uppfödare av råttor ställde jag både på SRS och SSV och råttorna fick ungefär samma utlåtanden av domarna och samma poäng. Just nu ska ex SRS och SSV ha gemensam utställning 14 mars. SRS dömmer råttor och SSV dömmer andra djur.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
ariama
2/14/20, 3:14 PM
#28

Jag känner också till de höga utställningspoängen på möss hos SSV, och det kändes verkligen inte seriöst. Kul, javisst, men "vettigt" nej.  Och jag skulle inte vilja ställa ut om jag inte får en vettig bedömning, det är inte kul i mina ögon. Jag är ju uppfödare och önskar vägledning för att förbättra aveln, inte barn som vill gå på party. 😉Men det är ju bara min åsikt, majoriteten bestämmer ju. 🙂

Det är min personliga åsikt, att man inte ska kunna få 100 poäng (eller att det är alldeles otroligt, förskräckligt och oerhört svårt!) . I så fall är poänglistan felkonstruerad. "Den perfekta musen" finns inte, får man däremot höga poäng så kan man vara riktigt stolt!

50 poäng är godkänt! Över 85 poäng får man pk (premier kvalitet), över 90 får man certifikat kvalitet!  99 - 100 poäng är bara galet i det här sammanhanget.

Om en mus får 100 poäng, vad ska man då ge en som är bättre???

IsabellsHamsterhem
2/14/20, 3:36 PM
#29

Har aldrig suttit i styrelsen på en förening eller varit speciellt aktiv, men hjälper gärna till och kan "hoppa" in om det behövs och om jag har kunskapen som behövs för det :)

Bor i Skåne och har svårt att resa långt p.g av ekonomi, djur och psykisk ohälsa. Men att samåka eller liknande kan kanske fixas om man är flera stycken? Verkar tyvärr inte som det är någon som kör förbi i närheten av mig :/

Jag kan hjälpa till att försöka hitta lokaler och försöka engagera folk men då jag själv inte har möss i nuläget så blir det lite svårt för mig att ställa ut.

Jag "råkar" dock veta att vissa kommuner kan ha en "konst" budget där man kanske kan försöka ansöka om bidrag för att kunna ha typ en dag med information kring möss, eller gnagardjur i allmänt? Eller något sådant som man på något sätt kan lyckas få det att gå under "konst" men samtidigt kanske få mer uppmärksamhet och därav dra fler folk till föreningen? Vet inte exakta regler osv men det går ju att hitta!

Kan även vara med på olika monters osv om det behövs men är ju lite svårt när det oftast är långt från :/ 

Ni har inga planer på att t.ex boka bord på malmös tropikmässa eller liknande ställen och stå på? Kanske inte är "rätt" inriktning men där är säkert någon vars barn blir intresserad och därav blir medlemmar osv?

Och kanske ha några dagar under sommaren där de som vill står på t.ex torget eller liknande och delar ut infoblad och visar upp djuren? Så man försöker varva lite nya medlemmar och få ut info.

Det behöver ju inte kosta så mycket? Någon kanske kan fixa lite hembakat och dela ut?

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

monsi
2/14/20, 4:25 PM
#30

#29 kloka tankar 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

zombivarg75
2/14/20, 6:07 PM
#31

Jag kan bara hålla med dig ariama. Vist är det roligt att vinna men som uppfödare är jag mer intresserad av ärlighet mot mina möss än höga poäng. Ska mina möss få höga poäng ska dom få det för att dom är riktigt fina och verkligen förtjänar poängen. Jag som uppfödare vill ju veta vad som är dåligt, mindre bra, utmärkt eller fantastiskt. Jag vill ju veta vad jag behöver jobba mer på osv. Jag har aldrig ställt ut möss tidigare, bara hundar och råttor, så jag hoppas få så ärligt bedömda möss som möjligt. 

Sen har jag ingen bra ekonomi utan jag kämpar varje månad + att jag även har problem att vistas bland mycket folk. Redan nu håller jag på att bearbeta mig själv för att kunna åka upp till Motala, ja det är jobbigt men jag vill verkligen bli registrerad uppfödare så jag måste försöka bita ihop och härda ut.

ariama
2/14/20, 6:26 PM
#32

#31. Svemus-folk är mycket snälla. 😃Kanske kan en och annan mus bita försiktigt, men deras ägare har inte sådana ovanor. 😉
Bland våra medlemmar har vi, eller har haft (vet faktiskt inte vilket längre), ett flertal som tyckt det varit jobbigt bland människor, men som klarat oss musfolk.

Jag säger "oss" fast jag inte kommer att vara med, och är en ganska sällsynt gäst på utställningar numera. Mest beroende på avståndet, det blir för jobbigt för mig.

monsi
2/14/20, 6:38 PM
#33

Ariama ska se om jag hittar min möss bedömning från förra sommaren igen. Har tyvärr inte haft möss att ställa igen efter den. De ger inte jätte höga poäng. Och som skrivet råttorna klarade sig bra i båda förenigarna 🙂. När jag ställde möss förra sommaren igen så var det bara mina möss med men vet att några till ställer nu.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Grodan
2/14/20, 7:18 PM
#34

100 poäng är den perfekta musen. Mallen, det vi strävar efter. Därför kan vi inte ge någon mus 100 poäng.

#32 Musfolk har överlag varit snälla under de år jag pysslat med möss, men de senaste åren har detta ändrats och jag har sett mobbing. Själv utfryst och mobbad, och har flera vänner som känner sig mobbade, så tyvärr musfolk är precis som alla andra homosapiens.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Littlem
2/14/20, 10:18 PM
#35

#29 Reptilmässor är svårt då tyvärr många mest ser möss som foderdjur. Sen är det få reptilmässor där pälsdjur är tillåtna. Nu har jag inte varit på Malmö mässan på många år så det kan ju ändrats. Albas expo i Norrköping tillåter nu pälsdjur i nya lokalerna och Svemus stod där förra året och kommer delta år igen, troligt kommer vi även ha utställning.

monsi
2/15/20, 5:57 AM
#36

#35 malmö tillåter pälsdjur. Många föreningar som visar sig där. Om du inte visar frysta möss så är det inte så många som ser dem som foder. Finns en bra plats precis vid ingången som skulle vara perfekt att visa möss på. 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

IsabellsHamsterhem
2/15/20, 5:20 PM
#37

#35
Ja, risken är ju att det ses som "foderdjur", men står man där och informerar och försöker få folk engagerade så kanske man lyckas få några stycken iallafall. De två gånger jag varit där så har där varit en hel del barn som gått med hamstrar osv hem, så det finns nog utrymme för även sällskapsdjur där. Vi behöver ju inte stå och sälja djur, utan bara informera och synas lite! :D

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Littlem
2/15/20, 7:22 PM
#38

#36 Kul att det är så! Jag är ju med i en reptilförening med och vet tyvärr hur synen är på "foderdjur". Visst kan man alltid informera men står man och blir hånad en hel dag så kan det bli lite tungt. Man får jättegärna informera om Svemus och möss på mässor och dylikt! Jag kan skicka foldrar att dela ut. Mest är det att visa hur trevliga möss är och prata gott om dem som husdjur :)

IsabellsHamsterhem
2/16/20, 11:07 AM
#39

#38
Ja absolut kan det bli väldigt jobbigt! Då är det bra om man är 2-3 stycken så om det blir för jobbigt så kan man gå undan lite eller gå ut och ta lite luft! Men även så man kan stötta varandra och hjälpa till vid ev. otrevliga diskussioner.
Tror dock att de flesta som är väldigt insnöade på fodermöss kommer att ignorera en totalt på mässorna, men man vet ju aldrig!
Men de två gånger jag varit på Malmö mässan så har det varit väldigt trevliga personer och även om de flesta köper som fodermöss så verkar de vara genuint intresserade. Då kanske man kan försöka ändra deras syn på djuren och förbättra deras kunskap och djurhållning! :D
Kanske informera om lagarna kring labburar osv, då de flesta är olagliga. Vissa kommer inte bry sig eller anse att man överdriver, men om det så bara är 1 person som ändrar sin djurhållning så djuren får det bättre så är det värt jobbet! :D

Ja, håller med :D Många har inte ens tänkt tanken på att möss finns som sällskapsdjur och köper istället något annat smådjur som egentligen inte är lika passande.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

monsi
2/16/20, 12:35 PM
#40

Jag kan ställa upp och visa möss på mässan om ni vill. Dock inte med i Svemus men informerar gärna om föreningen. Har en mus att visa men tror jag kan få tag i flera om det behövs. Som någon skrev innan många som är lite folk skygga har möss men vill ex inte vara i stora folksamlingar. Har inga problem på den punkten. Visade för ut råttor på olika mässor i skåne 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2/16/20, 2:38 PM
#41

#33. Det låter bra Monsi. Jag vet bara en gång, och det var många år sedan. Det kan ha varit en engångshändelse. Vad bra att det inte är så det är.  😃

Annons:
monsi
2/16/20, 3:34 PM
#42

Försöker ta reda på om det kostar mm att stå och visa förening på malmö tropikmässan. Nästa mässa är10/04 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2/16/20, 4:38 PM
#43

Fixat tele nr till boknigs ansvarig på mässan.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2/17/20, 9:08 AM
#44

Har fixat bord till mässan i malmö. Om någon ev har ex agillity hinder eller något annat ni kan tro lockar folk eller väcker intresse så skicka ett meddelande.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2/17/20, 9:43 AM
#45

👍

IsabellsHamsterhem
2/17/20, 9:07 PM
#46

#44
Oj det gick fort! Har Svemus godkänt det osv eller tänker du att man står där utanför föreningen? :D
Jag hjälper gärna till om jag kan, får kolla upp det!
Ska försöka se vad man kan hitta på som kan locka intresserade!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Littlem
2/18/20, 1:04 AM
#47

#46 Det är helt ok att visa att föreningen finns och informera om möss som sällskapsdjur :)

Grodan
2/21/20, 1:05 PM
#48

Heja monsi!❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
monsi
2/21/20, 6:38 PM
#49

# Grodan ❤

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Mintyfrills
2/23/20, 11:16 PM
#50

Blev musägare själv för ett par månader sedan! Kan säga från min sida varför jag inte blivit medlem på svemus än så länge. 

Jag letade efter musgrupper på fb och såg eran svemus grupp, man kan ju bara gå med om man är medlem redan och det finns inget sätt att se om det är en aktiv grupp överhuvudtaget? Har läst endel på eran hemsida för att få info om möss, finns länk till eran facebook sida där men om man kollar på sidan är senaste posten från september 2019. Vad säger till mig som potentiell ny medlem att det finns poster i gruppen något senare än september 2019? Det känns lite konstigt att skicka över 100kr bara sådär utan att man haft direkt kontakt med någon alls om ni förstår vad jag menar? vem vet, infon on att bli medlem kanske är gammal och ingen alls är aktiv nånstans? 

Sen så från vad du säger så verkar det ju inte som att det är så, men ville bara försöka hjälpa med att säga hur perspektivet från utsidan kan vara. Jag skulle kunna vara intresserad att gå med fortfarande, men troligen inte utan att ha pratat med någon. Skulle kunna hjälpa med råd om hur ni kan låta medlemar vara delaktiga över nätet om det är av intresse.

Littlem
2/24/20, 1:04 AM
#51

Jag vet att hemsidan inte är uppdaterad överallt. Det skulle behövas nån engagerad som ville ta tag idet. Vi har valt att ha en egen grupp för medlemmar där vi kan lägga ut medlemstidning bl.a. Gruppen är aktiv, sista inlägget gjordes i fredags. Det delas saker frpn föreningen i andra grupper på fb och jag försöker komma ihåg att lägga in dem här.

monsi
2/24/20, 5:22 AM
#52

Tips är två fb grupper en för medlemmar och en för utomstående där alla evenmang står🤔.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

zombivarg75
2/24/20, 11:17 AM
#53

Om man är osäker och vill veta något om en förening så mailar man dom, väl? I alla all gör jag det eller skriver på Svemus gilla sida för Svemus har två fb sidor.  Dock så är gilla sidan inte lika aktiv som den för medlemmarna och det är gilla sidan du kommer till via länken på Svemus hemsida. Det är också svårt att hålla igång allt på tre personer. Vist är det bra med förslag och ideer, men det som verkligen behövs i föreningen är ju folk som vill hjälpa till, mer fysiskt. Det är i alla fall så jag ser det.

Littlem
2/24/20, 4:51 PM
#54

Som Zombivarg säger har svemus en sida, där läggs evenemang upp. Sen finns det en grupp för medlemmar. Många av medlemnarna är med i gruppen Tammöss med dit även evangemang delas.

IsabellsHamsterhem
2/24/20, 5:29 PM
#55

Jag kan gärna hjälpa till att uppdatera hemsida och fb sida om det behövs! :D
Så länge jag vet ungefär vad som ska uppdateras o har kalender eller något sånt :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Annons:
Mintyfrills
2/24/20, 10:05 PM
#56

Jag säger ju ni att jag är möjligen intresserad av att gå med och kanske till och med hjälpa till men det är inte någon av er som uppmuntrar mig till att gå med direkt? Var liknande när jag kommenterade på en post i tammöss. 

Man skulle kunna säga 'ja vad kul att du är intresserad! vi vill ju så gärna ha fler engagerade medlemar så du borde absolut gå med!'

Men har inte sett någon nånstans uppmuntra till att fler ska gå med i föreningen. Har själv varit med och drivit andra föreningar och vill man ha aktiva och engagerade medlemar är det jätteviktigt att man välkommnar in nya medlemmar istället för att bara försöka få medlemmar man redan har att göra mer. 

Tänker bara att om jag känner sådär så är jag nog inte ensam om det. Det är ju lite roligare om någon verkar tycka det är kul/bra att man går med i föreningen. :)
Försöker bara hjälpa!

Littlem
2/24/20, 10:49 PM
#57

Vi uppskattar självklart nya medlemmar! Jag själv iaf är dock väldigt trött av att ha slitit för att få föreningen att finnas kvar men får mest höra 'tänk om ni gjorde såhär istället'. Det är bra med nya idéer och synsätt självklart. Men vi är ju oxå "bara" medlemmar. Och det är tyvärr få som hjälper till. Av de ca 60 medlemmarna vi haft har väl runt 10 hjälpt till på olika sätt. Så jag kan säkert låta hård ibland, men det är för jag är rätt trött att sluta för en förening där så få är engagerade och så många bara vill att saker händer men vill inte hjälpa till.

Mintyfrills
2/25/20, 2:44 AM
#58

Jag förstår att det kan vara frustrerande. Det kan vara svårt för medlemmar som vill hjälpa att veta vad exakt dom ska göra och hjälpa med. Så om jag har förstått rätt så vill du att medlemmar ska:

-gå på årsmötet

-skriva Artiklar till medlemstidningen husmusen

-göra en träff i staden där dom bor

-stå vid eran monter på mässor

-hjälpa hitta lokaler och ordna för utställningar

stämmer det?

Littlem
2/25/20, 2:49 AM
#59

Komma på årsmötet önskar jag typ alla kunde göra ja (även om jag vet det är svårt ekonomiskt och långt för mänga). Årsmötet är det viktigaste mötet. Om man vill ha utställningar och träffar så är det ju bra om man kan hjälpa till. Och medlemstidningen ska ju vara av medlemmarna för medlemmarna. Nu har den varit gjord av styrelsen för medlemmarna. Samma som utställningar och göra "reklam" för musen som sällskapsdjur och föreningen. Det är främst styrelsen som gjort allt. Så ja, jag önskar att alla kunde hjälpa till mer. Inte att en medlem ska göra alla saker på listan.

Mintyfrills
2/25/20, 3:16 AM
#60

Jo jag förstår att du inte menar att en ska göra allt, men det är exempel varav något av det kan medlemmarna göra.

Skulle det vara av intresse att göra det möjligt för medlemmar att delta i årsmötet på distans? Det skulle ju lösa det med att det är svårt/dyrt att ta sig dit. Om ni hade ett lätt sätt att göra det skulle ni vilja det?

monsi
2/25/20, 6:47 AM
#61

Jag försöker hjälpa till även om kag inte är medlem. Tycker det är viktig att föreningen är kvar för framtiden. Trenden visar tyvärr i alla föreningar att folk hellre sitter hemna än trädfas och det är en tråkig trend.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2/25/20, 10:00 AM
#62

#56. Jag förstår vad du menar. Det är faktiskt lite bristvara i SVEMUS och något vi alla bör tänka på, det tycker jag också: Att VISA vår uppskattning.
Att ge positiv respons, till nedlagt arbete, och till vilja till medhjälp, och till visat intresse. Även att dela andras glädje kan vara en stor sak.

Kanske gör vi det emellanåt, men vi skulle kunna vara mycket bättre på det!!!

Det är något att ta fasta på och att tänka på. Det handlar ju bara om några uppskattande ord, så enkelt egentligen. 😃 ❤️

Annons:
ariama
2/25/20, 10:05 AM
#63

Och Littlem! Du är och har varit en klippa i SVEMUS! Jag vet själv hur tungrott det kan vara, jag var själv med i styrelsen en gång i tiden. Det gav mig ett bakslag så jag försvann några år.
Nu har jag hämtat mig 😉men styrelsejobb har jag ingen ork över för. Jag har med nöd och näppe ork att pussla ihop mitt vardagsliv.

zombivarg75
2/25/20, 11:33 AM
#64

#60 Om jag kan delta på årsmötena på distans skulle det vara perfekt. Tror, hoppas, att fler skulle delta om den möjligheten gavs. Jag ska försöka hinna upp så jag kan va med i slutet på mötet nu i mars, men jag har lite mer än 4 timmars körning upp. 

Håller med dig och ariama, det krävs inte så mycket att skriva något trevligt och välkomnande. Jag ska verkligen försöka bli bättre på det, har lite problem med den biten. Jag är en relativt ny medlem och försöker själv komma på saker jag kan hjälpa till med, men ibland står hjärnan still och man kommer varken fram eller tillbaka. 

#59 När ska material till medlems tidningen senast vara inne? När kommer nästa tidning ut?   Jag är inte super bra med människor, men finns det något i föreningen/  styrelsen som behövs göras utan att man syns/ hörs så mycket?

Littlem
2/25/20, 11:46 AM
#65

#60 vi har fått förfrågan om att fixa så det går att delta på distans. Jag vet inte hur man gör så kan nån lösa så det funkar så går det självklart kolla upp möjligheter inför framtiden. #61 ja tyvärr är föreningar utdöende. Jag är med i fler och det är samma där. #63 ja du vet ju att det lätt blir så att det är ett fåtal som drar hela lasset. Jag går sjukskriven bl.a för jag är utbränd + div diagnoser som ger konstant värk och trötthet. Jag kan hålla på i 2 veckor innan en utställning med förberedelser, packa in priser, bord och dyl och åka en helg till sthlm för utställning och kommer sen hem helt utmattad och med värk så jag gråter. Men jag gör det för föreningens skull för att nått ska hända. När det då bara dyker upp 5-6 medlemmar och sen man mest hör "varför gjordes det si eller så" är det jäkligt tråkigt och man tappar lusten. #64 du kommer när du kommer! Det känns ibland som många tycker det endast hänger på styrelsen att ragga/ välkomna medlemmar. Det är lite det jag vill säga att jag önskar alla medlemnar bjöd till mer och gjorde föreningen mer familjär och ge "vi-känsla". Lisa som är redaktör brukar skriva ut i bl.a Svemus gruppen när ett nytt nr är på g och när material måste vara inne. Men det är ju bara att man skriver om man känner för det och skickar in. Är deadline för ett nr förbi är det ju bara att det kommer med i nästa. Det blir ett nr efter årsmötet och utställningen för att få med vad som sas där och resultat.

ariama
2/25/20, 1:39 PM
#66

❤️

Mintyfrills
2/25/20, 5:30 PM
#67

Jag har några ideer på hur man kan låta medlemmar delta på distans och skulle kunna hjälpa med det!

Vill gärna hjälpa till att sprida kunskap om möss och vad roliga husdjur dom är så tänker att jag går med i föreningen iaf. ^^

zombivarg75
2/25/20, 8:30 PM
#68

#67 om du bor nere i Skåne eller har vägarna förbi Malmö den 10/4 så är du välkommen till terrarie mässan. Jag och monsi ska stå där och visa möss, ge ut lite foldrar på foder osv. Även djurlyckan kommer att vara där. Så alltid roligt om fler kan komma.

zombivarg75
2/28/20, 1:05 PM
#69

Känns inte okej, känns bara tråkigt och trist. Börjar i fråga sätta varför jag vill/ ska var medlem/ registrerad uppfödare i Svemus. Svemus är inte till för oss "vanliga" människor, Svemus är till för registrerade uppfödare ingen annan. Det är kanske inte så konstigt att Svemus går så dåligt. Just nu är det så här jag känner och ser på Svemus.

Annons:
Grodan
2/28/20, 1:26 PM
#70

SVEMUS har funnits i många år och har en mängd regler gällande uppfödning, registrerade uppfödare och registrering av möss. Ändringar av detta bör skrivas motion om till årsmötet. 

Nu är SVEMUS döende, det är akut… Ska man upphäva allt, bryta mot regler, stadgar osv för att få klubben att leva? Jag vet inte. Jag är gammal mossig medlem, som startade registrering av uppfödare 1991, så jag kan inte riktigt sätta mig in i hur man ska göra idag. Jag är omodern. Men jag kan också beundra våra senaste medlemmar som utan att skapa drama accepterat SVEMUS regler, varit medlemmar i 1 år, ställt ut sina möss och gjort uppfödarprov och sedan blivit uppfödare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2/28/20, 1:39 PM
#71

#69 det är lite så jag känner med. Man betalar mer eller mindre för ett regsystem som inte riktigt har de egenskaper jag tycker behövs. Regsystemet, att bli registrerad uppfödare och kunna ställa ut för att få en opartisk bedömning på djuren jag fött upp var det jag ville komma åt när jag var medlem. Men regsystemet var rätt kasst jämfört med kintraks och få aktiva medlemmar med få utställningar väldigt långt bort. Utställningarna jag gick på var däremot jättetrevliga och det var fantastiskt kul att få vara med i en gemenskap med musfolk. Jag har erbjudit att hitta billiga lokaler och hjälpa till med en utställning i Göteborg i en stor och rymlig djuraffär, men fick inget napp av svemus.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2/28/20, 1:50 PM
#72

 Trist att ni tycker så. Men valet är fritt. 100 spänn är inte mycket att gnälla över. 

Jag hoppas att en glad programmerare en dag orkar fixa om SVEMUS regsystem, alt att Terato får igång Musolog snart. Givetvis gratis. För oss musälskare. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/28/20, 1:54 PM
#73

Låt oss säga att SVEMUS försvinner, och så startar vi en ny musförening.
Jag menar det inte på riktigt, utan bara som ett tankeexperiment.

Vad skulle var och en då önska av denna förening?

Hur många medlemmar skulle det bli? Och hur många av dessa skulle vilja arbeta för den, alternativt endast vilja vara medlemmar och få fördelarna?

(Jag menar inget illa, jag är med i flera föreningar enbart som medlem där jag kan ta emot vissa erbjudanden, t.ex. exkursioner och möten!! )

Grodan
2/28/20, 2:02 PM
#74

#73 Jag tror att det är bättre att förändra det SVEMUS idag är dålig på. 

Alt att slå ihop SVEMUS med en annan förening som har liknande problem… (eller bara driva dem tillsammans, t e x samma styrelse…)

Men undrar också varför du vill starta en ny förening(vet att det är ett tankeexperiment). Vad är syftet? Att slippa vissa personer som man inte gillar  eller för att förenade stå i en nystart, eller… vad?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/28/20, 2:05 PM
#75

Jag vill ABSOLUT inte starta någon ny förening! Syftet med att säga det, är att ingen ska känna sig fastbunden i gamla spår, utan kunna starta från skratch, i sina önskemål. För svemus att kanske kunna ta fasta på, om det ens är möjligt.
Jag tror allt spricker på att vi är för få musälskare, och att vi är för mycket utspridda i landet.

zombivarg75
2/28/20, 2:21 PM
#76

Men "varför" behöver jag vara "registrerad" uppfödare? 

Är jag sämre som människa och uppfödare "enbart" för att jag inte vill registrera min uppfödning och ha SE- framför mitt prefix?

Har jag sämre möss, för att jag inte registrerar min uppfödning?

Jag har aldrig någonsin skrivit/ sagt att Svemus ska bryta mot regler, stadgar osv. Det får stå för dig. Jag kan inte lämna in en motion om att "eventuellt" ändra en eller flera regler för de är försent, skulle vara inne senas 20 februari. Så du behöver inte vara orolig att några regler "eventuellt" kan bli ändrade.

Detta står som "syfte" med Svemus på deras hemsida;                                                                Syfte

§ 2 Föreningens syfte är -att främja intresset för musen hos allmänheten -att upplysa om riktig skötsel av tammusen -att främja samarbetet mellan uppfödare för att få fram en sund och livskraftig ras, med andra djurorganisationer i och utanför Sverige, samt mellan aktivitetskommittéer och lokalavdelningar                                             

Jag ser inte att dagens Svemus och alla deras regler osv "främjar" intresset för musen hos allmänheten. Jag kan inte se att Svemus "främjar" samarbetet med/ mellan andra uppfödare. Svemus ser enbart till SE- märkta uppfödare här i Sverige, inga andra. 

Och varför ska vi bara acceptera saker?  

Skulle vi alla följa/ följt detta skulle vi fortfarande leva kvar på stenåldern och aldrig någonsin ha förändrats. Vi kan väl ha dialog, Svemus ska ju vara demokratiskt, kanske är det dax för lite olika ändringar överallt för mössens skull? För det är väl ändå mössen vi först och främst, oavsätt om man är medlem eller inte, registrerad eller inte, värnar om. 

Helt ärligt, vad är Svemus "syfte" idag? 

Jag skulle säga att Svemus "syfte" idag är att främja sina egna SE- märkta uppfödare, inte lyssna på medlemmarna och inte vilja "prova" att förändra saker.

Annons:
monsi
2/28/20, 3:20 PM
#77

#76 vad har hänt? Du ville ju bli godkänd uppfödare 🤔. Det ska inte vara lätt att bli godkänd uppfödare men det får inte vara för svårt heller. Har inte kollat vad som gäller för uppfödare men efter att ha sett flera skriva om det och inte posetivt så 🤔. Har kommit med förslag på ett samarbete med andra föreningar här nere i skåne. Vet inte vilka som finns i norr i förenings väg 🤔.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ajanki
2/28/20, 3:52 PM
#78

Är man intresserad av ett slags djur och vill avla så är det självklart för mig att vara med i föreningen för det djuret eller rasen. Det första man gör är väl att kolla reglerna? Så man vet vad man har att rätta sig efter! Vadå att Svemus bara bryr sig om SE märkta uppfödare???? Är man medlem i Svemus så är det väl självklart att man vill bli SE. Jag hade ganska många kullar utan mitt prefix, gick alldeles utmärkt. Alla vill och vill allt möjligt…Men var med och hjälp till och ändra då! Årsmötet är om en dryg vecka , självklart är det försent att lämna in motion! Till 20 februari är ganska lång tid, brukar vara många fler veckor före årsmötet i andra föreningar. Jag är då stolt över att vara SE uppfödare, men tycker inte att jag blir bättre behandlad än vad jag blev innan jag hade prefixet.

zombivarg75
2/28/20, 4:12 PM
#79

Ser nu att flera hunnit skriva medans jag skrev mitt inlägg, så jag skriver ett till.

#72 vad är Terato och musolog?

#73 jag vill inte ha någon ny förening, jag vill att Svemus ska finnas kvar och att vi ska bli bättre.

zombivarg75
2/28/20, 4:52 PM
#80

#77 Det har inte med denna saken att göra. Det handlar om att jag "råkat" ifråga sätta vissa regler. 

Varför får inte jag som medlem ifråga sätta regler i Svemus? 

#78 Så inga regler eller någonting i Svemus får jag som medlem ifråga sätta och kanske vilja ändra på? Vad är det som är så fel med lite förändring?

Nej det är inte "självklart" att man/alla vill bli SE- märkt. Som en förening, där det klart och tydligt står i stadgar, "att man främjar samarbete mellan uppfödare", så tar jag självklart för givet att alla är välkomna, oavsätt om du är hobby uppfödare eller SE- märkt uppfödare. Så jag har läst reglerna, dock får jag ibland läsa om för jag kommer inte ihåg allt. Vist du är välkommen i föreningen men är du hobby uppfödare får du inte registrera med ditt prefix. Det är denna lilla regel jag "råkat" ifråga sätta och ville "eventuellt" ändra men det är försent till detta årsmötet. Även om det inte hade varit försent så hade det kanske inte gått igenom. Men att folk går i taket för att jag som medlem ifrågasätter föreningen och vill ändra på något det förstår jag verkligen inte. 

Vi försöker ju vara med och ändra, vi kommer med förslag, folk har erbjudit sig att hjälpa till i styrelsen, vi ska ha bord på mässan i Malmö för bla Svemus. är inte detta att hjälpa till? En del som erbjudits har ju inte direkt blivit mottaget med öppna armar heller då Svemus vägrar att änns tänka på förändra sig till det bättre. Det finns ju medlemmar och folk som varit medlemmar som försökt hjälpa till men bara fått kalla handen. Svemus måste också vara villig att möta upp oss medlemmar. Varför kan vi inte mötas på halva vägen?                                                                                               Varför kan vi inte "diskutera" olika saker som vi kan göra eller ändra på till nästa möte?                                                                                                                                                                        Varför är allt bara nej?

#78 Så du fick registrera ett prefix innan du blev godkänd SE- uppfödare? Självklart ska du vara stolt över att ha SE- framför ditt prefix, det ser jag som en självklarhet. Men "varför måste" man ha SE- framför sitt prefix?                                                                        Det är det jag vill veta.

zombivarg75
2/28/20, 5:22 PM
#81

Ska förtydliga mig.

Jag skulle vilja få till en ändring av en regel.

Är du registrerad uppfödare har du SE- framför ditt prefix.                                                      Som hobby uppfödare får du inte registrera dina egen uppfödda möss under ett prefix. Det spelar ingen roll att du lagt ner år, slit, pengar osv på att avla fram fina möss från bra linjer och uppfödare. 

Jag frågade "varför" och hela h******t braka loss. Svemus registrerade uppfödare har ju SE- märkningen, du ser ju klart och tydligt vilken uppfödare som är registrerad och vilken som inte är det. Så igen "varför" får inte en hobby uppfödare använda prefix, UTAN SE- märkning så klart?

Nu tog jag det mer kortfattat.

monsi
2/28/20, 5:47 PM
#82

Inte ovanligt att förenigar inte tillåter perfix innan man är regestrerade uppfödare. Vissa förenigar tillåter inte ens att någon som är reggad uppfödare i en annan förening har prefix med om de reggar i den. Förstår varför då vissa byter eller lägger ner innan de blir reggade uppfödare. Sen kan jag samtidigt tycka det är lite dumt att man inte får använda perfix då det oftast är lättare att följa eller hur jag ska skriva 🤔. Varit mycket diskussion i hamsterföreningarna angånde perfix och de slutade inte så bra alla gånger. Håller med om att perfix bör stå med även om man inte är reggad ännu.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

zombivarg75
2/28/20, 6:04 PM
#83

Men denna föreningen är ju, i stadgarn, till för allmänheten, samarbete mellan uppfödare och andra djurorganisationer i och utanför Sverige. 

Sen, vad är det för fel på en ändring i Svemus?

Vad och vem är rädd för denna ändring och varför?

Som sagt SE- märkningen finns ju kvar, du kan klart och tydligt se vilken som är registrerad uppfödare och vilka som inte är det.

Annons:
ajanki
2/28/20, 6:04 PM
#84

#81 Självklart får man föreslå förändringar! Är ju bara bra om det är förändringar som skulle göra Svemus bättre! Förstår bara inte varför detta med prefix blev så viktigt, har inte hört dig nämna det förut. Nej, självklart fick jag inte regga med prefix innan jag var registrerad uppfödare. Men jag blev inte sämre behandlad för att jag inte hade prefix. Det jag menar är att man måste väl acceptera de regler som finns utan att gå i taket för det och hota att gå ur klubben…. Var med i klubben och jobba för de frågor du tycker är viktiga ! Det är ju mycket roligare om vi är flera som hjälper till och formar klubben som vi vill! Självklart kommer alla aldrig tycka likadant, vi är ju olika människor med egna uppfattningar. Men vi måste ju börja nånstans och det kan vi ju inte göra om man går ur klubben för att man inte får som man vill.

Littlem
2/28/20, 6:13 PM
#85

#81 Vilka ställde till bråk angående den frågan? Jag anser själv att det inte skulle vara några problem att låta folk använda sina prefix. Nu har vi ju SE märkningen för att underlätta för de som nu kanske vill köpa av en registrerad uppfödare. Men det underlättar ju för alla att se varifrån en mus kommer, att den här ett uppfödarprefix alltså. Jag anser inte att de som inte är reggade är sämre. Tråkigt om det verkar som att det anses så. Som Anette säger så är ju bästa sättet att ändra saker att bli medlem och vara med och engagera sig. Vi är inte omöjliga i föreningen, föreningen är ju medlemmarna. Men är man inte medlem och inte med och diskuterar så är det svårt att få till ändringar.

zombivarg75
2/28/20, 6:37 PM
#86

# 84 Är inte allt viktigt när det kommer till medlemmar och allt som rör föreningen?  Det finns mycket jag aldrig hör dig nämna men vad spelar det för roll? Jag fick upp ögonen för detta nyligen, ur en annan synvinkel än jag sätt tidigare, och bestämde mig för att fråga "varför".  Tydligen är det ett och som vissa i Svemus inte gillar. För jag har fortfarande inte fått något ordentligt svar på min enkla fråga.

Vem har gått i taket och vem har hotat att gå ur föreningen? 

Varför måste jag acceptera sämre regler när jag har möjlighet att ändra dom till det bättre?  Eller i alla fall försöka.

Jag är med i föreningen och jag håller på att jobba för en del av det jag tycker borde ändras/ förbättras. Men som vanligt när någon kommer med något nytt blir jag i stort sätt idiot förklarad av vissa och tillsagd att vara tyst och inte yttra vad jag tycker. Det här är en demokratisk förening och alla, oavsätt om du är medlem eller inte får lov att säga vad man tycker och tänker. Självklart tycker vi alla inte lika dant, men jag tänker inte vara tyst för att vissa inte gillar det jag säger.

Du menar forma klubben som NI vill, för redan ignorerar du vad jag tycker och att jag vill ändra på något. 

Jag vill inte gå ur Svemus och jag tänker inte vara tyst om något i mina ögon är fel. Så nu vet alla det, klart och tydligt.  Jag är inte arg, ledsen, förvirrad eller upprörd. Jag skriver hur jag känner och tycker. Jag vet att det finns dom som inte gillar mina åsikter och jag tycker inte sämre om dom personerna. Alla får tycka och tänka som dom vill.  Så nu kan vi återgå till den hemska frågan.

ajanki
2/28/20, 6:41 PM
#87

Jag har inte idiotförklara dig. Jag tycker till och med som du i denna fråga. Nu slutar jag denna diskussion.

zombivarg75
2/28/20, 7:08 PM
#88

#87 det är lugnt, även vi vänner måste kunna argumentera ibland mot varandra ibland. Inte alltid lätt och jag gör mina fel, precis som andra. 

#85 jag hör från andra hur saker och ting upplevs, jag upplever visa saker negativt. Som att det inte är okej att ifråga sätta något som har varit i xx antal år, utan då ska det fortsätta vara så, sen spelar det ingen roll att det kanske finns ett bättre sätt. 

Men nu går vi vidare till andra frågor och saker.

IsabellsHamsterhem
2/28/20, 7:10 PM
#89

Nu har jag iof bara tagit två kullar och det gick rent åt helvete p.g av Rossel. Men jag tycker inte att jag blev dåligt behandlad eller så bara för att jag inte var reggad uppfödare eller ens hade som mål att så fort som möjligt bli reggad!
Jag har haft en hel del dåliga erfarenheter från föreningar i bl.a hamstervärlden och har inte alls märkt något sånt i Svemus! Tvärtom så har jag alltid blivit bemött bra!
Sen kanske vissa är mer raka i sina svar än andra och mindre emojis, men det betyder ju inte att de är sura/otrevliga! :)
Har haft många tankar och funderingar kring föreningen och kunnat diskutera det med vissa, både styrelsemedlemmar och reggade uppfödare utan "problem". Det har varit positiva diskussioner och tagit emot med öppna armar.
Sen kan inte alla förslag och tankar funka i praktiken, men jag har inte märkt något motstånd faktiskt! :)
Man får tänka på att de som sitter i föreningarna har oftast redan tänkt det man själv kommer på, fast några år tidigare. Eller så har mycket av det man kommer med som förslag redan testats och av olika anledningar kanske inte funkat, eller så är det inte möjligt att genomföra i nuläget.

Jag tycker det är väldigt mycket snack om styrelsen och vad dem gör osv, men man får inte glömma att det är medlemmarna som ÄR föreningen. Medlemmarna kan utan problem avsätta hela styrelsen och byta ut. Medlemmarna har makten.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Grodan
2/29/20, 9:52 PM
#90

#76 Hm… jag vet inte egentligen vad du menar när du skriver "Jag skulle säga att Svemus "syfte" idag är att främja sina egna SE- märkta uppfödare, inte lyssna på medlemmarna och inte vilja "prova" att förändra saker.  "

Jag är medlem i SVEMUS, men känner egentligen inte att jag faller under den stolen… jag är inte aktiv på riktigt längre. 

#79 Terato är en gammal medlem här, som varit aktiv i SVEMUS, här på sajten och gjort råttregistret Ratalog.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Littlem
2/29/20, 10:01 PM
#91

Det är tråkigt att höra att det tolkas av vissa som att bara reggade uppfödare " är värda något". Så är det verkligen inte. Dock önskar vi ju att man har plan med sin avel och har koll på det runtom, och att man kanske blir sittande med ett gäng osålda möss. Tyvärr ska många ta en kull för de tycker det verkar kul. Sen sitter de med 8 hanar som behöver egna burar och ev missat en hane som parat om mamma och systrar. Vill man inte bli registrerad så gör det ju inte mössen sämre. #90 Detta känns riktigt dåligt, jag undrar vad för mobbning du menar? Och att vi stöter bort folk?

zombivarg75
3/1/20, 9:15 AM
#92

Styrelsen i Svemus är så liten så jag har bara skrivit med en, vad jag vet, och det är Littem och hon är super trevlig aldrig varit några problem. 

Så får jag mot hugg/ oliktänkande/ kalla det vad ni vill så är det från medlemmar. Men det tycker jag också är bra då det blir en debatt av just det man frågar eller undrar över. Varför ska alla tycka samma sak? Varför är förändringar fel? Det jag vill är att få reda på vad folk, medlemmar och ikke medlemmar, är intresserade av, vill ha ut av Svemus, vad ska vi ändra på och vad ska vi ha kvar? Hur kan vi förbättra Svemus?

Jag vill veta om det låga antalet/ engagemanget i Svemus beror på något speciellt?

Svemus ÄR medlemmarna.

Grodan
3/2/20, 10:56 AM
#93

#92 SVEMUS har alltid varit en liten förening. Men just nu är det hela 70 medlemmar, så det är faktiskt inte en så liten förening i SVEMUS ögon mätt. (De som inte betalat medlemsavgiften för 2020 har inte strukits ur listan ännu.)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smådjurstokig
3/6/20, 9:51 PM
#94

Hej alla!

Detta är egentligen Elvy2015, men efter ännu en datorkrash med alla lösen o användarnamn o mejl sparade på datorn , så fick jag skapa ännu ett nytt konto. Nu har jag skrivit alla användarnamn, emailadresser och lösen på ett papper och lagt i ett gammalt penga skrin med nyckel och lås, så nu ska jag inte behöva byta konto en gång till hoppas jag.

Men till Svemus. Jag vill hemskt gärna bli medlem i Svemus. Räkna med mig som medlem den 20:e mars, då kommer jag betala in medlemsavgift. 

Men mitt problem är att kunna vara delaktig på utställning och träffar, då jag inte har varken körkort eller bil, och inte särskilt stor ekonomi (socialbidrag) så kan inte åka tåg längre sträckor, dock tänker jag att några ggr per år bör jag väl kunna få ihop till att komma iväg. Ännu bättre om man kan samåka med någon i bil och hjälpas åt med bensinkostnad. Men sen kommer mitt nästa problem. Jag bor i Blekinge och har cirka 50 mil till stockholm (där jag fattat att de flesta utställningar befinner sig), då måse jag hitta nånstans att sova, för jag orkar varken psykiskt eller fysiskt resa 100 mil på en dag plus ett x antal timmar på utställning också. Det är just dom 2 punkterna som sätter lie krokben för mig. 

Men jag vill så vääääääldigt gärna få komma iväg på utställning. Träffa likasinnade musälskare. Och skulle det lösa sig för mig med transport och boende, så hjälper jag mer än gärna till där det behövs, i den mån jag kan med kunskap så klart. Jag kan gärna hjälpa kolla upp billiga lokaler runt om i landet. Jag hjälper gärna till med förberedelser, och hjälpa till under utställning och efter.

Jag kan även tänka mig att hjälpa till med Artiklar till tidningen. Jag akn kolla upp med våra butiker (säljer inte djur) om jag skulle kunna få stå där någon dag och presentera möss och sprida ut att det finns en musförening. Jag kan självklart inte göra ALLT, men jag hjälper mer än gärna till.

Sen har jag faktiskt ett litet tips angående detta med uppfödarprefix. Jag är med i chinchillaföreningen Scaf, och där har vi faktiskt något som heter Scaf-ansluten uppfödare. Registrerade uppfödare i Scaf använder sig av prefixet *S*.  Tex *S* Frostmånes Amaryllis. Men som Scafansluten uppfödare får du inte använda dig av *S*, men allt annat som uppfödare får du tillgång till. Registrera dina djur, och kullar, får ut stamtavlor och får en plats i tidningen om med ditt uppfödarenamn, men då INTE med detta *S* För att bli scafansluten uppfödare har vi i stort sätt samma krav att uppfylla som en som vill bli registrerad uppfödare, men det är liiite enklare, inte mycket, men lite. Nu kommer jag ite ihåg alla krav, men du ska ha ställt ut ett visst antal djur på ett visst antal utställningar, ha god kunskap om djuret, kunna grunderom färger, teckningar och färgmutationer osv . Plus att du ska följa lagar för hållning av chinchilla, och följa föreningens stardard och regler för avel. Och du kan välja om du vill fortsätta att bara vara ansluten uppfödare, eller registrerad uppfödare. Enda skillnaden är just då detta *S*, och att ingen annan kan ta ditt uppfödareprefix ifrån dig om du är registrerad. Detta hade kanske även fungerat för Svemus?

Jag vill faktiskt se fler uppfödare av detta fantastiska djur, för nu börjar det bli svårt tycker jag att hitta bra djur och uppfödare inom 50 mils radie. 

Sen vill jag också säga att jag är medlem även i SSV, och nej INGET djur kommer NÅGONSIN upp i 100 poäng, det är liksom omöjligt. Högsta jag har sett har varit 90, men då var det riktigt högt också, men riktigt snyggt och trevligt marsvin. Men det är väldigt sällsynt att det blir så höga poäng, för det finns som ni säger inga perfekta djur. 

Kram till er alla <3

Littlem
3/6/20, 11:23 PM
#95

#94 Kul att du vill bli medlem och hjälpa till! Förhoppningsvis kanske det går få till en träff/utställning mer söderut nu när det dyker upp medlemmar som vill. Vi har ju så att de reggade uppfödarna har SE- framför sitt prefix.

Upp till toppen
Annons: