Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 429 ggr
zombivarg75
2020-01-29 14:53

Bonden blandar till mig

Jag har varit i kontakt med en bonde i närheten som har spannmål och dom kan blanda 25 kg säck till mig med dessa, Havre, Vete, Korn, krossad majs och valsade/ krossade gröna ärtor.  Det blir 5 kg av varje sort och en säck kostar 215:-, det tycker inte jag va dyrt. Dom har inte Råg i deras sortiment men det kan jag få tag i från annan bonde och blanda i det själv.

Så vad tror ni, blir det för mycket majs och/ eller gröna ärtor?                                           Jag kommer ju självklart blanda i andra fröer, nötter, hund torrfoder och annat gott. Menar mer som en grund med hel spannmål. Sen gillar jag Axa grynblandning och den kommer jag fortsätta med för då har dom inte bara hela frön/ spannmål utan även gryn att mumsa på. Dom har även flera olika sorters fröer; vit, gul och senegalhirs, tyrolernötter, Dari, negerfrö och paddyris. Men det är även sådant jag kan köpa något kilo av och själv blanda i.

Tycker det ska bli intressant vad ni andra tycker och tänker, kanske ni ger mig andra ideer vem vet.

Annons:
ariama
2020-01-29 20:31
#1

Jag skulle minska drastiskt på ärtor och även majs. Själv blandar "min" bonde havre och vete 50/50.
Men jag gör inte som alla andra tydligen brukar göra, jag blandar inte ihop allt, och ger alla samma.

Jag har de olika beståndsdelarna för sig, kanske lite mer jobb att mata, men å andra sidan har jag kontroll över vad de får och vad de äter.

Särskilt säd, som jag vill att de ska ha fri tillgång till, blandar jag absolut inte med en massa annat, som sedan blir över (och kastas i slutänden) när jag måste fylla på mer säd.
Jag ger också olika till ungdjur, dräktiga, mammor med ungar, hanar, äldre möss, osv. Om alla får samma tycker jag att främst äldre och hanar blir tjocka.

För mig funkar det bra så.

Nordanälvens
2020-01-30 22:07
#2

Jag hade tagit bort majs helt och hållet och minskat ärtorna till max 2kg. Råg är inte jätteviktigt att ha i.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

zombivarg75
2020-01-30 23:08
#3

Tror jag bara blandar Havre, vete och korn.  Vill få bättre koll på vad varje mus äter och jag gillar verkligen ditt tänk där ariama. Tycker det är roligt att bolla sådana här frågor med andra man lär sig oftast något nytt då också. Så kommer ta bort majs och gröna ärtor helt i spannmål blandningen.

Grodan
2020-05-16 11:39
#4

Enda anledning att inte ha i majs är att det drar till sig så himla mycket ohyra. När jag kontinuerligt köpte 200+kg foder hos Odal för många år sedan så ingick ärtor och majs. MEN jag lärde mig snabbt att den där säcken med majs var äcklig. Så mycket som rörde sig och hade skoj där.. iiiiiisch


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2020-05-16 15:01
#5

#4. Va!??? 😮
Rör sig!? Skoj!? Måste genast ut och titta vad för skoj som kan finnas i min majs-säck!!! 😃Som entomolog älskar jag ju såna där skojsiga saker! 😘
(Dessutom visade sig varken ankorna eller mina möss gilla torkade majskorn, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem… )

Grodan
2020-05-16 18:03
#6

#5 ASG… 

majskvalster, mott och någon svart liten sak.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: