Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 911 ggr
ariama
2/26/20, 11:41 AM

Vadd, bomull, fetvadd

Jag har hela tiden tagit för givet att aldrig ge mössen bomull eller vadd, för att de kan trassla in sig illa om det vill sig illa. Med en tå eller fot eller runt halsen eller nåt.
Men när jag gör en sökning här, så tycks flertalet inlägg anse att det är okej. Någon samlad rekommendation emot finns inte.

Vad anser man idag? Om bomull, vadd, fetvadd? Och är det någon skillnad på de tre materialen? (Edit: Fetvadd är bomull som inte genomgått avfettning. Det gör att fetvadd är vattenavstötande. )

Själv ger jag defintivit ingen bomull eller sånt åt mina möss! Oavsett vad andra säger. Men det är många saker jag inte ger eller gör, på grund av en skaderisk som ibland bara jag verkar se, som andra ger/gör. Risken må vara liten, men när den händer när/om det händer är det värre.
Har "skaderisk"/"kan vara/bli farligt" i blodet, sedan min tid med hästar.  (flyktdjur i större storlek och med mycket muskler)

Annons:
zombivarg75
2/26/20, 12:15 PM
#1

Jag skulle aldrig ge något av det till mina små gnagare.

Nu är jag en av dom som faktiskt haft ett djur som dog av vadd. Det va på 80- talet och helt normalt att ha hamster vadd till sin hamster. Som ni förstår sluta det inte lyckligt för hamstern. Sen hade jag en kompis vars mus trassla in sig i tunnare snören och ströps.  

Så helt ärligt, jag skiter i att visa säger "det har aldrig hänt mig så då händer det inte" eller något annat korkat. Det är er lilla gnagares liv ni leker med, tänk på det. Det är den lilla gnagaren som får sätta SITT liv i spel, för att det finns korkade idioter som vägrar ta till sig av andras erfarenheter.

Littlem
2/26/20, 1:07 PM
#2

När jag jobbade som djurskötare på ett djurgymnasie använde de bomull till typ alla gnagare och smådjur. Jag varnade men "det hade ju gått så bra hittils". En dag när jag kom och skulle jobba hittade jag en av jordekorrarna som trasslat in sig och ena benet var sönderskuret av trådarna. Efter det insåg de att det var en dum idé…. Jag använder det inte heller just pga risken. Visst det kanske går bra men sen kan det gå riktigt illa med.

zombivarg75
2/26/20, 1:51 PM
#3

Ja, det är det jag menar.                                                                                                                                 Att djuren, tyvärr, måste fara illa, bli skadade eller dö för att folk ska fatta, det begriper inte jag.                                                                                                                                                  För nu pratar vi inte om barn utan om vuxna människor som vet bättre men skiter i det.

Nordanälvens
2/26/20, 1:53 PM
#4

Använder inte heller sådant till mina djur. Känns onödigt att riskera en plågsam olycka när det finns så himla mycket annat att använda som inte innebär en sådan stor risk.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2/26/20, 2:56 PM
#5

Tack för svaren. Och vad bra att det nu 😉finns i alla fall EN tråd som är tydlig med hur det är, och kan vara.  Jag behövde också höra det (även om jag inte använder).

Chinesecrestedlover
2/26/20, 6:47 PM
#6

Jag har aldrig och kommer aldrig använda mig av något sånt till mina djur. Vare sig det rör sig om möss, hamstrar eller råttor etc. Risken finns där (oavsett hur liten/stor den är) så varför ta den när det inte behövs? De boar ju gärna med toapapper, strimlat papper, tidningspapper och fleeceremsor (som ju inte trådar sig) så varför riskera att de gör sig illa? Har aldrig fattat det. 

Det är av samma anledning som jag inte har sand till  min leopardgecko. Risken för att hon ska äta av sanden må vara liten, men det finns ändå flera leopardgeckos som dött av att äta sand som lägger sig som cement i magen…så varför inte använda sig av säkrare alternativ när det finns? Dessutom är det inte naturligt och som de lever i det vilda som förespråkarna för att använda sand hävdar. De lever i karga områden på hård mark (typ. packad jord) och bland stenar/berg osv. inte på lös sand/jord som de kan äta av, det är stor skillnad.

Annons:
ariama
2/27/20, 8:53 AM
#7

Nä precis! Det är ju inte som om det inte fanns alternativ! Dessutom älskar mössen att riva av och riva i olika papper.

Grodan
2/28/20, 1:31 PM
#8

Jag har faktiskt gett mina möss ylle, hundhår och bomull att bädda med. Det var på nittiotalet när de bodde i ett mycket kallt rum (med fönster) i en gammal kåk. Idag finns så mycket alternativ att jag inte behöver detta när jag inte har råd att ha 20+ grader inne. Jag kör med fleecehängmatta, hampafiber och div papper och det funkar mycket bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: