Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 436 ggr
ariama
2020-02-29 11:47

Säljer några honor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Säljer Ronja och Robin, ry (troligtvis ag) och blue-agouti-ry. De är födda 12 dec-19.

Och två ännu namnlösa argente är till salu (men jag ska först kolla med en person om hon vill ha dem). Vanlig argente och … blue argente tycker jag on ser ut som irl, men på fotot ser hon mer ut som ch-ar. Jag vet faktiskt inte.

Finns utanför Stockholm. De kan transporteras till årsmötet/utställningen.

Om någon är intresserad kan jag berätta mer.

Annons:
Alwyn
2020-03-01 08:16
#1

En fundering jag har, som jag hoppas du tar på rätt sätt ariama, för jag menar inget illa: Hur resonerar du kring tumörviruset när du säljer möss? Du är ju öppen med dina tumörbesvär i uppfödningen och att alla förr el senare får tumörer. Vi vet att det är orsakat av virus. Är du inte orolig att sprida viruset vidare? Själv är jag mycket orolig över att få in tumörvirus i mitt hem och har fått en helt ny syn på detta senaste året. Det gör att nya möss hålls avskilt från mina andra möss. Vilket i sin tur gör det knepigt att ta in nya möss och få plats med alla.

ariama
2020-03-01 09:48
#2

Det är en bra fråga Alwyn! 😃
Jag säljer dessa som sällskapsmöss. Jag räknar med att deras ålder blir minst 1 1/2 år (baserat på stamtalva och föräldrar), och äldre, men kan givetvis inte garantera något.
Om någon uppfödare blir intresserad så känner de flesta till mina tumörbesvär, och jag har inte för avsikt att inte ta upp frågan, och uppfödarna själva avgör sedan själva (nu som tidigare).

Säljs de till sällskap frågar jag givetvis om de har andra möss också. Jag tar upp de olika frågorna allt eftersom de dyker upp, om de dyker upp, "Om någon är intresserad" som jag skrev. 😉

Sedan ÄR det en bra fråga, som jag själv inte har svar på!!

När jag själv får bukt med tumörerna, dvs smittan, i vilken mån smittas andra möss då, av mina friska? I vilken mån är de friska? I vilken mån kan de kanske smitta?
I vilken mån finns viruset redan spritt bland våra svenska möss? Det är ju inte så att jag är den enda som får och fått möss med juvertumörer.  Även om jag är den enda som fått så svåra och långdragna konsekvenser.

Jag har sålt "tumörmöss" till andra uppfödare under åren, (medvetet från båda sidor) och de har klarat sig bra (vad jag vet).

Det är alltså en fråga som jag inte har svar på. På samma vis som mina möss har haft "rossel" ( kanske har smittan kvar, men jag tar för givet att det utgått).

Mina möss är inte sjuka, och de blir inte sjuka när jag köpt nya, varken de eller de nya. Längre. Å andra sidan har jag enbart köpt, och sålt, till samma uppfödare (flera stycken) som jag känner och litar på.

Men smittor finns, överallt, hela tiden. Mitt eget "recept" är två.

1. Jag kan inte undvika dem, bara avla mot starka möss (med ett immunförsvar emot just de smittor som florerar, inklusive tumörerna)

2, Jag köper (ändå) inte "främmande möss", det skulle inte falla mig in att spontan-köpa någon "gullig mus" jag ser "på stan" (okänd person eller djuraffär).

ariama
2020-03-01 09:53
#3

Det jag vill säga är, att jag har kommit långt med att få bukt med tumörerna till slut! Frågan är ju i vilken mån de ändå, och/eller fortfarande, smittar andra möss som inte är avlade mot motståndskraft?
Jag har inga svar!

Enligt SVA finns det heller inget prov som kan påvisa just MMTV.

Alwyn
2020-03-04 08:29
#4

Så skönt att du kommit framåt med tumörerna. Att de smittar trots att de inte har symptom skulle jag ta för givet, eftersom det är så oerhört smittsamt. Själva viruset försvinner ju inte men motståndskraften hos just dina möss har förhoppningsvis blivit bättre. 

Jag är dö-leds på de jädrans tumörerna. Idag får jag lida (eller mina möss lida) för att jag inte tog smittan på allvar för två år sedan och lät inköpta möss från olika uppfödare gå ihop. Det har endast uppkommit på några stycken honor men jag väntar mig att det blir mer när de unga blir äldre. I värsta fall får en börja om från noll.

ariama
2020-03-04 10:36
#5

Jo, problem 1 är ju att man inte får facit förrän musens liv är till ända, vilket kan dröja mellan 7 till 24 månader. Och dör de av annat än tumörer eller ålderdom, så får man ju inget facit alls…

Det jag försöker göra, är att gradvis öka tumörutbrottens ålder! Vilket jag lyckats med, men vet inte hur jag ska öka ytterligare utan att ha alltför många möss, vilket jag inte orkar/klarar alls! (Eftersom facit kommer allt senare, och mössen då redan har både barn och barnbarn, och kanske barnbarnsbarn, vid t.ex. 2 års ålder)

Problem nummer 2 är att MMTV inte har särskilt mycket med immunförsvar att göra. Som jag förstår det. Även om jag har superfriska möss, utvecklas tumörerna av andra orsaker. Flertalet av mina honmöss går i avel vid 6 - 7 månaders ålder, (superfriska såklart). Vill inte vänta längre för en förstakull!

Men jag märker också såklart vilka "linjer" (har linjer-i-linjen", typ) som klarar det hela riktigt galant, och där kan jag nog öka förstagångs-åldern så småningom.
Jag eliminerar ju definitivt de tidiga utbrotten på det viset.

Det handlar om 3 olika gen-komplex (dvs många gener inom varje komplex) som behöver vara av "rätt sort", för att motverka uppkomsten av tumörer. (hormoner, ph-värde, mm, minns inte exakt, har det uppskrivet och har skrivit här nånstans också).
Att "samla ihop polygener" kan vara oerhört svårt (och tidskrävande, och kräver även stark inavel/linjeavel).

Problem nr 3 är att även om mina egna möss blir motståndskraftiga, så bryter ju varje utparning alla gendubbleringar, och därmed också tumörskyddet…

Problem 4, eller i alla fall min stora fråga, är varför detta med smittsamma tumörer, som ändå är så vanligt, drabbar bara mig inom hela mushobbyaveln?

Vanliga musägare får ofta tumörer, men uppfödare får inte tumörer på samma smittsamma vis som jag får??? Där kan det dyka upp enstaka tumörer, som jag förstår det. Eller inga alls. Men inga "epidemier" liksom.

Jag vet bara en tjej, i Finland, vars alla möss fick tumörer (från samma uppfödare) och hon slutade med möss för det var så tråkigt.

Det här jag skriver är ju "bara hur jag funderar" utifrån min egen situation och mina egna erfarenheter. Det är ingen "spikad fakta", det vet jag för lite för.

All diskussion och alla tankar och funderingar är välkomna!

Upp till toppen
Annons: