Annons:
Etikettfotografier
Läst 427 ggr
ariama
2020-02-03 10:34

Presentation: Björndalens Rock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Björndalens Rock, född 12 dec 2019.  Lilac agouti recessive yellow. Sotad (i lilac).
Vänlig, trygg ung herre, kommer självmant upp i handen men är varken gåpå-ig eller springig.
Blue-varianter av RY brukar ändra färg en hel del med åldern, de gulnar mer och mer.

Annons:
ariama
2020-02-03 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har ännu lite svårt att med säkerhet bestämma blue-varianterna på RY. Men chocolate-genen bb ger bruna ögon, och det har han ju definitivt, så han bör vara lilac agouti ry.

ariama
2020-02-03 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Om han bara var chocolate- eller cinnamon RY, så skulle han se ut som en vanlig RY, som musen till vänster. Svart, agouti, chocolate, cinnamon, alla de färgerna döljs av RY. Men sätter man till blue så händer det saker.

Enbart blue RY ger en i mina ögon ful kall mörk beige-variant. Blue agouti får en varmare ton med en svag nyans av gult. Lilac RY vet jag inte, medan lilac agouti RY (helst osotad förstås) får en härlig varm gulbeige ton som jag inte kan förklara.

ariama
2020-02-03 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#3

Färgen är lite lustig, för det blir så stor skillnad om fotot är taget naturellt eller med blixt. Irl ser han mest "beige" ut, medan blixten tar fram den härliga "gul"-nyansen.

ariama
2020-02-03 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Rock bor i öppen bur. Till vänster bor bl.a. systrarna, och under några andra honor. Avståndet mellan burarna är kanske 3 dm, och till gardinen vid dörröpningen bara någon dm. Men så brukar det funka för de flesta av mina möss.

ariama
2020-02-03 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Syster Robin (li-ag-ry), bror Rost (ry-sable), och alla 3 systrarna. Det var en stor kull, 16 st, men bara 3 honor, så blir det ibland.
Den här "linjen" får stora kullar.

ariama
2020-02-03 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och alla har vi varit små…
(Rock)

Annons:
ariama
2020-02-03 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Några av syskonen, med Rock längst till höger. Här syns hans sotning väl. Jämfört med Rosemarin längst till höger, ser man en li-ag-ry utan sotning.
Nu vid 7 veckor kan jag fortfarande se skillnad på dem, men de utvecklas mer och mer "lika".  Därför är Robin markeringsklippt på baken (bilden ovan).

Lona
2020-02-03 11:06
#8

Vilken sötnos, du har så himla fina möss! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ariama
2020-02-03 11:11
#9

Tack Lona! 😃
Rock ska möjligtvis flytta till Zombivarg. Därav presentationen och alla foton.

zombivarg75
2020-02-03 18:01
#10

Han är min. Äntligen ska jag få hem en alldeles egen Björdalens mus ❤️

ajanki
2020-02-03 19:21
#11

Så roligt zombivarg! Grattis, han är en superfin mus! 💜 Själv har jag just nu två killar från Amaira och jag är supernöjd med dom!

ariama
2020-02-03 22:42
#12

😃 #11. Vad bra att du är nöjd med dem! Ge dem en puss från mig! 😘

ajanki
2020-02-04 07:40
#13
Annons:
ariama
2020-02-08 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är två av Rocks kullsystrar, Robyn (li ag RY) och Roya (RY).

ariama
2020-02-08 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Roya

ariama
2020-02-08 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

En bild kan säga mycket.  Robyn är uppe på handen i ett nafs, och klättrar gärna upp på armen till axeln - något jag inte gillar. Jag vill ha dem lugnare.
Roya vill inte så gärna gå upp i handen alls - vilket jag inte heller är så förtjust i, de ska gilla mig och min hand. 😘
Men de är bra möss annars.

Robyn är sotad, det är bra att veta. Det är ett minus på utställningar. Nu syns det inte så mycket på henne att det direkt stör, men man vet att avkomma efter henne även får sotade ungar. På andra färger, t.ex. argente och agouti syns det mycket tydligare, och är ett stort fel. (särskilt i mina ögon 😉)

Roya är också sotad, men det är mer "normal RY-sotning" som finns på unga RY-möss. Det kommer "bara" att ge henne en lite rödare ton på ryggen när hon är vuxen.

Och Rock är förstås mest sotad av dem alla.

ariama
2020-02-08 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Rosymarin är vackrast av dem. I beteende är hon mitt emellan de två andra. Är hon på gott humör kommer hon gärna. Har hon annat för sig, så får det vara.
Hon är inte heller så springig.
Färgen är vackert lilac agouti RY, en ren ton utan sotning.

ariama
2020-02-08 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Rosymarin.

Hon kan vara tan, pappan är det. Jag tycker det ser så ut, men kan inte vara säker.

ariama
2020-02-08 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Rosymarin.

Namnen på mina möss kan ibland vara lite konstiga. Jag sätter mest bara ihop bokstäver som oftast syftar till föräldrarna eller "linjen" på något vis. Hur man uttalar det, spelar ingen roll, det är bara "säga något".  😃

ariama
2020-02-08 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

Här är en kull kusiner, född 31 jan. Efter Rianna - Johnson.
Rianna är en stor vacker agouti som fick bra poäng och certifikat på minnesutställningen (standard) i november.

Annons:
Littlem
2020-02-08 14:02
#21

Vilken härlig färgpalett på de små :)

ariama
2020-02-08 17:54
#22

Ja, jag får ju fortfarande en del regnbågskullar, efter inköpta "bra möss i fel färger" i stamtavlan. 😉 Men jag håller på att försöka styra upp det.
Fast det är lite svårt när jag också vill ha RY i olika varianter, t.ex. sable och lilac agouti, och allt ännu dyker upp huller om buller i kullarna. 😃
Här hade jag hoppats på fina agoutis, eftersom båda föräldrarna är det. Men de recessiva generna är fortfarande för blandade.
Blev bara en enda agouti, hane.  Han kan bli bra, men man vet ju aldrig. Å andra sidan är där ett par spännande riktigt mörka RY-tjejer…

zombivarg75
2020-02-08 18:14
#23

Så finna alla tre tjejerna är och bäbisarna så klart ❤️😍 sådana möss ska jag ha. Så min nya argent- creame kille skulle jag kunna para med någon av RY färgerna? I och ed att Robyn är sotad så med rätt kille kan hon då ge sable? Älskar dom på #14 där ser man skillnaden på färgerna fast man vet att dom är syskon coolt. Jag är verkligen nyfiken på att se hur den där mörk gråa ungen i botten kommer se ut längre fram. Håller med Littlem, helt underbar och cool färgpalett.

ariama
2020-02-08 19:33
#24

Argente creme x RY = agouti i första generationen.
Så fort man parar olika färger får man svart eller agouti.

Men det beror förstås även på vad de bär för recessiva gener. 
Är eller bär RY-honan röda ögon, blir det argente-ungar i första generationen, dvs rödögda agouti.

Om argente-creme-grabben bär på RY, dvs är E/e genetiskt, så blir det även RY-ungar.

Bär honan på nån c-blekning blir det blekta ungar (av nåt slag).

Om du parar de ungar du får efter en RY-förälder, med en RY-partner så får du även RY-ungar i kullen.
Robyn kan ge början till sable. Om man envist parar de som är mest sotade med varandra, generation efter generation, finns möjligheten att få sable. Att det behövs flera generationer beror på att sablesotning beror på flera genpar, inte bara ett, och man måste "samla ihop" alla genpar av rätt variant, i en och samma mus.

zombivarg75
2020-02-08 23:06
#25

Åååå jag bara älskar RY mer och mer, inte bara färgerna i RY utan också genetiken bakom RY. Jag föredrar när det är svårt och komplicerat, då tycker jag det är roligt. Att börja avla RY bredvid min Splash/ tricolor avel kommer bli perfekt tror jag. Så mycket jag kommer lära mig och så roligt det kommer vara under tiden. Nu börjar jag känna mig som en riktigt seriös uppfödare och vid årsskiftet kommer jag ha mitt alldeles egna uppfödarnamn. Jag har inte haft koll på argent färgerna tidigare så jag ska läsa på mer på dom också.

Upp till toppen
Annons: