Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 415 ggr
Littlem
2020-01-21 18:03

Svensktypad - engelsktypad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom det pratats om typer så gjorde jag en jämförelsebild nu när jag fick hem några svensktypade muslingar. Mössen på bilderna är ca 2 månader. Övre (svensk) har som synes små öron, kompakt kropp och kort svans. Undre (engelsk) stora öron, lång kropp och lång svans.

Annons:
ariama
2020-01-21 19:41
#1

Haha! Svansen på musen nere i högra hörnet! Den tar aldrig slut!

Det är lite lustigt att man från vanliga husmöss Mus musculus, med tid och envishet, kan avla fram sådär långa svansar och sådär stora öron. Och den långa kroppen. Och storleken överlag. De har inte mycket gemensamt längre, med sin vilda anfader och -moder.
Jag tycker ju de engelska mössen är ljuvliga. ❤️

Littlem
2020-01-21 20:18
#2

Ja det är klart fascinerande vad man kan göra!

Siastassar
2020-01-21 23:03
#3

Intressant detta! Men är det nån som vet vilken typ som i regel är friskast?

ariama
2020-01-22 09:28
#4

Det beror helt och hållet på hur de avlas!
Och med det pratar jag inte om inavel, utan om hur noga man är med att avla via urval på äldre friska och sunda möss. 🙂

Siastassar
2020-01-22 21:57
#5

Ja det tänkte jag faktiskt inte på… Men jag funderade lite på om engelska inte lever lika länge pga att dom är mycket större? Tänkte bara på att det är så med tex hundar. Så klart inte samma sak men tanken slog mig!

ariama
2020-01-23 10:28
#6

Det är möjligt att det kan vara så, om båda sorterna ges lika villkor. Jag vet inte.

Jag har hört om svensktypade som blivit 3 år och äldre, kanske 4, och engelsktypade som blivit 2,5 år eller mer.

De svensktypade har nog avlats mer utifrån "att de bara är" medan svårigheten med att avla stora engelska gör att uppfödarna som avlar dem, även prioriterar andra saker också. De är ju oftast utställningsmöss.

Ju fler "saker" man avlar på, desto svårare att få till alltsammans, så livslängd hamnar nog lite längre ner på skalan.
Så, om engelsktypade skulle få kortare livslängd rent biologiskt, är mycket svårt att säga.
Men som du säger, det går igen hos andra djurslag, så varför inte.
Så tänker jag i alla fall.

Annons:
Upp till toppen
Annons: