Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 319 ggr
zombivarg75
1/24/20, 4:03 PM

Ska regga, vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna tjejen ska jag registrera och behöver lite hjälp med hennes färg. Cresta är egentligen splash/ Berkshire (har liten vit pannfläck samt lite vit mellan frambenen) men tänkte regga henne som splash då jag bara kan skriva in en teckning. Sen tycker jag hon ser ut som Cream/ blå- detta kan vara svart som blivit blå då hon har röda ögon, tror det är rubin/ choklad. Sen har hon choklad färgade pointer. Cream finns inte som val i färgskalan, så därför undrar jag vad jag ska skriva för färg?

Beige, Blue, Colourpoint chocolate eller Pink eyed Cream?

Själv tycker jag att Pink eyed Cream passar bäst in på henne, ännu bättre om Ruby eyed Cream hade funnits med men det finns inte.

Så vad ser ni, vilken färg hade ni reggat Cresta som?

Annons:
zombivarg75
1/24/20, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Cresta

zombivarg75
1/24/20, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kan tyvärr inte ta nya bilder förrän tidigast imorgon eller på söndag då hon idag blivit mamma och jag vill inte störa henne. Men säg till om ni behöver andra bilder så fixar jag det imorgon eller på söndag.

zombivarg75
1/24/20, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Cresta

zombivarg75
1/24/20, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Cresta

ariama
1/24/20, 4:39 PM
#5

Om du tittar efter den absolut mörkaste färgen hon uppvisar, så ser du den helt oblekta grundfärgen. Jag ser svart, dvs "vanlig" splash.  Alla andra färger hon har beror på blekgenerna och splashgenen, är hon siames kan det bidra till alla variationerna.
Vad gäller blekgenerna, kan hon vara siames? (röda/rubin-ögon) Kolla stamtavlan.

Hur man reggar en splash som är t.ex. blue vet jag inte, inte om man även ska nämna blekgenernas färg, då finns det ju inte plats. Fast en vanlig splash bör ju vara beige.

zombivarg75
1/25/20, 8:55 PM
#6

Jag har nu reggat henne som Beige splash.

Tack Ariama för din hjälp. Tyvärr vet jag inte hur hennes stamtavla ser ut då hennes föräldrar kommer från möss som jag köpt i djuraffär. Jag har dock inte bladat in siames men det kan ju finnas längre tillbaka. Har en hanne som ser nästan lika dan ut fast ännu ljusare och han har också rubin ögon och poiter. Tycker det är fint även om det kanske inte skulle funka på utställning.

Annons:
ariama
1/26/20, 11:40 AM
#7

Det är mycket att hålla reda på, det håller jag med om. Beige kan han dock inte vara om han har rubinögon (och är svart, dvs aa B D, vilket jag anser).  Den blekta färgen som heter beige, aa c(e) c(e), har svarta ögon.

Om han är svart i grundfärgen, och har pointer samt rubinfärgade ögon, så vet jag inget annat än siames som passar in.  Så det är vad jag anser att han är: siames splash.
Med pointer kan han även vara burmese eller himalaya, men dessa är mörkare respektive ljusare och har svarta respektive röda ögon (inte rubin).

Någon annan får gärna hoppa in här och säga något, jag är ingen blekgensexpert och blandar ibland ihop dem och tänker ibland fel… Så jag skulle gärna vilja att någon mer håller med eller dementerar.

c(h) c(h)   = siames
c(h) c(ch) = burmese
c(h) c        = Himalaya

aa  = svart  =  aa B* C* D* E* P* 
c(*) c(*)  = blekt av nåt slag (som beror på vad stjärnan visar)
aa c(*) c(*) = svart mus blekt av "vad stjärnan visar".

ajanki
1/26/20, 12:20 PM
#8

Jag tror också på siamese splash

ariama
1/26/20, 1:36 PM
#9

Tack Ajanki! Behövde bekräftelse. 😃

zombivarg75
1/26/20, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Okej, ja alla dom här blek generna och splash generna osv får huvudet att snurra 😃. Men det är otroligt intressant och med tiden kommer jag lära mig ännu mer med all er hjälp 😉. 

Kanske har jag registrerat Cresta fel. Skulle nog registrerat henne som svart eller siamese? Lägger upp en bild på Fingal, som också ska registreras, så kan ni se hur han ser ut i färgen. Han är släkt med Cresta lite längre tillbaka, men dom är inte syskon. Som ni ser på bilderna är han ljusare än Cresta och med ännu mer markerande pointer, även tassarna, öronen och svansroten har pointer.

zombivarg75
1/26/20, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Måste bara visa denna killen också. Manolito är hel bror med Fingal och väldigt mörk. Dessa två bröder är verkligen som natt och dag

Upp till toppen
Annons: