Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 723 ggr
monsi
2020-03-02 18:23

Nojar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Förutom att han inte gillar att bli hållen så ser han väll frisk ut? Efter att ha förlorat alla mina honor på kort tid i divers fel så ser jag bara sjukdom överallt. Har anmält honom till utställning och nu 🙈. Snälla jag nojar väll bara ? 😢

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
ariama
2020-03-02 18:50
#1

Som du förstår är det omöjligt att säga utifrån bilder bara, men det finns ingenting i de här bilderna som säger "sjuk" för mig.
Sätt hellre in bilderna en och en, för då går de att förstora.
Hoppas på att du "nojar". 😘

monsi
2020-03-02 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vet det är svårt på bild 🙈

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2020-03-02 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vill inte sitta här 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Grodan
2020-03-03 12:48
#4

LOL, han ser fin ut


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

monsi
2020-03-03 19:00
#5

Tack! ❤. Kommer noja fram till utställning och efter dommaren tror jag men 🙈. Ni har lugnat mig lite ❤

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Grodan
2020-03-04 10:53
#6

😃❤️

Det är nog helt normalt med lite utställningsnerver…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
monsi
2020-03-04 20:18
#7

#6 lite extra nervös eftersom han är min ögonsten och orkar inte förlora flera plötsligt. När vi hadde möss runt från 92- 96-97 levde de till de blev 2 år och över. Gick att köpa in nya utan problem. Nu sedan vi köpte möss igen 2017 har de den äldsta blivit ca 1,5 år resten har dött eller blivit avlivade pga sjukdom innan den blev 1 år 😢. Köpte nu som då av foder uppfödare utom Leo han är inte från foder uppfödning.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2020-03-13 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Håll tummarna imorgon smäller det. 🙈

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Grodan
2020-03-13 14:44
#9

Aha, ok. Trodde du skulle ställa på SVEMUS årsmöte. 

Håller en stor fet tumme ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

monsi
2020-03-13 15:04
#10

#9 är inte med i SWEMUS. Har numera bara en mus och det är Leo. Får se om det blir några i framtiden.🤔 Vet en uppfödare som står överst på önskelistan om det blir fler. 😊. Blir från en med grönt hår och som föttupp råttor som jag för typ 100 årsedan träffade i Göteborg på en SRS utsällning 😊

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Grodan
2020-03-14 07:39
#11

Åh, men det måste ju vara…

JAG… 😮

fast jag har inte grönt hår längre.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2020-03-14 14:49
#12

Gabi gjorde en Gabi… Och spontanköpte möss idag 😂😂😂

monsi
2020-03-14 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

😂😂. Jamen vem kan motstå en mus som byter päls 😉

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
monsi
2020-03-14 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Eller en som kryper upp i sonens luva ❤

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2020-03-14 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Leo blev dommarens favorit ❤. I övrigt blev han slagen med hästlängder. Fast gör inget hn var ändå snyggast i mina ögon. Klart en viss augoti kunde fått följa med hem 😂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Alwyn
2020-03-14 18:47
#16

😋

ariama
2020-03-14 19:45
#17

Leo gillar inte händer, nähä…
Du är råttmänniska! Aha.
Ser på bilden i #0. 😃
Sådär håller man råttor! Jag vet ingen mus som gillar att bli hållen så där!
Å andra sidan brukar jag inte prova, det är inte så man håller möss. man håller dem i en öppen handflata.
Försöker man hålla fast dem i näven blir de liksom bara smalare och smalare, och till slut kan man riskera att skada dem om man försöker klämma fast dem när de försöker åla sig loss.

ariama
2020-03-14 19:48
#18

Om du håller honom så som möss ska "hållas", dvs lösa i handen, så ska du se att han inte alls har något emot händer!! 😃😘

monsi
2020-03-14 19:57
#19

Håller löst runt. Klämmer inte på något vis. Håller mer som stopp!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2020-03-14 20:00
#20

Håller lika löst som om han vore en kyckling 😢

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
monsi
2020-03-14 20:33
#21

# 11 du skulle ju aldrig byta hårfärgen sa du då 😱🙂❤

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2020-03-14 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#22

Jag menar inte, tror inte, att du håller hårt!  Men du säger att han inte gillar när du håller såhär. Och det gör inte mina heller, jag håller aldrig så.  Ingen mus gillar att bli hållen så, Leo är bara en typisk mus.
Och inte heller domaren håller så, om du tittar på dina egna bilder.
Och om du tittar på alla bilder här på Mus.iFokus, de som har mössen i handen håller dem som domaren gör.

Jag vet inte så mycket om råttor, men har sett dem hållas så som du gör, och hört något om att de ska ha "bra häng" eller nåt.
Möss och råttor är mycket olika djur. Möss är bytesdjur, och de flesta vilda möss slutar sina dagar i någon annans mage. Det gör att de är mycket skyggare och beter sig helt annorlunda än råttor gör.

monsi
2020-03-14 20:45
#23

# 22 att jag överhuvudtaget håller honom är för att få en bild på bla hans ögon. För att kunna ställa min fråga. Såg dommare och andra musägare kupa händerna runt mössen för att ex flytta dem eller kunna titta närmare på dem. Leo gillar inte sånt alls.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Grodan
2020-03-15 11:22
#24

#17 Du så smart amaira!

Jag har haft råttor och möss parallellt i 30+ år och alltid fått ändra inställning när jag går mellan dem. Faktum är att jag aldrig gått från en råtta till en mus. Utan när jag har råttstund så är det råttstund, sen byter jag tankemönster och sätt att vara och har musstund. Det har alltid krävt en viss omställning alltså. För att jag pratar annorlunda med dem, tänker på annat sätt och hanterar dem annorlunda. Och när folk varit på besök stressat mig med att de först vill se råtta sen mus då har jag ibland gjort fel. Inte glömt tvätta händerna, för det glömmer jag aldrig, men t ex tagit upp musen fel och gjort den "förnärmad". Och tänkt, oj, nu råttbehandlade jag den…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

monsi
2020-03-15 12:46
#25

Ariama hur håller du en mus som vägrar vara stilla om du behöver ta kort på ögon, öron mm för att kunna fråga om musen ser ok ut? Jag har haft flertalet möss som dött plötsligt och utan symtom, även möss med symtom. Vill inte ta minsta chans att ta ett djur som visar minsta tecken som jag kan ha missat till en utställning och ev smitta andra. Vet att ex alvyn är duktig att se på möss om de är sjuka på bild. Men vet nu bättre än att fråga här i stället för FB eller privat. För att jag håller honom löst som han vore en kyckling för att få honom stilla två sekunder blir man beskylld för att hantera honom alltid som en råtta tack för det.!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2020-03-15 12:47
#26

Blev uppriktig ledsen för Leo är min överlevare och hjärte mus hela 8 månader efter två års helvete.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2020-03-15 15:27
#27

Jag blir också ledsen att du tar mina skriverier på det viset. Jag menar inget illa på minsta vis!!
Det var bara min koppling när du säger att Leo inte tycker om händer.  Men inte alls hade något emot domarens händer.

Jag förstår inte vad som är katastrof om du nu skulle ha hanterat honom som en råtta? Det är väl ett misstag som är lätt att göra om man är van vid råttor?? Det finns ingen som skulle ha tagit skada!! Och skulle du hållt honom som en råtta, så är det ju lätt som en plätt att ändra det, och få Leo att bli förtjust i dina händer. Vore det inte bra att veta det i så fall?

Nu förstår jag att du inte alls håller honom på det viset annat än just när du fotade honom, och jag är uppriktigt glad att han är frisk, för det är en riktigt fin musgrabb du har där!! ❤️

Jag har sett en annan tjej också, i nån fb-grupp, som håller musungarna som råttungar, utan att jag förstått att det är vad hon gör. Bara undrat varför hon håller dem så för, och att ungarna stannar kvar!

Det var enbart min mening att vara till hjälp, absolut inte att kränka dig. Jag önskar att du kan förstå det, och inte vara ledsen på mig mera. 

Och jag vill verkligen inte att du drar dig undan eller försvinner från Mus.iFokus!! Du är BRA! Och du behövs i mussverige, och mössen behöver dig! Det är så få människor som seriöst bryr sig om möss och deras värde.

Annons:
monsi
2020-03-15 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Hadde han gillat dommarens händer hadde jag nog reagerat och kanske tagit dwt du skrivit annorlunda. Vet du inte menar illa men blev ledsen för att jag så kapitalt har misslyckats med att beskriva min underbara goa kille på rätt sätt. Han tryckte inte om dommarens händer heller men hon läste honom rätr och hanterade honom rätt. Ser du hur hon erbjuder / stoppar med handen armen? I stället för att ta fram handen?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2020-03-15 17:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

På denna lätta beröring pep han i protest men behöll ändå öron och kropp i lungt farmåt läge eller hur jag ska skriva🤔.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2020-03-15 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#30

Sätter jag ner öppen hand i buren hoppar han över den och upp på armen. Det går att stryka honom lätt med ett finger utan protest. Sätter jag ner sluten hand kommer han nyfiket fram och luktar och klättrar upp. Tog kort på fina Lulu idag för att försöka ge en bild på hur löst jag håller om jag håller runt kroppen. Vet inte hur mycket ni kan om ridning men när jag håller så håller jag som det är en kyckling i handen. Springer musen gör jag en mjuk halv halt med omedelbar eftergift. Till skillnad mot halt där man kramar lätt till hästen stannar. Är inte så bra på att förklara tyvärr. Förhoppningsvis syns skillnaden tydligt fast jag håller på samma vis , ja Leo har huvudet upp men annars är det samma grepp två olika möss.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2020-03-15 18:17
#31

❤️
Jag förstår. Ledsen att jag missförstod dig.

ariama
2020-03-15 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Hästliknelser är bra! Jag använder ofta sådana också. 😃
(Jag på hästen Diamant, för mycket, mycket, mycket länge sedan)

monsi
2020-03-15 18:30
#33

# Tack ariama❤. Jag blir lite frustrerad när jag inte hittar ord eller som nu misslyckas med att förklara i början och blir då ledsen framförallt när det gäller något som jag verkligen bryr mig om. Glad du förstod och förstod från början att du menade väl men blev ledsen för jag inte lyckas förklara. 🤔. Leo är en underbar mus med mycket integritet eller hur jag ska förklara 🤔. Han är inte rädd inte aggressiv bara tydlig med hur han vill ha saker och ting. I fel händer hadde han kanske till och med börjat bitas om de inte lyssnat. Bästa musen 4 ever ❤

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2020-03-15 18:59
#34

❤️

Annons:
monsi
2020-03-15 19:16
#35

Ariama ser du börjar rida lite tidigare än mig 😊❤. Fin häst ❤

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2020-03-15 19:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Så stolt över min kille

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2020-03-16 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Det där är riktigt bra poäng! Leo har kommit över 85 poäng och är kvalificerad till PK (Premierkvalitet) vilket kan ha gett dig en rosett?

#35. Kanske började jag rida mycket tidigare än dig i så fall? Min första häst fick mig när jag var fem år. Hon blev "min tredje förälder"! Tills jag var 20  (till vänster på bild, dock äldre än 5 här).
Det är nu jag inte har några hästar längre, "bara" hästar i min hage (grannens och  min barndomsväninnas, den andra flickan på bilden).

monsi
2020-03-16 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Leo fick stor stryk av alla trevliga små fötter ( tinyfeets) De kammade hem allt med all rätt ❤. Otroligt nöjd med hederspris han fick som dommarens favorit 🙂 Jag börjar på ridskolan runt 1978 🤔. Arbetade ihop till min första egna häst på island 1997 🙂. Nu har jag hennes son och en schettis. Bild på min tjockis 🙂❤

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2020-03-16 09:54
#39

Åh vilken charmig lurvtuss! Underbar fuxfärg! Hade varit underbar som cinnamon- mus 😃.

monsi
2020-03-16 09:59
#40

😂😂😂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: